AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
807

Ryckig hostande gång

as
24
askmifo
735 iAL -89
Efter att ha fått rena idiotsvar från BMW i Skellefteå, så vänder jag mig igen till de som kan något istället...

Min 735-89 rycker och hostar nåt alldeles grymt, och det verkar inte ha någon betydelse om den är varm eller kall. Oftast sker det vid gaspådrag, men kan även hända vid tomgång. Om det sker vid tomgång så dör bilen. Inte kul vid trafikljus...

Jag har nu bytt bägge slangarna på varsin sida luftmängdmätaren, samt bränslefiltret. Kondningarna som kan också påverka ekonometern är bytta. (De 5 st bakom instrumenteringen.) Ekonometern kommer och går, speciellt när bilen hostar till.

Vad jag kan gissa, så är lambdasonden en möjlig bov, eller så själva luftmängdmätaren. Stiften tror jag inte på, även om de har gått några tusen mil.

Snälla, kom med tips, om inte annat för att jag skall trycka upp dem i nyllet på verkmästaren på BMW i Skellefteå när jag löst problemet! :-) Kan man mäta på något sätt om lambdasonden funkar, eller om luftmängdmätaren är OK..? Såg att MotorNord har lambdasonder för c:a 700 bagis, är det besvärligt att byta dem..?

Tack på förhand,

/Micke - numer duktigt trött på det ständiga kriget mot elektroniken i E32-modellen... ;-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tjuvluft någonstans?
Kolla genom att låta motorn gå på tomgång och spraya försiktigt med startgas runt insugningsslangar etc. Ändras tomgången då har du nog hittat läckan.

Skruva ur och kolla stiften, de kan ofta tala om om hur motorn mår! Sotiga, oljiga, brända etc.

Mvh
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Tycker det låter som om den får rent för mycket soppa, då brukar dom bete sig så...

Ryker det svart när du gasar oxå då är det för mycket
Ryker det blått tar den olja
Ryker det vitt går där in vatten i cyllarna på nåt vis
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Glömde nämna det oxå...

Stiften skall vara gyllen bruna, är dom svarta får den för mycket soppa och är dom vit aktiga går den för snålt...
Man kan göra en diagnos på lambdasonden hos vissa verkstäder som har rätt utrustning. Då mäter de sondens signaler hos en varm motor och ser då om dessa spänningsvärden ligger i rättintervallutan att pendla. Låter som det mycket väl kan vara sonden. Går att byta själv,men om du köper kopia kan du få skarva sladdarna (vet inte om du har 3- el. 4- polig).
as
24
askmifo
735 iAL -89
Nu är det konstaterat vad som var problemet. Det var luftmängdmätaren.

En ny kostar 4500.- hos BMW, men via skrotarna hittade jag en funktionstestad från en -92:a i Hedemora för 1200 bagis + moms.

Tack för tipsen, sparade ändå ett antal sköna slantar på att inte lämna in bilen på märkesverkstaden... :-)

/Micke Forslund
lambdasonden går att testa det har dom ett instrument för på motor nord och det kostar 395:- art 13704.
Inte så dyrt .
Bra att veta när det skall mekas i framtiden.

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.