AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.516

Knyckta M3-speglar...

Sida 1 av 2
he
37
henketh
M3 SMG -97
Blev av med backspeglarna natten mot tisdag. Verkar inte vara FÖR svårt att bryta loss dem tyvärr! Och det verkar ju inte gå att fästa dem särskilt bra heller eftersom spegeln o bottenplattan är två separata delar. Jäkligt dum konstruktion rent stöldskyddsmässigt. Några tips för att förhindra detta? Detta skedde i söderort Stockholm, så om nån tveksam person plötsligt "fått" ett par cosmossvarta M3-speglar kan det ju vara intressant att få veta var de kommer ifrån.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Rakblad har visst ngn nämnt tidigare...
MIRRE75
Kolla in på BMW 3serien forum.
Du kan kanske sälja dina spegel hållare till killen????????

-Hellre gammal,risig och betald, än ny........-
o/______\o
OO=00=OO
[]¤-==-¤[]
th
141
thorphedo
525 - 91b
förbannade människor........

HUN power.
*henketh*
Efter att blivit av med ena spegeln så limmade jag mellan fästet och spegeln, sen sen skuvade jag fast speglarna genom fäst plattorna.

Nu sitter dom fast ialla fall!!!
he
37
henketh
M3 SMG -97
MNS_M3

Kanske är något att försöka?! Förborrade du genom fästplattan och in i själva spegelkåpan och sen satte skruvar, eller..? Du limmade också sa du, då hade du isär spegeln o fästplattan först alltså?
även en på 5 seriens forum som jagar fästplattor till M3 speglar, totalt 5 inlägg hmmmm...

Finns det inte någon vajerlösning att köpa som är ett effektivt stöldskydd? Har för mig att jag sett det på någon amerikansk site..

"The original point and click interface was a Smith & Wesson"

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Tyvärr måste själva spegeln gå att lossa från plattan pga. om man kör in i nån/nåt, motsvarande att vanliga speglar går att "vika in".
Jag passade på att etsa in regnummret på mina speglar när jag ändå gjorde det på mina rutor... Då kostar det dom en slant å byta spegelglaset iaf. Blev oxå av med mina förra året till nån klåpare.

"Man kan inte bromsa sig ur en kurva"
BMW.
Varf inte stöldmärka glasen, klockrent eller hur då BMW i säljer spegelglas löst.
BMW.
inte säljer spegelglas löst menar jag:-)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag stöldmärkte mina, fast inte med hela reg.nummret, räcker ju med "R4" eller nå´t. Det tipset har jag.
he
37
henketh
M3 SMG -97
Vajerlösning har jag funderat på, men då måste man fixa nån sorts fäste i spegeln för vajern. Trodde först att man kunde utnyttja "öglan" mellan spegeln och fästplattan, men det är ju där den kan brytas loss. Regmärkning är ju en god idé! Kanske stoppar några av tjuvpacket i alla fall...
appropå spegelglas:
jag hade en passat en gång i tiden och jag fick folie släpp.(folien släppte från glaset)

VAG skulle ha 300:- för bara glaset,Jag tog min spegel och gick till närmsta glas verkstad.när jag kom därifrån med spegeln så var jag 100:- fattigare och jag hade en ny spegel.
*henketh*

Det värkar ialla fall funka för mig!

JO jag för borrade fästplattan och spegelkåpan.
Jag tog isär spegeln å fästplattan innan jag limmade.
(Börja borra "SMÅ" hål!!!)

Kanske är något att försöka?! Förborrade du genom fästplattan och in i själva spegelkåpan och sen satte skruvar, eller..? Du limmade också sa du, då hade du isär spegeln o fästplattan först alltså?
TYVÄRR så är ju flera av dessa förebyggande åtgärder mindre effektiva...
1) Rakblad är olagligt, och en
a) "smart" tjyv skulle framgångsrikt kunna begära skadestånd för sina sönderskurna fingrar, då han (tex) bara skulle titta lite närnare på de vackra speglarna, på betydligt högre belopp än vad speglarna kostar.
b) vanlig tjyv skulle nog tufsa till din bil rejält av ren ilska.

2) Regnr. i glasen är bra, men då tjyvarna ofta opererar på natten, upptäcks nog inte regnr. föränn han är hemma med dina speglar.

3) Vajrar skulle nog resultera i att tjyven tar spjärn med fötterna mot dörr eller framskärm och sliter tills han får med sig speglarna iaf..

Nej, det hela är en stor miss (eller ett smart säljknep) från BMWs sida, om alla VISSTE att speglarna hade ett gångjärn eller en vajer i bakkant skulle nog stölderna minska, men dylika ingrepp i efterhand gör bara tjyven frustrerad/ att mer skada åsamkas bilen..

nästan ALLA andra tilverkare/BMWmodeller har speglar som viker sig eller " spittras" om man kör på en fotgängare, vilket är bra mkt smartare, men det är ju lätt att säga med facit i hand. Så vi stolta M3 ägare kommer nog att få fortsätta kriget även i framtiden..

"sverige, det enda landet i världen där avundsjukan är starkare än kärleken" - Jan gullio.

MVH

" inne på 3e paret speglar"

Philip
Köpte mina M3 speglar idag, får väl se hur länge de sitter kvar......
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
philip: grejen med reg. nr. är juh att tjuven skiter i att sno dina speglar för då det är svårt att sälja märkta speglar =)
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
...under förutsättning, att inte tjuven vill ha speglarna själv...
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Skulle ju vara skitsmart med ett skjutbart fäste (med elkontakter) så att man bara tog med sig speglarna eller la dom i skuffen när man lämnade bilen.
Hur svårt kan det vara att konstruera detta?
/K (fortfarande med originalspeglar..)
-d
299
-dB
130i -07
Man skulle ju kunna koppla en slinga från larmet till spegeln, så att det började tuta så in i helvete när slinga bröts o spegeln åkte av. Då skulle man ju oftast får behålla en spegel iaf.
Ett annat bra men jobbigt sätt är att parkera på gatan under fönstret o sen råka tappa en kruka eller dylikt på förbipasserande som försvinner med ens spegel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.