AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.462

Vevhusventilations frös 80 mil efter bytet!

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej

Nu är jag upprörd :-)

Men min vevhsventilation frös bara efter en tanks körning efter bytet. Då bytte jag Oljeavskiljare, alla rör, samt ventilkåpspackning. Bilen gock bra efter. Har kör ca 40 mil kortare körningar, samt en långkörning på 40 mil.

Är detta möjligt. Kan detta bero på något annat fel på motorn att den kläggar igen så fort. Det har ju trots allt varit plusgrader de senaste 2-3 veckorna i Stockholm.

Jag sitter och lurar på detta: Jag har en kass katalysator. Lambdasonden sitter framför katten på grenröret. Kan detta ha något med saken att göra? Att bräsnleblandningen blir för fet när den känner av en kass katalysator?

Eller har det inget med saken att göra. Hur fungerar lambdasonden, samt eftersom den sitter framför katten kan den känna av om katten fungerar osv.?

Något annat fel? Om jag nu byter igen, vad talar för att det itne går å helvete om 80 mil igen?

Tacksam för svar!
Hur ser tempen ut? står mätaren rakt upp? ifall termostaten är kass ( fastnat i öppet läge) så blir inte motorn riktigt varm och kan inte koka bort all kondens i oljan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gjorde du rent förgreningen för oljereturen på oljesticksröret?
Om det är plusgrader fryser inte vatten så du kan omöjligen råkat ut för frysning då. Vad hände?
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tack för svar och funderingar.

Tempmätaren kommer upp som den skall. Det tar inga tider dessutom så termostaten är inte öppen gissar jag. Motortempen blir varm, samt det kommer fint med värme inne i kupèn.

Jepp det var returen som var helt igenkoxad. Jag bytte alla slangar samt oljeavskiljaren, Samt sprutade skållhett vatten under en timme genom den lilla förgreningen. Som jag kände när jag blåste och tittade osv, så var det rent. Man kommer ju inte åt inne i förgreningen då det är så smalt. Men jag skulle säga att det var rent. Jag satte på en gummislang över kranen in i förgreningen. så det spolade med skållhett vatten med tryck under en bra tid.

Jag fick bort koxet med tryckluft för att kunna spola det rent sedan. Så jag tror inte att någonting var kvalr när jag var klar. Jag lade röret i dielsel dessutom undet ett dygn och spolade igen för att verkligen vara säker.

När jag bytte ventilkåpspackning så såg jag att tändstiften var ganska kläggiga av olja. Det läcker inte från ventilkåpspackningen, har tittat. Men det ser ut som att mototrn (eller rättare sagt tändstiften) får för fet blandning.

Någon som har koll på vad som händer med motorstyrning bränslenlandning etc när katalysatorn går sönder och är itne lika effektiv längre. Kan det har något samband?

Annars är jag väldigt förvånad till detta eftersom det är ju som ni säger att det skall ju förångas iväg...speciellt när jag har kört en långtur på 40 mil av de 80 milen. Väldigt skumt detta.

Fler tips tas gladeligen emot.

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
@ anders-72

Det som hände var att jag hade kört ca 3 mil, motorn var varm o fin. Då fick jag det karakteristiska gurglandet från motorn. Jag parkerade (fick parkerade) och då kände jag hur det luktar bränd olja och att den varnar för ölstand.

Kollade undet motohuven. Kanse ca 0,5 dec hade punpats ut. Jag öppnade oljepåfyllnadslocket för att lätta på trycket. Och såg det vita klägget. Väldigt lite dock, men eftersom jag bytte det precis så kände man ju igen det :-)

Tog bort röret från toppen som går ner till Oljeavsklijaren. Röret såg fint ut. Lite vitt klägg såg man spår av. Men röret var annars rent o fint.

Jag måste antagligen skruva isär den i påsk o titta på oljeröret igen vid förgreningen.

Det skall tilläggas att detta är en m52 motor. Alltså den mindre avancerade vevhusventilationen som itne drabbas lite ofta som M54:orna. samt att det var kanske en 5-7 plusgrader då det hände.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det var 5-7 plusgrader är det omöjligt att det var en ispropp!

Jag skulle misstänka att du helt enkelt hade gucka som lossnade när du demonterade/monterade prylarna och som sedan bildade en propp när du fick lite tryck i systemet.

Bytte du även oljan?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Nej oljan är densamma. Men nu i påsk skall jag byta filter, olja, katalysator, samt ta mig an VV igen. Jag är bara orolig att det kommer tillbaka som denna gång.

Din propp teori kan ju stämma, men vart skall den komma ifrån då. På M 52 är det bara två slangar och en oljeavskiljare. Alla dessa byttes, samt att returröret rengjordes. Returröret går ner till oljetråget. Ventilkåpan rengjorde jag när jag bytte packningen. Hela rundgången är därför enligt mig helt ren när jag bytte allt.

Påverkar något annat. Säg att topplockpackningen skulle ha gått och den tar in vatten som kläggar. Skulle det vara en teori? Kan bränsleblandningen påverka? Eller kommer det inte in i det systemet? Ventilerna skall ju hålla tätt, men det gör dem ju inte riktigt. Oljan är inte går iaf, så inget vatten i Oljan.

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tror jag har hittat problemet.

Skruvade isär VV idag igen. Samtilga rör var fräscha o fina.

Såg att röret som går till oljereturen var lite tillbockat. Det går ju ett innerrör i röret som oljestickan går i, medans Oljereturen från VV:n skall sippra ner på sidan utanför innerröret. Där var det lite tillbockat från migsjälv antagligen när jag skulle sätta tillbaka det förra gången och tog då den var svår att få ner i hålet på oljetråget igen.

Så kan det gå... Hoppas att det var detta nu så ajg inte står med samma problem igen.

Vad tror ni. Måste man byta ventilkåpspackning igen efter en sådan fadäs? Eller kan det räcka med att skruva av den igen och tillbaka så att den nyper på ett nytt sätt. Packningen borde ju vara rätt fräsch efter att ha suttit på under ca en månad.

tack för all hjälp

/Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.