AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.417

E39 540iA - Engine failsafe mode...

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Startar en ny tråd eftersom man (mig veterligen) inte kan byta titel på en tråd och mina problem har eskalerat från att vara laddningsproblem till något värre.

Problemen eskalerar. Engine failsafe text kom upp på instrumentbrädan och bilen går endast på tomgång, som varierar mellan 500-1500rpm (varvräknarn står stilla på 1000rpm). Laddningen fungerar fortfarande och spänningen i ackun ligger på 14.2V vid den ojämna tomgången...

Efter lite googlande verkar det finnas en del olika saker som leder till sånt här.

1. MAF fel (ska testas imorron genom att koppla ur den och se om tomgången stabiliseras eller ej).
2. TPM (Throttle Position Meter) - Osannolikt, eftersom båda borde ha dött samtidigt för att det ska låsa bilen i ett läge där den inte alls varvar över tomgång.
3. Gaspedalsgivaren..
4. Termostaten kan ha lett vatten via sina ledningar till DME styrboxen... detta verkar inte helt ovanligt och kan säkert orsaka hur mycket elände som helst. DME kontakter ska kontrolleras imorgon. Se länk nedan för skräckexempel.

Källor:
Originaltråden: Länk
Skräckexempel: Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Uppdatering.

Problemet var enligt skräckexemplet, termostaten har pressat in kylarvätska genom ledningarna ända in i kontakten till styrboxen. Kortslutning mellan stift 12 och 13. Stift 11 och stift 52 hade ärgat sönder och var helt av.

Själva kontakten var förhållandevis fräsch, det var bara styrboxsidan som tagit skada. Jag putsade upp kontaktytorna, konstaterade att stift 11 inte var använt och att 52 gick enkelt att fixa eftersom den sitter högst uppe. Klippte den inne i boxen, stack ut den igen och lödde ihop allt tebax.

Bilen startade och laddningen fungerar, success \o/

För säkerhets skull klippte jag sladdarna till termostatet och skarvade dem, så om det pressar igenom mera vatten så kommer det ut i skarven.

Nu väntar jag på en beställning av nytt termostat, nya kontakter, ett par slangar samt vattenpump :)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Du är riktigt duktig!!

Grattis!!

Byta upp sig? Till vad då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.