|
|
|
|---|---|
|
Jag har en snabb fråga. Har insugsluften till motorn någon förvärmning eller "ska" den vara runt aktuell utetemperatur? Om den värms upp hur mycket är då normalt? Jag vet att det blir strålningsvärme.. ;) | |
|
Ingen förvärmning av insugsluften mer än ev strålningsvärme som du skriver. Normalt är spjällhuset uppvärmt för att spjällaxellagringen inte ska frysa. mvh/ Anders |
|
|
Tack för svaret! Jag testade lite igår på tomgång och då var luften 33 grader enligt givaren medans det var 0 gradigt ute. Värdet bör ju bli närmare verkligheten om jag kör bilen men det har jag inte gjort. Rent spontant så känns det som att givaren är felande för det krävs ju en hel del energi för att få upp en sån värme på så kort tid, speciellt om det bara är strålningsvärme, och det är ju bra flöde även på tomgång. |
|
|
Jag har själv intresserat mig för det där (av någon anledning). Vid tomgång kommer en del luft at gå rundgång genom kylaren dvs området där luftintaget är blir något förvärmt. Med lite fartvind borde temperaturen sjunka rejält. På min bil är det två inlopp till luftburken, ett framför kylaren och ett annat en liten bit bort. Det är så fiffigt gjort att fartvinden skapar mer tryck på ena intaget vilket gör att luftburken ventileras så fort det är lite fartvind trots ett kanske litet flöde till motorn. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.