AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.031

Får inte upp bakrutan

Th
8
The_Totte
BMW 330i Sedan -01
Bakrutan vägrar gå upp, behöver hjälp snarast! Jag tog bort dörrsidan och insåg sedan att hela dörren är täckt med någon form av isolering/dämpningsmatrial och nu har jag inte en aning om jag ska "slita" väck det för att komma åt och se hur rutan sitter/ligger.

Motorn till elhissen går men rutan går inte upp, min spontana tanke är att rutan "hoppat ur" spåret den ska gå i

Har någon mer varit med om samma problem, vad gjordes för att lösa problemet? Vill verkligen göra allt som går för att slippa lägga X antal tusenlappar på en verkstad

Tack på förhand

//Christian
Hade samma problem med en kundbil men då var det båda framrutorna. Då var det hela enkelt, bara att smälla in en ny säkring.

Men du kanske hör att hissen jobbar utan resultat?
funkar andra rutan?

Ang. isoleringen så är det bara att ta bort det du behöver för att komma åt själva motorn/fästet till rutan. Du får klåpa ihop lite isolering sen, biltema för ex.

Lycka till
Th
8
The_Totte
BMW 330i Sedan -01
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Har iofs inte kollat om andra bakrutan fungerar men bör vara något med rutan i sig. Låter som att motorn arbetar, segt men arbetar (låter) dock.

Hoppades det kunde vara en säkring ;) men så är dessvärre inte fallet

Tack än en gång för hjälpen

//Christian
Roffa1
Vad händer om du försöker trycka rutan uppåt samtidigt som någon trycker på el-hiss knappen? (en hand på utsidan av rutan samt en på insidan)
Fi
44
Filliloxen
328 Cab -96
328 Touring -96
Har samma fel på en framruta på min touring e36.
Förra ägaren skulle använda elhissen när det var fruset ute.
Har inte kollat men misstänker att det är någon plast eller liknade som håller rutan eller rutans spår på plats. Man kan få upp ruta med hjälp av händerna som Roff1 skrev.

Har du kolla något på din än ?

// Feeelix
Th
8
The_Totte
BMW 330i Sedan -01
Hej

Jag ryckte dörrsidan och isoleringen för att komma åt motorn till el-hissen. Insåg då att vajern som sitter på "glidaren" trasslat ihop sig (rätt rejält) så att försöka få dit just Den vajern igen ser svårt ut.

Läst forum och kollat upp detta och vad jag kommit fram till så går delarna inte att köpa separat utan måste köpas som ett set/kit. Billigaste jag hitta är hos Volvo och då skulle det komma att kosta 4 100kr. I och för sig då med en "glidare" av aluminium istället för plast, men ändå!

Ska kolla på det under påsk då jag har lite mer tid, som det är nu så är rutan i varje fall uppe så ber till gudarna att den stannar där, i varje fall till påsk :)

Tack alla för svar/tips och all hjälp

//Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.