|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det är godkänt av BMW att montera på nedan originalfälg på en 320xd ? Jag vill inte att garantin försvinner på tex drivlinan då jag använt fel fälgar/däck. Normalt brukar man säga att man skall ha samma mönster och dimensioner runt om samt att rullomkresen skall vara densamma fram och bak ?? BMW originalfälgar Style 225 8x19 225/35R19 ET 37 12 9x19 255/30R19 ET 39 | |
Buspelle |
Avgörande är väl vad det står att bilen får ha för hjuluppsättningar i registreringsbeviset. Utan att veta säkert är det högst troligt att du får ha den aktuella fälgen på din bil. |
| Kolla på dörrstolpen. Alla dimensioner som står med där är godkända av BMW och de kan du montera på din bil. | |
Roffa1 |
När det gäller x-drive så kan BMW ej själva svara på om det verklingen fungerar med 19" hjul. Man får montera dem på egen risk. Tittar man på div, utländska sajter som säljer dessa fälgar/däck så står det ofta: passar samtliga E90 (utom x-drive) Jag tänkte tidigare satsa på 19" hjul, men jag vill ej riskera drivlinan. utan gällande garanti kan det vid ett ev, haveri sluta med ekonomisk katastrof. Det finns dock ett antal medlemmar här hos AP som använder 19" hjul till E90-07 x-drive, och det verkar hitintills fungera utan problem. |
|
Stämmer.....Crilleb82 här på AP kör 330 xd e90 som är sänkt och han har 19" hjul. Verkar funka för honom i alla fall. Länk |
|
| Alltså, rullomkretsen mellan 17", 18" och 19" är nästintill identisk om man använder rätt däckdimensioner, så att högre profil skulle förstöra drivlinan är taget ur luften. Hur skulle hjul med nästintill samma bredd och rullomkrets förstöra drivlinan bara för att de är 19"? | |
|
Vad är det som inte skulle funka? xDriven har olika bredd på däcken när den levereras som ny. Min levererades som ny med 18" 225/40 resp. 255/35-18, den har hittills gått 11200 mil utan problem. MVH Christofer |
|
|
Typiskt att man ska ha så dåligt minne. När jag köpte 18" till min på BMW, med olika dimensioner fram och bak, kollade reservdelssäljaren upp så att det funkade ihop med xDriven. Då nämndes en maximal avvikelse, i procent, som var godkänd på xDrive. Vågar inte ta gift på och nämna några siffror, men som gammal Syncro- och quattroägare reagerade jag i alla fall på att godkänd maximal avvikelse var förhållandevis hög. Kunde den reservdelssäljaren finna maximal godkänd avvikelse borde ju även andra kunna finna den, så länge det håller sig inom gränserna är ju 18" eller 19" helt oväsentligt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag har även en e46 316ti Compact 2004. Passar denna 19" uppsättning för den bilen? Någon som testat ? |
|
|
Är bara rullomkretsen densamma så finns det inget kan komma till skada. Det är när när du ändrar offset som problemen kan uppstå, då genom felaktig belastning på hjullager mm. När jag köpte mina BBS- fälgar var vi mycket noga med att inte ändra spårvidden. Dessutom förstör du bilens köregenskaper genom att välja en felaktig fälg, men det vet säkert de flesta här på forumet. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Honken: Jag hade 19" 225M på min E46, visserligen kopior men bra sådana med 19x8 ET34 fram och 19x9 ET37 bak. Vet att original är 37 och 39 men mina satt väldigt fint. Hade till och med kunnat haft 5mm spacers bak. Bilder finns på Garaget.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.