AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.694

Går det att lackreparera en backsensor?

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Hej, Jag har lite "bubblig" och avskavd lack på en av de fyra backsensorerna.
Se bild: Länk

Går det att skrapa av färgen och lacka utan att man förstör funktionen på backsensorerna? (jag har ingen susning om hur dessa funkar).

Mvh / CH

Gee
Jag har nyligen gjort detta på min, eller rättare sagt jag lämnade in den och fick den lackerad. Vet tyvärr inte hur dem gick tillväga men bra blev det iallafall.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
OK, då borde det ju gå i alla fall.
Vem lämnade du den till och vad kostade kalaset?

Gee
Jag lämnade den till Löddes billackering i Lund som ligger bredvid Theanders Bil, Dem gjorde ett toppen jobb dock så lackade jag som sagt hela bakkjolen och kan därför inte ge dig något pris för enbart backsensorn.

Han berättade dock en rätt intressant grej. BMW rekommenderar att man inte lackar sensorerna i efterhand utan köper dem färdig, medans Mercedes inte bryr sig det minsta om man lackerar deras. Mina funkar klockrent fortfarande och det är 3 månader sedan de lackerades.
Det är väl en försiktighetsåtgärd hos BMW. Sensorerna arbetar med ultraljud, samma princip i de olika bilarna, och varken MB eller BMW kan påverka det faktum att "fel" typ av lack kan påverka funktionen om man har otur. Men de vanliga lackerna lär ju funka eftersom så gott som alla bilar har lackerade sensorer.

FP
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Ska bara meddela att resultatet blev bra: Jag skrapade bort den bubbliga färgen med en kniv. (Ingen rost i sikte). Därefter ett kort tryck med punktblästern. Primer + originalfärg som jag lade på med pensel. Klart man ser att det inte är lackat av ett proffs om man närinspekterar, men jag är nöjd med resultatet. Och sensorerna fungerar nu utan problem (jag tror den ena blev "störd" av den flagnande färgen).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.