AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
949

Köp av 735ia -83

randrup
Har funderat på att införskaffa en 735ia från -83.

Jag känner inte till så mycket om just denna modell. Har läst en del över nätet, och ägarna verkar nöjda med sina respektive bilar.

Finns det något man bör känna till ang. denna årsmodell?

Vänligen, J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En vanlig begagnatcheck bör ju göras först o främst..

Rost,kamaxelslitage och eventuellt lite gles topp kan du kolla efter specifikt..
Gör gärna ett kompressionsprov för att säkerställa att den är hyfsat frisk i täthet iaf..
Kan bli onödigt mycket jobb och kostnader om man missar det.
Tight i drivlinan i övrigt och att den inte känns vinglig på vägen, ett lok som den ska gå och kännas stabil i alla lägen, även vid inbromsningar..

Att lådan växlar som den ska, mjukt men ändå distinkt, och att oljan är klarröd i den är också en check att göra..

T.ex.

Mvh Janne.
randrup
Tack för ditt svar Janne! Ska kolla dessa saker noga.

Hur trivs du med din - trots att den är av nyare modell?

Vänligen, J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min vagn trivs jag med, det som finns att irritera sig över är att min converter i aut.lådan missljudar något...
Den har jag tanke på att byta när den blir helt mogen för det :)

Annars en bra bil med en inte helt tidsenlig soppaförbrukning kan man sammanfatta med..
På landsväg drar han under litern, men aldrig annars, snittar just nu "över en tank" ca 1,4l/mil..
Blandad körning då, med ganska mycket kortkörningar...denna vagn är inte gjord för "kortkörningar", det märker man ganska snart.

Landsvägskörningar är denna bils rätta element och då tänker jag inte på förbrukningen utan bilens uppträdande som helhet..

Mvh Janne.
ma
12
maddog
bmw 735a 89a
bmw730a 91a
chevrolet suburba 95 low rider
dodge A100
plymouth 1930 hot rod
ett till litet in lägg om dessa bilar .... kolla tanken då det värkar vara standad med en massa rost på dessa .

maddog
randrup
Tack för informationen.

J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.