AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.830

Dumt att köra med rasslande DISA spjäll?

an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Min DISA har börjat rassla......har inte råd denna månad att byta. Nån som vet om det är skadligt för bilen att köra med detta fel? Har läst att spjället kan lossna och hamna i motorn med inte så roliga följder. Kan man plocka bort spjället och köra utan? Tack på förhand
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
sitter inte dessa spjäll bara på bmw dieselmotorer . ?
Disa-spjäll är BMW:s beteckning på det variabla insugningssystemet, lång eller kort insugningsväg beroende på varvtal och hur mycket gas man har. diskussionen om Dieselspjällen är kraftigt överdriven om man läser kommentarerna på ap, however är spjällen olika på Diesel eller bensin. teoretiskt skulle det kunna vara skadligt för motorn, om själva spjället har lossnat. du kan ju demontera det ovanför gasspjället och kontrollera det iaf, sitter ju bara med två torx så borde ju inte vara några problem.
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Diskussion kraftigt överdriven säger du!?

Skulle du om du haft en dieselsnurra vilja råka ut för ett motorhaveri som kan kosta en upp mot 100.000 kanske??? Kan ju hända vem som helst! Förstår inte ens varför dom där spjällen sitter där, det finns ju folk som tatt bort dessa helt och hållet..och har inte märkte nån skillnad i varken prestation eller bränslekonsumtion...

----------

-Shoot him again!
-What for?

-His soul is still dancing! - Nicolas Cage
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
OT

theduke tycker att det är dumt att varna för ett potentiellt mycket dyrt problem, men men det drabbar väl inte honom... har för mig att han jobbar på BMW så han försvarar väl sin arbetsgivare och vill ha in lite jobb?

Visst är det konstigt att om det är ett så ovanligt problem som theduke/BMW påstår, varför går inte motorbytena på goodwill eller kraftigt rabatterat pris?

Länk Länk Länk
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Ja, det kan ja verkligen hålla med om...inte direkt roligt att vara en del av denna "mycket ovanliga skara":/

----------

-Shoot him again!
-What for?

Du sa ju det själv, det går inte på Goodwill eller till kraftigt reducerade priser just för att det verkligen inte är ett vanligt problem.
Verkligen tråkigt att AndreasN vatt med om detta problem, men att jag skulle försvara min arbetsgivare eller vill ha in jobb e ju helt befängt, tror du inte att vi skulle ha mer att göra om alla dessa spjäll skulle bytas ut eller modifieras??
Men jag antar att jag inte vet vad jag pratar om, man är ju inte på ett jobb sådär 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.
Förresten handlade diskussionen om en bensinmotor (jo tro det eller ej) och inte om en Dieselmotor, inte riktigt samma sak alltså.
Kul att ni bränner folk som har kunskap och erfarenhet på detta forum. tack...
Signar ut för gott, har fått nog.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
andreaspson,
Om du är mycket orolig så gör som theduke säger.
Risken att spjället eller att ståpinnen åker in i motorn är inte stor just för bensinmotorerna, dock har det hänt i sällsynta fall.

Vet inte hur mycket din disa låter men det finns det som kört väldigt länge utan att det har hänt något.

Personligen skulle jag bara ta och skruva borta den och kolla.

AndreasN, rob_t_j72: Förstår vad ni skriver och tycker men förstår inte varför ni riktar det mot theduke. Hans uppfattning och tycke är lika mycket värd som eran.

Spjällen för både disel och bensin har en funktion och svårare än så är det inte. Tar man bort så tappar man funktionen enkelt att förstå.

Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Hahaha...ja, denna tråd spårade ju iaf ur...rejält! :/ Nu har ju jag som tur är ej råkat ut för detta haveri och önskar inte min värsta fiende detta.

Duser - Förstår inte riktigt varför du drar in mig i denna diskussion ytterligare men jag ska visst förtydliga EN sak, jag har ej riktat något direkt missnöje mot "theDuke" personligen..bara hans kommentar..jag tycker helt enkelt bara inte att detta påstående är det minsta "överdrivet"..finns det något värre man skulle kunna råka ut för ekonomiskt??? eeh...NOT

Klart som --- att dessa spjäll har en funktion, ja är väl inte hmmhmm i huvet heller =/ Jag säger bara det, att så fort ja får tillfälle (läs snarast möjligast) så ryker samtliga dessa spjäll ur mitt insug..kanske min bränsleförbrukning ökar med några procent..phff, so what..ja har då iaf höjt mina odds mot ett potensiellt fet-haveri!

V-tecken/ Andreas

----------

-Shoot him again!
-What for?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
OT

Duser:

Förstår att du undrar; det är så att theduke i varje tråd som finns om dieselspjällen poängterar att detta problemet drabbar bara ett litet antal procentuellt sett, och det har han rätt i (än så länge). Det stora problemet är att han vill tysta ner och förlöjliga diskussionen anser jag.

Det konstiga var att han började prata om dieselspjällen i denna tråd som handlar om DISA...

Problemet är att de som drabbas oftast måste köpa ny motor när detta inträffar vilket blir oerhört dyrt för den enskilde ägaren, det kan handla om sexsiffriga belopp! Just för att det blir så dyrt så borde BMW gå in och täcka åtminstone halva totalkostnaden för de som drabbas.

Antagligen kommer fler att få problem framöver, då detta borde vara ett metallutmattningssyndrom - det blir inte bättre med tiden: Länk

De som har tagit bort spjällen på dieslarna har knappt upplevt någon förändring, iaf ingen försämring.

On topic:

När det gäller DISA så borde motorn bli rätt annorlunda i karaktär om DISA-spjället tas bort helt, antagligen försvinner det höga vridet på lägre varvtal.

Har inte hört om någon (än) som har fått allvarliga följdproblem av dålig DISA...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.