AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
734

BMW M5 E39, kvaliten på motor?

En del säger att motorerna pajar på löpande band och att köpa en beg är livsfarligt. En del snackar sig saliga om motorn och inga problem finns.

Hur är det med den saken? Och hur är det att köpa en beg med 10-15000 mil på mätaren, vågar man förvänta sig lika många mil som på andra BMW motorer?

VANOSEN skulle hålla 4000 mil sen pajjar den (ofta) var det någon som sa?

Nu alla som verkligen vet vad ni snackar om skriv, ni som bara tror vänligen surfa vidare.

Glad midsommar/ Qvarnis
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det är oerhört sällsynt med motorras på E39 M5.
Jag känner bara till två fall överhuvudtaget och i det ena fallet var det en felväxling där 4:an åkte i istf 6:an och i det andra fallet så var det toppen som var dragen med fel moment så topplackspackningen gick med tillhörande problem. I det senare fallet så hade bilen gått mindre än 600 mil och att ett dylikt fel inte skulle ha yttrat sig under 10000 mil eller mer låter osannolikt.

VANOSen pajar inte däremot låter den lite illa på en del bilar av årsmodell 2000 och äldre, låter dieselmotor på tomgång och låga varv i vissa situationer (speciellt vid start) och för att åtgärda detta har en del fått en extra elektrisk oljepump. Det är alltså inte själva VANOS som bytts som på E36 M3 3.2.

Om motorerna håller i 30 000 mil återstår nog att se men så länge den sköts tror jag det är fullt möjligt.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
En M-motor håller lika långt som alla de andra BMW motorerna, den behöver nogrann service och i rätt tid, byte av olja mm. De som inte håller beror på dålig service och skötsel garanterat. Slarv med oljebyte slår tillbaka på en. Kom ihåg att mycket är skitsnack, många pratar ofta skit om BMW fast det inte vet något om det. De ingenjörerna som arbetar med M-motorerna skulle fått sparken om det bara skulle ha problem hela tiden. Jag tror bara att jag har sett en eller max två M5 E39 med motorskador, men det är slarv från ägaren. Jag såg en pedantsköt M5 3,8 E34 som hade gått 38.000 mil och gick helt perfekt i maskinen och det var ingen utbytesmotor som en hel del trodde. Motorerna är varvilliga och är byggda för att tåla en hel del, så de skulle aldrig ha släppts från fabriken om de inte skulle klarat av BMW M:s egna tester.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.