|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Kan kanske själv tillägga... Att det bästa är givetvis att ut och provköra :) |
|
|
På en GTI med schyssta däck lär det inte störa speciellt mycket... Men ut och provkör... ;-) MVH Christofer |
|
|
crille82, såg i en annan tråd att du beställt en GTI, GRATTIS!. Du får återkomma med rapport om ESP-system, bränsleförbrukning m.m. När är leverans? De är väl rätt så efterfrågade. |
|
|
Tackar! Preliminär tillverkningsvecka är 42, förmodligen leverans under November månad. Bilen levereras med dubbfria 205/50-17 på org. Denver-fälgar. Återkommer med en rapport... MVH Christofer |
|
|
Tillverkningen för min bil har faktiskt tidigarelagts och den blev tillverkad nu i tisdags 21/9. Om allt går som det skall så kommer en rapport med sommarhjul under v. 42. 19" ligger i garaget och väntar... MVH Christofer |
|
| Glöm inte att ta bilder och lägg ut :) | |
|
Nej då... =) MVH Christofer |
|
|
Nu har jag kört den nya en dryg vecka, bilen hämtades 15/10. Bilder: Länk Kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Bilen har bara gått drygt 50 mil än så länge så det är för tidigt att utvärdera förbrukningen. Har bara kört en längre körning på 19 mil och då ansträngde jag mig inte att köra snålt =), färddatorn visade 0,71 l/mil. Komforten är inget att klaga på, sättningen är fast men för den delen inte obekväm, jag kör på 235/35-19. Min förra E90 med sänkfjädrar var stötigare. Morsan och farsan har en Golf GT 160 hk DSG -11, jämför jag den med min så är GT:n något mjukare, GTI:n är naturligtvis hårdare satt. Stolarna i GTI:n är mycket bra, de är bättre än de som sitter i GT eller som extrautrustning i TSI/TDI. Ljudnivån är låg så länge asfalten är slät, å andra sidan blir alla bilar högljudda på grov svensk asfalt. Motorn är mycket trevlig, så när som på lite tråkigt ljud från direktinsprutningen på tomgång, insugsmembranet ger trevligt ljud vid acceleration. Accelerationen bekräftar för övrigt det många kommit fram till, motorn ger mer än uppgivna 211 hk och 280 nm, i intervaller ex. 80-180 km/h känns den mycket pigg. Standardutrustningen i GTI är bra, ex. klimatanläggning, farthållare, färddator, regnsensor, avbländbar innerspelgel, stereo med MP3 och AUX, 17" mm. Jag valde till metallic (5200:-), RCD 510 med touchscreen och SD-läsare (2900:-), Dynaudio-ljud (5100:-) och backkamera (1900:-). Prisvärd utrustning måste jag säga, Dynaudio låter mycket bra. Ja är dock lite besiken på att det inte gick att välja till fjärrstyrd parkeringsvärmare som i valiga Golfen. Jag hoppade över xenon och måste säga, trots att jag är xenonförespråkare, att Golf 6 vanliga halogen är såpass bra att xenon inte är värt vansinniga 13400:-! Vad det gäller ESP så har jag inte så mycket att säga om den, blir svårt att testa utan att köra på bana, eller iaf innan det blir halt. Tänke utvärdera förbrukningen ordentlig när moton "släppt" innan jag uppdaterar programvaran. Det återstår att se hur länge jag kan hålla mig... =) MVH Christofer |
|
|
GRATTIS till en välkomponerad Golf GTI!!! Mycket snygga fälgar på de första bilderna men är de original? Dynaudio måste verkligen låta helt underbart när du är van vid BMW:s kassa hifi-system. Jag skäms när någon åker med i min E39 och de insisterar på att sätta på musik (min iPhone har nästan bättre högtalare UTAN hörlurar)... Vilken uppdatering av programvaran har du tänkt dig? Vad ska man ha enligt VW-folket? 2.0 TFSI motorn är väl känt slitstark så det bör väl inte vara något problem? //Sedan jag startade tråden har jag bytt jobb och har nu bara några minuter med bil till jobbet. Så nu väntar jag på igensatt vevhusventilation... Jag har dessutom bara någon mil till Mantorp så nu är en körglad bil ett absolut måste och förbrukning helt plötsligt av sekundär betydelse :)) |
|
|
Tack! Fälgarna är replikafälgar av de fälgar som satt på Scirocco-concept Länk . Kostade drygt 10´ inkl. Kumho Ecsta KU31 och frakt från England. Bilen levererades med dubbfria Michelin X-Ice 205/50-17 på original 17". Dynaudio (och även original) är hästlängder bättre än E9X originalljud. Jag skall beställa en Bluefin-handenhet från Superchips (drygt 5000:-), blir spännande. Superchips är en etablerad firma sedan många år tillbaka så jag är inte orolig för tillförlitligheten. Har läst många positiva recensioner här och på andra forum samt haft mailkontakt med dem. Dessvärre har VW börjat bygga in ECU-skydd som hindrar uppdatering via diagnostikuttag på vissa motorer sedan ca. ett år. Detta verkar dock inte omfatta GTI än så länge, återstår att se. Fick även anledning att testa bromsarna förut när jag, min morbror och kusin var ute och provade. En spoling en annan Golf gick rakt ut i vänsterfilen från en påfart för att köra om en annan bil, där jag kom i ca. 170 km/h. Inte roligt att låsa hjulen så ABS:en slår till i den farten. Muppen i den andra Golfen fick väldigt bråttom... ;-) MVH Christofer |
|
|
Snacka om att jag är långsam med mina bilfunderingar men nytt jobb tar mycket tid och energi... Har idag i alla fall varit ute och testat en demo Golf GTI DSG och jag kan inte sluta le. En otroligt körglad bil. Motorn är en absolut pärla (och DSG lådan även om jag nog tänker beställa manual med tanke på priset) och prestandan matchar väl köregenskaperna. ESP systemet, som jag frågat om tidigare, störde trots friktionsdäck på provkörningsbilen inte ens vid inspirerad körning. Så länge det inte är frågan om bankörning är det definitivt inga problem. Behöver jag tillägga att min E39 525 med automat nu känns enormt tråkig och sävlig. |
|
|
Kan tillägga att jag dessutom är mäkta imponerad av bränsleförbrukningen (enligt färddatorn). Och ljudet vid upp- och nedväxlingar är mycket trevligt :)) |
|
| riktigt snygg bil och kanon att du valde 3-dörrars.. mycket snyggare :D | |
|
Förbrukningen är imponerade, 0,7-0,8 l/mil blandad och runt 0,6 vid snål landsvägkörning. Kör dock som sagt på ganska smala 205/50-17 nu på vintern. Färddatorn visar lite för lite och skall justeras... Sålde fälgarna på bilen och köpte andra silverfärgade, tyckter det bryter snyggare mot lacken... MVH Christofer |
|
|
GTI är beställd idag :))) Candy White 4-dörrars 18'' fälgarna Tonade Rutor + antagligen lägger jag till dynaudio också (även om redan standardstereon är MKT bättre än i E39) Ser fram emot sommaren och leverans! Tack för alla svar i tråden och ett speciellt tack till Christofer för dina tips och recensioner av din bil! |
|
|
Grattis! Skulle även rekomendera RCD 510, känns en hel del modernare. När är den beräknad att levereras? (Har varit i Thailand och inte läst på forumet på länge) MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.