|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Känner någon till vem som var generalagent för BMW i Sverige under senare halvan av 30-talet? Vilka modeller importerades? Försäljningssiffror? Efterkrigstiden är väl dokumenterad, men förkrigstiden verkar rätt okänd för Sveriges del. Den utveckling av bilar som BMW uppvisade mellan 1933 och 1940 var exempellös och hade man sluppit det fruktansvärda kriget skulle BMW troligen legat ännu längre fram idag. | |
|
Som ägare av förkrigsbil så har jag försökt att följa historien bakåt utan att lyckas men jag har lite gamla motortidningar att gå igenom. Hoppas på resultat. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Bra initiativ Bosse! Allt är intressant när det BMWs roll på den svenska marknaden före kriget då som sagt märkets bilar uppvisade en tekniskt utveckling utan motsvarighet. Det vore kul om någon kunde samla material till en artikel i ämnet. |
|
|
Bläddrade igenom några årgångar av Svensk Motortidning, KAK, från 30-talet utan att hitta ngn annons eller annat. Skall dock kolla vidare. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Jag har fått lite informell information om BMW-importören fram till och med krigsutbrottet 1939. Det lär ha varit "AB BMW-agenturen" på BirjerJarlsgatan i Stockholm vilken drevs av Sven DuRiet. Om detta företag var det första eller enda som importerade BMW före kriget är osäkert. Likaså är volymerna osäkra, BMW var ett dyrt märke vilket alltmer närmade sig Mercedes i storlek (tex 335an) från att ha varit ett rent småbilsmärke i form av de licensbyggda Austin 7 bilarna. De senare kan sägas vara 20- och 30-talets föregångare till hunkojan. Den hette även 1959 Austin 7 ( tillsammans med Morris Mini Minor) då den första hundkojan visades i augusti. Lite kul då ju BMW idag äger Mini och Morrisfabriken i Oxford. Det intressanta vore att veta lite mer om vilka modeller och i vilka volymer förkrigsimporten till Sverige skedde. Handlade det om 10-tals eller 100-tals bilar mellan säg 1935 och 1939? Ännu krångligare blir det om man tar in efterkrigsproduktionen i Eisenach där man mellan oktober och 24 december 1945 monterade och handlackerade 68 st BMW 321 av komponenter och halvfärdiga bilar som fanns kvar då produktionen avstannade 1941 för denna modell (andra modeller var i produktion fram till 1943, 1944 var troligen det enda år man inte tillverkade personbilar). EMW (Eisenacher Moteren Werke) var namnet på bilar tillverkade efter juni 1952, vilket innebär att nära 20 000 bilar tillverkades under BMW-namnet efter kriget (BMW München fick varumärkesrättigheterna 1952 vilka idag är bland de högst värderade i världen). Huruvida dessa bilars kvalité går att jämföra med förkrigsbilarnas är tveksamt då förutsättningarna var minst sagt annorlunda. 16st 326or, 17 st 327or tillverkades tex på detta sätt, till stor del med hjälp av kvarstående lager, hela karosser från Ambi Budd i Berlin (vars karosspressningsverktyg sedan fördes till Eisenach) osv. Om de ska ses som förkrigs- eller efterkrigsbilar blir lite svårbedömt. Vissa exemplar kanske var färdigställda till 80% men delarna kanske inte kunde förvaras på bästa sätt, det talas om förråd i saltgruvor etc. Myter uppstår lätt under dessa förhållanden. Spännande är dock märket BMW. Hör gärna av er angående den svenska BMW-historien. |
|
|
Ägaren till BMW Agenturen AB hette Sven DuRietz som fortsatte att importera BMW och senare EMW. Mest var det modellen 340 som i grunden är en 326:a med torsionsfjädring bak. Jag tror att han lade ner verksamheten i slutet på 50-talet men är ej säker. 