|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Crille82 => Trådskaparen skulle ha en pendlarbil till sig själv. Så egentligen skulle en Toyota Aygo eller IQ vara tillräckligt stor. Och i jämförelse med dessa så är C30 enorm :) C30 går betydligt tystare samt bekvämare än min gamla E46 330i. Snålheten har redan Kalle tagit upp. Servicekostnaderna är låga, ca. 1 kr/mil kostar en C30 D5 att serva. Mvh/ Niclas |
|
|
Panelen verkar lite oense kring C30 men det får definitivt bli ett besök hos Bilia. Har tidigare kört S80 D5 en bil som jag verkligen gillade. S40 däremot gjorde inget intryck på mig antagligen mest beroende på den tråkiga motorn 1.8F. Med diesel blir den säkert mycket bättre. Heden, faktum är att jag ska ha en Toyota IQ som hyrbil en hel vecka snart. Så vem vet kanske är det en sådan det blir till slut. Har även kört Mini Cooper och Yaris en hel del och det som snabbt kan konstateras är att mindre bil inte nödvändigtvis innebär mindre förbrukning. I Minins fall beror det i och för sig mest på den enorma körglädjen :) |
|
|
Chrille: C30 Drive kammade faktiskt hem 5/5 stjärnor även i tyska Auto Motor und Sport, så det är inte bara svensk patriotisk media som hyllar den! :) Trots detta alltså en obegriplig bil. V50 eller S40 är det som gäller. samuel: När du provkör så tänk på att bilen behöver ett antal hundra mil innan motorn släpper. Farsans bil gick knappt att köra i början så slö den var, men nu efter 1200 mil går den helt ok! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Vill tips om Subaru´s boxerdiesel... Har en legacy som snart är såld. 0,56 blandad körning med konstant AWD.. Ligger med lätthet på 0,42 landsväg och då är det ändå en mellanstor kombi.. Köpte den själv då jag behövde en pendlarbil som skulle funka i ur & skur! |
|
|
Hela C30/S40/V50 serien känns ärligt talat för billiga i material och utförande för att vara en Volvo och kosta så mycket, dessutom har den haft mer än sin beskärda del av problem. Och C30 är dessutom en lite smådum kaross, trång och opraktiskt i förhållande till storleken. Det är lika bra att köpa en V50 direkt tycker jag. Men om jag skulle köpa en snål Volvo hade jag satsat på en V70, en helt annan bil än lillebror både att köra och i utförande. Men med fritt val hade jag köpt en Bmw diesel och på detta forumet är motivering knappast nödvändig! //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Kör nu en Toyota IQ som hyrbil och är mycket förvånad över den höga förbrukningen. Pendlar på motorväg i vanligt tempo och den lilla bilen slukar nästan 0,7 l/mil enligt färddator. Under samma typ av körning tar min 525 E39 0,85 enligt färddator. Då har den nästan 140 hästar till, väger säkert minst dubbelt så mycket, har dessutom automat och onödigt breda däck. IQ:n är dessutom klassad som miljöbil och en E39 som miljöbov! Det är något som är väldigt fel! |
|
|
Jag köpte mig en VW Lupo 1.4 Tdi (rätt ovanlig i sverige) just för detta ändamål. Men jag kollade även på 3L. 3L drar mellan 0,3-0,4 L/milen beroende på körsätt. Vissa har till och med kommit ner i 0,22 L/mil när de har slipstreamat bakom lastbilar (men det är inte att rekommendera). 3L har även billig skatt (1200 kr om året). Problemet med 3L är att växellådan lätt går sönder och det kostar en del att åtgärda. Köp en 02 eller nyare så har den uppdaterad låda utan det besväret, eller köp en med renoverad låda. Man kan tyckas lupo är en dyr bil att köpa, men dom står sig i värde på grund av den låga förbrukningen. Tror det är relativt billigt och enkelt bilägande just för att pendla. Du har ju även Lupo 1.7 SDI som också förbrukar väldigt lite, men tror den är lite tråkigare att köra iom avsaknaden av turbo. |
|
|
Går lite trögt med billetandet. Är ju inte så kul att provköra "vanliga" bilar :) Har i alla fall kört en ny Golf visserligen en multifuel men ändå. En fantastiskt trevlig bil med riktigt bra komfort även jämfört med betydligt större bilar. Är TDI lika trevlig så... Funderar på om man klarar sig med en TDI Bluemotion. Den borde hålla ett bra andrahandsvärde. Vad tror ni den är värd efter 2 år och 10000 mil? Nypris 208'. Någon som har erfarenhet vad den drar i verklig körning? Tacksam för fler synpunkter! |
