|
|
|
|---|---|
|
Nu har pärlan stått i varmgarage alldeles för länge. Jag ställde in den för ett och ett halvt år sedan och har bara startat upp den då och då en liten stund (så den har blivit varm) när jag har varit i stan. Dock så ska jag besikta nu på tisdag och sedan dra ner till Göteborg (från västerås) där jag numera jobbar och lever. Dock så är jag osäker på om jag bör göra en service eller åtminstone oljebyte på den när den har stått så länge. Jag vill minnas att jag gjorde ett oljebyte strax innan jag ställde in bilen i garaget men vet inte om det är någon tidsintervall på oljebyten.. Jag vill inte gärna ringa och fråga verkstaden eftersom dom självklart vill ha mina pengar utan frågar istället erfarna entusiaster=) Så vad tror ni? är det dags för ett till svindyrt oljebyte? (castrols samarbete med bmw blev inte vidare billigt) | |
| Kolla färgen och oljenivån, ser det ok ut dvs ljus och fin olja är det nog inga problem att bara köra. Ta det lite lugnt tills den blivit genomvarm. Det jag undrar mer över är däcken om de blivit ojämna (ej runda) för att den stått still länge..bromsar..testa lite i början så det känns ok. Handbromsen kan ha kärvat ihop. Lycka till! Mvh | |
|
Jag har ju självklart förflyttat den lite till och från några cm fram ibland och även åkt ut med den för att tanka en gång plus lite andra tillfällen när jag har rullat ut bilen utanför garaget. så det med hjulen borde vara helt ok.. i vintras var jag även ute runt huset och körde i snön så bromsarna i sig är helt ok och handbromsen har även använts till och från (dock ska jag spänna den liten innan besiktningen) Men jag får ta en titt på oljan som du sa.. Hade jag aldrig själv tänkt på :S Tack=) |
|
|
Det rekomenderas att du gör oljebyte. Enligt service/ eller en gång varje år är vad som rekomenderas. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Oljan har inget bäst före datum. Se däremot till att bilen får stå ett tag på tomgången eller kör lungt i början då delarna i motorn förmodligen inte är så insmorda som de brukar vara vid alldaglig användning. Har bilen stått en längre tid med samma bensin utan att vara toppfylld så hade iaf jag tänkt på att tanka på nytt då bensin tappar sitt värde när det står länge. Kör du lungt så är det bara att köra på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.