321 och 327 delar i allt väsentligt samma chassi med överliggande, tvärställd bladfjäder och längsgående traditionella bakfjädrar. Motorerna var desamma men 321 hade en förgasare och 45 PS, de andra hade 2 förgasare och 55 PS. Morris Minor kom före Hundkojan och är en mer traditionell bil med bakhjulsdrift. Tror att den kom 1948. Länk:Länk Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Den sista personbilen som tillverkades under kriget var troligen en vit 335 Coupé med chassienummer 100415 åt Münchens borgmästare. Om bilen finns kvar borde den vara rätt värdefull. Någon egentlig import av 335 till vårt land förekom inte. Bilen var "Autobahnfest" vilket innebar att den var lågvarvig (2200v/min vid 100 km/h) och därmed "tysgående" troligen jämfört med tex Mercedes. Efterträdaren till 335 skulle troligen heta 337 och en strömlinjeformad prototyp med formgivning, delvis av professor W. Kamm, togs fram med ett mycket modernare utseende än 335. Bilen var i början försedd med sidroder liknande ett flygplan, men dessa togs snart bort av lätt insedda aerodynamiska skäl. När det gäller hundkojan blir det lite spännande då vissa inte tycker att det är "en riktig BMW" vilket jag kan delvis hålla med om. BMW licensbyggde dock ca 25.000 Austin 7 mellan 1927 och 1932. Märket "Mini" hämtade man från Morris Mini Minor (och den "moderna Austin 7" från-59), logotypen från Morris används än idag med morrismärket i mitten ersatt av namnet "Mini" och bilarna görs som sagt i den gamla morrisfabriken i Cowley strax utanför Oxford. Cirkeln är sålunda på något sätt sluten även om många tycker kopplingen BMW och brittiska bilar är lite oväntad. Rent teknologiskt står dock BMW på egna fötter sedan början på 30-talet och man är nog väldigt mån om att framhålla sitt oberoende även om man alls icke skäms för att sälja Rolls Royce-bilar med BMWs V12or under huven. |
|
|
Det tillverkades 426 chassin fram tills 1941av 33an. 335 coupen som gick till munchens borgmästare 1943 har chassienummer 416, finns kvar i nordtyskland, BMW har inget i arkiven kvar och säger att bara 410 bilar byggdes, konstigt när det finns minst 3 bilar kvar i världen idag som har högre chassinummer, bland annat min egen. Östtyskarna gjorde en bättre statistik av produktionen under kriget 1952 men den verkar inte bmw godta. Det gick 16 eller 24 335or till sverige dom flesta kom in under 1941, jag har en del detaljer fran första reggningen,1941 importören var wiklunds velocipedfabrik i stockholm Det finns minst 2 svensksalda 335or kvar i livet idag, en 2 dörrars cab och en sedan. allt kring de svensksalda 335orna är intressant, om nagon har nagot att bidra med hör gärna av er till mig, ubbe@proparts.ee |
|
|
Klart intressant tråd historia är alltid roligt:). Ubbe335; Vet man om alla chassinummer är använda? På 80-90talet fanns det glapp i chassinummerserierna och så skulle det väl kunna vara även 50-60år tidigare? Hittar man något i gamla arkiv från bilregistret? Borde inte alla BMW som funnits registerade finnas där? Som sagt mycket intressant. Stephan |
|
|
Glapp i chassienummer? svart att säga, arkiven förstördes av arbetarna pa Eisenach fabriken, när kriget var slut ville man halla sig borta fran allt som hade med nazisterna att göra, och 335an var en favorit bland nazisterna, bla himmler, speer, manstein valde BMW 335 före de flesta div horchar, mercedes med mera, ex himmler hade 7 st BMW 335or, speer hade 2. Det fanns 16 chassin kvar pa fabriken 1945, vissa byggdes vidare pa bla wendler 3 coupeer 1947-1950, en finns kvar, i japan, nagra sedaner som fortfarande finns kvar. men det betyder nu inte att dessa har högst nummer, bla finns en sedan i tyskland med 300 nummer och är färdigställd 1948, ja detta är en riktig röra, och ingen riktigt vet, det finns inga papper kvar och det finns fa kvar i livet som kan svara pa fragorna. BMW hade dessutom ingen större koll pa body resp frame nummer, dom fick karroserna byggda av av autenrieth eller ambi budd, och ordningen av karossnummer stämmer inte mot chassienummer, da det berodde pa vilken sida av taget som bilarna lastades av, större nummer akte pa först men lastades av sist och fick därför lägre nummer och vice versa. Jag har letat mycket efter de svenska bilarna, men skulle behöva mer tid att sitta i fler arkiv och söka efter ex foton som kan visa gamla reg nummer, jag har spårat en del gamla ägare som hade bilar pa 70 talet, men det är väldigt lite material kvar i ämnet. Wiklunds köptes upp av Nymans 1941 och därför verkar deras arkiv ocksa vara borta men jag söker vidare där. Jag har sökt i dom digitaliserade arkiven som finns men har hittils bara där hittat en bil, ex stockholm har ju inte digitaliserat sina arkiv sa det är som att leta nal i höstack, men jag fortsätter. Om nagon har nagra gamla bilder, ex eller annan info om 335orna som funnits i sverige, hör gärna av er till mig, ubbe@proparts.ee eller tel +37253444474 |