|
|
Kan garantera att en TDI är betydligt trevligare än den tråkiga multifuelen. Ännu trevligare är TSI 160 hk. Kan tillägga att jag, beräknat på uppgiven blandad förbrukning, räknade ut att brytpunkten för TDI 140 hk kontra TSI 160 hk går vid 7000 mil /år. Då har jag inte räknat med att servicen är dyrare på TDI. Man kan fråga sig varför någon skulle köpa en dyrare TDI? Men Bluemotion är ju dock skattefri... MVH Christofer |
|
|
Du menar att det är så illa... Har inte räknat på den totala kostnaden ännu men räknade du med ett bättre andrahandsvärde för TDI? Skiljer ju 30' mellan TSI 122 och TDI 105 i nypris möjligtvis med tanke på sämre prutläge. Enligt bilpriser.se är skillnaden i pris efter ett år fortfarande 25'. |
|
|
Kanske bör tillägga att ytterligare en fördel är som du säger att BlueMotion räknas som miljöbil. När miljöpartiet får makten till hösten kan vi nog räkna med ordentliga straffskatter på alla bilar men miljöbilarna borde komma lindrigare undan. Varför måste vi ha demokrati för? ALLIANSEN forever snälla :) |
|
|
Ska givetvis vara: "Skiljer ju 30' mellan TSI 122 och TDI 105 i nypris möjligtvis MER med tanke på sämre prutläge. Enligt bilpriser.se är skillnaden i pris efter ett år fortfarande 25'." |
|
|
Jag räknade endast bränslekostnad och skatt (GT TDI 140 hk). TSI-motorn är väldigt snål så länge man kör moderat. Kan lova att du inte "kör in" merkostnaden för TDI på 6000 mil/år. TSI:n kostar bara runt 1000-lappen i skatt beroende på växellåda. Jag hade helt klart skippat TDI och valt lite mer rolig extrautrustning istället. Med tanke på att man kan få en bra utrustad Golf TSI för under 200´ så ser du ju iaf vad dyr och omodern C30 är i jämförelse... MVH Christofer |
|
|
Tips på, i mitt tycke, trevligt utrustad och prisvärd Golf. Antar att du inte vill ha DSG-låda? Golf TSI Masters 2011 187400 kr Tillval Metallic 4900 kr 2 zons klimatanläggning Climatronic 4900 kr Radio RCD 510 2900 kr Sportstolar fram med tygklädsel 2600 kr Dimstrålkastare med statisk kurvljusfunktion 2300 kr Sportchassi (komfortavstämt) 0 kr Utan emblem för modell- och motorbeteckning på bakluckan 0 kr 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak 6000 kr Backkamera 1900 kr Ljudsystem Dynaudio Excite 5100 kr (skall tydligen låta väldigt bra) Ljus och sikt-paket 1 1700 kr Totalt: 219700 kr Med 7% rabatt, som du bör kunna tillgodose dig, så blir det 204321 kr Mycket bil för pengarna! MVH Christofer |
|
|
På original aluminiumfälgar sätter du vinterdäck och köper 18 eller 19" sommarhjul... ;-) MVH Christofer |
|
|
Jag vill även slå ett slag för nya Opel Astra som fått mkt beröm för sin fina komfort i tester. Tycker även att den ser betydligt mer aptitlig ut än den något slätstrukna golfen. Jag har provkört båda och tycker Opeln är trevligare. M.v.h. GenLee |
|
|
Fast i framtiden ska dieselbilar inte räknas som miljöbilar, oavsett CO2 utsläpp, eftersom de inte går på förnyelsebara bränslen. Hur fick du det till en brytpunkt på 7000 mil/år? |
|
|
Chris87: TDI 140 DSG TSI 160 DSG Uppgiven blandad förbrukning: 0,53 l/mil 0,6 l/mil Skatt: 2930 kr 945 kr Om man räknar på "verklig förbrukning" blandad, säg 0,6 l/mil för TDI och 0,7 l/mil för TSI så finns det ändå ingen ekonomisk anledning att välja TDI. Sen har vi ju det faktum att TDI kostar betydligt mer i inköp och är dyrare att serva. Om tre fyra år tror jag inte värdet skiljer så mycket heller eftersom TSI är betydligt populärare än TDI. Golfar har sensationellt bra andrahandsvärde... MVH Christofer |
|
|
Nu trycktes min fina tabell ihop, men du förstår poängen... MVH Christofer |
|
Verdi |
Hur räknade du Crille? 2000/(0,07 * 13) = 2197 mil. 2000/(0,10 * 13) = 1538 mil. Dessutom är dieseln billigare per liter just nu så brytpunkten hamnar i praktiken ner mot 1000 mil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.