AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.084

E39 från 97 startar ej

Min E39 523 från 1997 startar ej. Har sedan flera månader märkt att bilen varit svag och går upp omotiverat högt i förbrukning vid gaspådrag. Jag har trott att det rör sig om fel på vevaxelgivaren / kamaxelgivaren efter att ha läst andra inlägg kmen jag har inte hunnit åtgärdat det och bilen har ju ändå fungerat. Häromdagen fick jag ett stopp när jag skulle köra iväg från ett trafikljus. Bilen vägrade sen att starta. Fick bogsera den åt sidan. Prövade att starta efter några timmar och då funkade det igen och jag kunde köra hem bilen. Sen dess har den dock inte startat. Startmotorn går men spinner liksom loss efter några hack. Har kopplat nytt batteri så det kan inte vara problemet. Hur går man vidare? Bogsera till verkstad? Något jag enkelt kan kolla själv?
Kan mycket väl vara.

Du har PM
Jag tycker att om det är vevaxelgivaren så borde ju åtminstone startmotorn gå som den ska även om motorn inte går igång. Nu spinner startmotorn loss efter några sekunder. Om bilen inte startar annars brukar man ju kunna köra startmotorn i minst 30 sekunder utan problem förutsatt att batteriet är ok. Kan kuggarna på startmotordrevet vara utslitna?
Vad kostar det att göra en felsökning? Är det bara BMW som har sådan utrustning? Kan det vara värt att köpa en vevaxelgivare och testa att byta på egen hand? Mvh Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.