|
|
Ubbe335; Kan man på landsarkiv och länsstyrelserna söka i deras material utan att ha regnr eller chassi/ramnr? Kan man få materialet skickat till sig eller måste man åka till vart och ett? Min mamma har släktforskat och då kunde man begära ut material och sitta hemma, vet förstås inte om det finns något liknande för fordon men det borde kunna vara på samma sätt. Angående glapp är det så att 80-90talare och även yngre men mest 80-90-tal hoppas det över chassinummer tex. BJ12784-BJ12799 användes inte i serien för HE51. Jag har dock ingen aning om BMW innan 80-tal har glapp men undrar om detta kan vara möjligt. Finns det någon register över kända 335:or? Mvh Stephan |
|
|
Kul att du forskar kring detta! Väldigt svårt som du säger att bringa reda i krigsproduktionen. En av många förklaringar kan vara att samma chassienummer dessutom användes på två eller flera bilar - kanske för att lura myndigheterna som ju inte var att leka med under denna tidsperiod. Antalet motorer kanske är lättare att få reda på men även här kan reservmotorer ha tillverkats ur beredskapsskäl. Vissa användes dessutom i fasta installationer om dock i annan version. Ser från tidens svenska prislista att 4dr sedan kostade 11.900:-, 2dr Cabrio 13.700:- samt 4dr Cabrio 14.4700:-. De som kom hit 1941 kan ha varit begagnade bilar från Tyskland då gummidäck blev i stort sett omöjliga att få tag i för privatpersoner vid den här tiden. Krigsförklaringen mot Ryssland gjorde att många tyskar förstod att detta var början på slutet. Tyska ambassaden samt tyska konsulat i Sverige kan ha fått bilar vid den här tiden. Bilar från övriga nordsika länder kom troligen senare då Wehrmachtbefälen lär ha använt bilarna i Norge/Danmark det året. Har du chassienummer på de svenska 335orna? |
|
|
De landsarkiv som är digitaliserade har jag sökt igenom, det är i nuläget, de norra delarna samt vissa delar av göteborg och västra svealand, det sköts fran sundsvall om jag inte minns fel. Resterande ligger i pappersform i jätte arkiv, jag tror ex stockholm har ett par hundratusen reg handlingar, och utan reg nummer hittar man ingenting, eller far lägga ett par manader pa att söka manuellt. det gar ej att söka pa nagot annat, ex chassienummer elelr BMW eller år bara reg nummer. |
|
|
Jag har hittils ett chassienummer fran en svensk bil, bilen i sig finns kvar, har gatt igenom diverse handlare och bmw samlare i europa men de flesta tycker bilen är för dalig att renovera, bilen är nu i finland och kommer ner till mig här i januari, jag hade tänkt att köra minst 2 bilars renovering parallelt gör att fa lite bättre ekonomi i det hela. jag vet om ett par bilar till som är till salu, men priserna är rent ut sagt horribla. den andra bilen cabben som jag vet kom fran sverige finns i tyskland men jag har inte nummret, jag vet var den finns och är inbjuden att aka och kolla men har ej fatt tiden att räcka till. Killen vill ej prata nummer över tele, vanligt bland dessa bilar. Det finns i nuläget ca 60-65 bilar kvar av 426, det finns chassinummer och data pa ca 100, dom finns hos en person i tyska veteran bmw clubben som har forskat i 40 ar i ämnet. 328 känns ju som vanlig om man jämför mot 335an Vem skrev prislistan? för svenska 335orna? när är den skriven? MVH /Urban |
|
|
Den svenska prislistan är från 1939 och "Aktiebolaget BMW-Agenten" Birjer Jarlsgatan 39 Stockholm. Du har förståss kollat med: Hagen.Nyncke@partner.bmwgroup.com Han har en del fabriksinformation men mycket gick nog förlorat i kriget. Lite kul med 335an, motorn fick trimmas ned till 90hk den ansågs för snabb i sitt första utförande på över 100hk! |
|
|
