|
|
|
|---|---|
|
Hej Skulle byta bromsbelägg på min bmw e30 325 idag. Allt gick bra tills ja skulle pressa tillbaka bromsokskolven. Sitter som berget. Någon som har något tips ? mvh Mathias | |
|
Vilken metod har du själv använt dig av? Ett tips är ju iaf att öppna kärlet för bromsvätskan så det inte blir tryck i det som du kämpar mot och för att trycka brukar det räcka att använda en större polygrip (biltång) |
|
| Kolla så du inte har fått kolven lite snett. Den skall löpa fint tillbaka om allt är okej! | |
|
Jag har skruvat av locket på bromsvätskebehållaren och använde en större pappegojtong tror ja de kallas men den rörsig inte innåt. Ja kan pressa ut den genom att trycka ner bromspedalen. En sak ja tänk på är att jag har skruvat av alla ok. För att se så att ja fick bort de. Kan de påvärka ? |
|
|
Nja att alla ok är lösa skall inte göra det svårare att pressa ihop dom men det kan dock göra så att om du pressar in ena oket så åker dom andra ut.. så rekomenderar att lägga något emellan om du väl lyckas pressa in.. Lägg något emellan tången och kolven så att du får en mer central punkt när du trycker och som sades tidigare se till att du INTE får in den snett. Sen är det bara att trycka för kung och fosterland:) |
|
| Tack för svaret. Ska prova med de ! | |
Roffa1 |
Är det kanske så att du först tryck ut kolven helt, för att sedan försöka trycka dit den igen? Iså fall bör du först demontera oket och ta bort gummidamasken samt o-ringen, sedan rengör du Kolv & kolvlopp i oket med typ: stålull. Använd ny gummidamask samt o-ring. Vid återmonteringen MÅSTE o-ringen smörjas med bromsfett, annars finns det inte en chans att montera dit kolven. |
|
oTHo: Om du har tryckt ut kolvarna helt så åker du nog på att renovera som Roffa1 skriver här ovanför. Om inte så har jag ett trick som brukar fungera bra: Monteringshålen för oket, 1 i länken nedan (från E36 men bör vara samma) kan användas för att trycka tillbaka kolven. Länk Utrusta dig med ett två långa M10 bultar med var sin mutter. Skruva på muttarna så långt det går och stoppa i bultarna i målen innifrån och ut. Lägg en sliten bromsback mot kolven. Håll emot med fast nyckel i bultskallen och skruva på muttern växelvis på de två bultarna. Nu kommer bultskallarna att trycka mot den slitna bromsbacken som i sin tur trycker in kolven. Brukar fungera kalasbra. Om det går trögt så får du renovera oket (ut med kolven, horna cylindern och sedan motera enl. roffas beskr.), annars kommer du få problem med att bromsarna ligger på med skeva skivor och i värsta fall överhettade hjullager men det vet du säkert redan. |
|
|
Hur vet ja om ja tryck ut kolvarna helt ? Låter ju som om att man vill renovera oken. Ska prova dedär med M10 bultarna. |
|
|
oTHo: Har du tryckt ut kolvarna helt så är de antingen separerade från oket eller åtminstone helt lösa. Det låter inte som om du har gjort det med andra ord :) Om damaskerna är hela så att ingen skit har kommit in till kolven så behöver du säkert inte renovera. Går det hyfsat lätt att få in kolvarna med "bult-metoden" så hade nog jag chansat iaf. Men är det riktigt trögt eller om du senare känner att bromsarna ligger på, så kanske det är dags för en renovering. |
|
|
Känns inte som om de är helt utpressade. Och damaskerna är hela. Tack för svar :D |
|
| OK, bara att trycka in kolvarna då och tuta och köra. =) Lycka till! | |
| Samma sak hände för mig när jag skulle byta backar, jag fick ut kolven men fan inte in den. så jag kastade oket så långt jag bara orkade och köpte mig ett nytt. vart kalasbra | |
| Haha! Ja, det är ju helt klart en annan lösning. =) | |
|
Hehe.. Ska till garaget imorn. Har köpt en tving som ja ska prova me. En dum fråga kanske men ska ja öppna luftningsventilen ? |
|
| oTHo, du kan testa men de ska inte behövs, har vart med om i extrema fall att de skapas som backventil i gamla bromsslangar, och då är de väldigt svårt att pressa tillbaka kolven! | |
|
Tack för alla tips och råd. Nu har ja fått tillbaka alla kolvar och dit med nya belägg. Köpte en skruvtving från Clas Ohlsson för 49.- Då gick det som en dans ! mvh Mathias |
|
Roffa1 |
Annars har Biltema ett specialverktyg för bl,a inpressning av bromsoks kolvar. Kostar ca 50:- |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.