AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.385

E90 330Xd - har hllt i för mycket olja...

Man ska inte fylla på olja när man är stressad....

Hursomhelst, lät bilen stå efter körning och kollade oljan, fanns ingen olja på stickan.... och ingen varningen i bilen utan datorn sa oljebyte i maj 2010 eller om 22 000km!!

Hällde då på vad jag trodde var en liter olja och nu är det för mycket olja.... Ungefär 4mm ovanför max indikeringen. Är de farligt för motorn?Vad händer när man har för mycket olja i motorn?

Kollade under bilen, vilken är dräneringspluggen för oljetråget. Finns en plåt under bilen som fästs med 6st bultar som jag lossade men var som sagt osäker på vilken som var dräneringspluggen. Nån som har en bild som kan visa...

Mvh,

En klantskalle...

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
På min 07:a så sitter det en lucka som sitter med två skruvar mitt under motorn. Under denna lucka hittar du oljepluggen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
4mm över maxstrecket låter rätt ofarligt?

Mvh
Dr
17
Dredde
328i Coupé -96
Är det vid varm eller kall motor som det är 4mm för mycket?
Jag skulle ju inte tro att det är någon jättefara men självklart finns dom olika gränserna där av en anledning.
Om det är 4mm över när motorn är kall så blir det ju betydligt mer när motorn är varm så då bör du nog tänka på att få ut lite olja.
Fanns det inte en tråd här på ap om en som servat sin bil på mekonomen och de hällde i för mycket olja i motorn så det blev övertryck och motorn började förbränna oljan tills den skar. Men det handlade om 2l för mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.