|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Håller med föregående talare, neka eller gör som jag gjorde. Fråga: Vad händer om jag skriver på & erkänner !? Svaret blev en titt i datorn & sen sa han, du har inga tidigare anmärkningar & de är ingen trafik ute, jag skriver ner hastigheten till 139 så får du ha kvar ditt körkort. en bra deal tyckte jag när han hade mig på video i 160 km/h, i det läget är det inte särskildt lönt att börja bråka & tjafsa. Jag har ju gjort fel & han kan bevisa det, dessutom så kan en arg konstapel börja leta brister på din bil, såsom tonade rutor osv = mer kostnader för bilägaren... Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
När jag åkte fast med epan så satte dom upp ett stoppur på rutan i min bil (på insidan) och polisbilen körde efter. när polis som körde epan accade så flög stoppuret ner i knät på mej då sa han: " äh skit samma, låt den där va" så mätte dom uppskattningsvis med polisbilen. "va fan den här gör ju 80" sa dom först, men sen när vi skrev pappren sa den ena snuten till den andra "va det inte 60 vi körde?" sen stack dom. Jag o min tjej börja knalla iväg till ett matställe på andra sidan vägen (va 8 mil hemmifrån o jag fick inte röra bilen igen) Precis när vi skulle gå in på vägkrogen kom dom tillbaka "jävlar vi glömde o ge dej böter" så va det klippt :) |
|
|
Åkte snudden för fort och fick möte med en polisbil , det syndes nog kansk tydligt att det var "snudden" för fort då vägen var kurvig. Så självklart fortsätter jag 500 meter och ställer sedan bilen vid vägkanten med varningsblinkersen på. Säkert som tomten på julafton kommer sedan polisen upp i backspegeln och stannar vid vägrenen. De hade tänkt klocka mig och sedan slå ut medelhastigheten över sträckan jag åkt och på så sätt fått något att berätta i fikarummet. Polisernas min var mycket förnöjsam att se och jag sa bara "det vart något elfel här men det verkar gå bra nu" hehehehe. Så får du möte med polis under en fortkörning kör ALLTID intill och stanna , för blir du ifattåkt är det böter som gäller i annat fall , och helt klart värt att stanna till för att se deras miner ! "Två ton annars får det vara för min del" |
|
| Angående varnarna så fungerar en enkel Whistler radar/laser bra. Är vägen rak reagerar den på förvånandsvärt långt avstånd. En gång låg snutbilen över en km framför och dessutom bakom en backe när de första signalerna kom. Man får bara hoppas att man inte möter en av de bilar som känner av varnarna, då lär det vara klippt. Det problemet har jag löst genom sannolikhetsläran, slumpen är nämligen en bra uppfinning. Det är inte så stor chans att man möter en sån bil i glesbefolkade områden. Sen när man kommer in till städerna släcker man den och kör lagligt. Annars piper den till titt som tätt när man möter blåvita bilar eftersom de sänder ut signaler även när de inte mäter aktivt mäter hastigheter. | |
|
Angående hastigheter och avstånd, så borde dåligt avstånd ge minst lika mycket böter som när man kör för fort. Folk inser inte hur många meter dom hinner i nittio knyck innan dom börjat bromsa. Sen är det konstigt att man får åka lika fort på en vinterväg med smala ostabila dåligt greppande däck, som man får på en snustorr sommarväg med ofta lite bredare däck som suger sig fast i vägen. Förstår inte riktigt logiken i detta säkerhetstänkande och då är de lätt att tappa respekten för dessa lagar. Jag menar. Om lagen anser att en väg är lämplig för 90 km/h vid tort väglag så borde man inte få köra fortare än kanske 60 km/t där vid vinterväglag. Men de får man göra utan att bli bötfälld. Därför kan det va lite svårt att förstå varför det helt plöttsligt ska va så alvarligt att köra 20 km/h för fort på en torr sommarväg? I tätbebyggelse så håller jag alltid hastigheten, men på motorvägen går det ofta lite fortare änn lagligt. Ganska ofarligt med viltstängsel och mitträcke tycker jag. Det farliga är alla gubbar och käringar som håller 70 oavsett hastighetsbegränsning. De tvingar fram en massa farliga omkörningar och skapar irriterade förare. Någon hade hört att 2% fartökning ökar olycksrisken med 10%. Tror jag inte ett dugg på. Inte på motorvägen iallafall. Om alla körde 30 km fortare där så borde ju trafiktätheten minska med uppskattningsvis 25%. Detta för att alla då spenderar en KORTARE TID PÅ VÄGEN och då är inte lika många där samtidigt. Kanske till och med hade kunnat minska olycksrisken vem vet? Nu har jag babblat tillräkligt. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.