Intressant diskussion! Vi hade en medlem i AHK, Harry Lundberger, Professorn, kallad som berättade för mig om 2 st 335:or som skulle ha funnits i stockholmstrakten. "Den enda riktiga bilen" brukade han säga när vi träffades. Några riktiga detaljer fick jag aldrig, trots ivrigt tjat. Fortsätt forska. Jag ska se efter vad jag kan bidraga med. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Jäkla intressant tråd, en av dom bästa! väntar med spänning! Micke |
|
|
Hej, Väldigt spännande! Hoppas ni får fram mer info! Med en rejäl portion tur skulle man kunna hitta bild på någon bil på Stockholms stadsmuseums bildarkiv på nätet, stockholmskällan: www.stockholmskallan.se Det kan vara värt att söka på Birger Jarlsgatan t.ex. och se om det dyker fram något, chansen är väl inte så stor, men kanske...? vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Konstigt det här med Aktiebolaget BMW-Agenten, för BMW fabriken/arkivet skrev sa sent för nagra manader sedan att importören i sverige var: The importer for Sweden was: Aktiebolaget A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik, St. Eriksgatan 46, Stockholm 332, du skulle inte kunna scanna in försäljningsbroschyren/prislistan och skicka till mig? Jag skulel vara väldigt tacksam. Till alla, hall utkik efter bilder av 335or i sverige. 332 skrev: Du har förståss kollat med: Hagen.Nyncke@partner.bmwgroup.com Det svar jag fick: Dear Mr Eriksson, Thank you for your email. Well, to be honest there are no drawings of the BMW 335 surviving at all. I can offer you a photocopy of the owner's manual and a very incomplete spare parts list but that's all. Lätt att renovera 335an hahaha, blir nog ett 10 ars objekt :) /Urban |
|
|
Det finns en norrman vid namn Per Viberg som har totalrenoverat ett vrak, en 335 4dr Cabrio. Bilen ska ha lämnats kvar av Wehrmacht efter kriget. Viberg bör veta det mesta om 335or. När det gäller exportdokumentation fick jag följande: leider gibt es bei uns keine Statistik über den Export der Fahrzeuge in unterschiedliche Länder. Es gibt zwar für fast jeden Typ die Auslieferungsbücher, in denen der Händler und der Ort bzw. das Land verzeichnet ist, aber da kommen einige hundert Fahrzeuge in Frage. In den ersten Monaten des Krieges wurden noch viele Fahrzeuge an Privatkunden in Deutschland ausgeliefert, vermutlich weil sie schon lange bestellt waren. Etwa ab Mitte 1940 werden diese Auslieferungen immer weniger, weil man ohne Ausnahmegenehmigung in Deutschland nicht mehr fahren durfte. In gleichem Maße steigen aber die Zahlen für Exporte ins Ausland. Ich vermute also, dass es sich bei den Fahrzeugen in Schweden in den späteren Kriegsjahren durchaus um Neufahrzeuge handelt. Ich habe etwas im Auslieferungsbuch des BMW 326 geblättert, konnte aber keine Exporte nach Schweden finden. Wissen Sie, welche Modelle in Schweden besonders häufig waren? Eine Erklärung für das Fehlen eines schwedischen Händlers könnte auch sein, dass alle Verkäufe über einen deutschen Händler abgewickelt wurden. Im Verzeichnis der ausländischen Vertretungen fand ich für 1938 die letzten Eintragungen für Vertretungen in Schweden: Aktiebolaget, Birger Jarlsgatan 14, Stockholm Centralgaraget, Bil A/B, Baltzarsgatan 14, Malmö Mit freundlichem Gruß Hagen Nyncke |
|
|
Per Viberg kan mycket, men tyskarna kan mer, speciellt BMW veteran clubben. Per hade den svensksalda sedanen som är pa väg ner till mig, han salde den till en tysk, Per har hjälpt mig mycket och salt en del svara prylar som jag behövt till min egen cab. Mycket bra kille, trevlig och hjälpsam. Det verkar vara röra hos tyskarna, speciellt han Hagen, vid arkivet, men far ju olika svar beroende hur och när man fragar..... BMW veteran klubben hävdar fortfarande att 16 eller 24 335or 1941 till sverige, och om man räknar nu sa har vi norrlandsbilen Sedanen som finns kvar och paväg ner till mig, jag har full ägarlängd och den har aldrig varit i stockholm, sen har vi cabben som gick i malmö lund som gick via danmark till Tyskland och sen Bosses kompis som har sett 2 bilar i stockholm, har dessutom ett helt gäng andra intressanta tips att följa upp. men det lär ha varit en del bilar i sverige........ minst 4 nu iallafall /Urban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.