|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte kolla om jag kunde få lite hjälp och tipps på vad några felkoder kan vara. bilen är en 540-98 och kollat med carsoft 6.5 Bilen krånglar lite ibland. bl startar och dör ibland både varmm och kall. Har ett tomgångsvarv på 500rpm, och ibland när man åker upp på tex motorvägen och gasar upp i fart (inte full gas utan lagom gas) så e det som man skulle vrida av nyckeln i 1sekund. DME/DDE 1. 112 Signal Camshaft position sensor 2. 98 Activation, tank-venting valve 3. 115 Signal, Hot-film air-mass flow sensor 4. Additive mixture adaptation (idle), bank1 control limit reached Sen yttrtliggare en fråga, såg när jag skulle kolla delar till bilen att det fanns 2 olika 98or, en innan 09/98 och en efter 09/98. Hur vet man vilken man har, kan man kolla det? Tacksamm för lite tipps och trix:D | |
|
Enklast är att knappa in VIN på realoem så ser du tillverkningsmånad. Det att den hackar till är kamgivaren. Byt givare, nolla koderna och se vad som dyker upp igen. Punkt 3 och 4 hänger nog ihop men jag hade börjat med att ta bort symptomen från kamgivaren. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Efter 09/98 =1999 vilket betyder dubbelvanosmotor mm mm uppgraderingar som ABS /ASC system. Följ rådet ovan, börja med camsensorn. 115 är signalcheck till Luftmassemätaren som falerat förmodligen för att någon lossat anslutningen till den, eller anslutningsfel. 98. Signal check av tankventialtionventilen, kan uppstå av kontaktfel alt. "kortslutning" till jord el +. 4. Stämmer inte med BMWs lista för OBDII koder, där är det kontrollsignalen för lambdasondens förvärmning bank 2 som åsyftas. Carsoft säger att sonden nått sin limit för reglering dvs utanför sitt arbetsområde på bank 1. Men som sagt Camsensorn styr insprutningstiderna så det kan hänga samman. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok tack för tippsen, då ska jag beställa en sån givare i morgon. Jag har ABS/ASC på bilen så innebär det då att jag har en efter 09/98?? Vad e realoem, hur kollar jag där??? Felkod 2 & 4 e det något och bry sig i eller kan man "strunta" i dom?? |
|
| Har för övrigt chassie nummer WBADJ61000BZ11480 om det hjälper något | |
|
www.realoem.com Du har en 1998/02. 2an är ventilen under insuget och 4an är som Hasso skriver lambdan. Detta kan ev vara gamla koder som ligger kvar och "skräpar". |
|
|
Ok. Tack så jätte mycket för hjälpen ! ! ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.