AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.469

Dunkar när man accelererar e30, knutkors?

Ef
109
Efling
325 -91
Dunkar och vibrerar kraftigt när man gasar på precis under växelspaken. Är det knutkorset som gett upp eller vad tror ni? Bilen är en e30 325 -87
Roffa1
Har du kollat stödlagret till kardanstången. Är det istället är knutkorset som spökar, så brukar detta ge sig till känna precis när du drar igång på ettans vxl.

Kolla så att alla balansvikter sitter kvar på kardanstången.
Det kan även vara så att Hardyskivan spruckit sönder på flera ställen.
Ef
109
Efling
325 -91
Lite sen att svara i denna tråd men det var stödlagret som gett upp. Om det är så det heter det som sitter i mitten av kardan?

Någon som vet om man måste plocka bort hela kardan eller om man kan byta de på plats?
Du måste plocka bort kardan då du måste dela på den för att byta stödlagret.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Ef
109
Efling
325 -91
Läste att man måste lämna in den på verkstad för man måste ha en avdragare till lagret. Finns de på vilken verkstad som helst och va kan de kosta?
Roffa1
Nu är det över 15 år sedan jag bytte aktuellt lager till min E30. Men jag vill minnas att det ej var nödvändigt med avdragare, det var bara att skjuta lagret på stången och sedan dra/knacka det på plats. Vill minnas att det satt placerat i en stor flexibel gummiring.

Passa på att byta Hardy skivan på samma gång, notera dock exakt hur den sitter monterad innan demontering. Det sitter flera olika pilar på sidan av Hardyskivan, dessa markerar in & utgående bultar. Dessa bultar måste sitta exakt rätt annars skevar H-skivan.
Äsch det sitter inte så hårt, det är ett sånt litet lager. Fungerar bra med en tvåarmad avdragare modell lite större som når om lagret. Finns på Biltema.

Jag bytte mitt förra veckan och det satt inte alls hårt så det är nog möjligt som Roffa1 säger att knacka bort det gamla. Det nya knackade jag i alla fall dit utan problem med en lagom rörstump(som vilar mot den inre lagerbanan för att inte skada det nya lagret).

Ja just, det sitter en låsring som man måste lossa innan man sätter igång och knackar, plus att man får vara lite försiktig så man inte deformerar dammskyddet som sitter på baksidan av lagret.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Ef
109
Efling
325 -91
Fan orkar inte ta tag i det här problemet. Är hardyskivan de närmast v-lådan?
Roffa1
Hardyskivan sitter monterad mellan vxl-lådan o karadanstången, en stor svart rund gummiskiva. Problemet är att denna hardyskiva torkar upp & spricker med tiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.