AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.995

Hastighetsövervakning från polisbil?

Sida 2 av 3
ri
52
rille
730i 92
316i 92
ligger du i kö kan du hävda att de mätt fel bil, läst i dagspress om en kille som gjorde det och vann. rätt kul

lycklig är den e32:a som får full gas!
ri
52
rille
730i 92
316i 92
förresten, vet alla att man inte behöver vara rädd för helikoptrar längre, de slutade med hastighetsövervakning 99 eller 00. källa: en av polisens piloter.

hej hej

lycklig är den e32:a som får full gas!
Hmmm utanför östersund stod dom i våras med helikoptern å tog fartsyndare!

-ridern-

525i 1990 24V
KI
28
KITT
325 -89 M-paket, M-Technic
Alltså visst är det kul att köra fort men va fasan här håller ni på att försöka med den ena efter den andra metoden för att kunna köra fort utan att åka fast. Ni har aldrig tänkt på att vi har hastighetsbegränsningar pga en viss orsak???!!! DET RÄDDAR LIV!!!! Är det så att det är viktigare att vi kommer fram 10 minuter tidigare eller att vi får leka lite en stund och sen att det skördas mer liv i trafiken än att hålla sig till bestämmelserna och rädda lite fler liv, var snälla och svara på den frågan och jag hoppas vid min gud att ni svarar rätt. Jag vet att jag kommer att få mycket skit för det här men det bryr jag mig inte om för när man läser var och varannan dag att någon oskyldig dött i trafiken så får åtminstånde jag mig en tankeställare, får inte ni det!!!!

Tack för mig!!!

Mvh Richard
Hmm.. har för mig att det i vanliga fortkörningsfall (ej tok-fortkörning) bara är en grupp nämndemän som dömer enligt praxis. Det är fanimej inga rättegångar, hur mycket "åklagare" och polis än hotar med det. Det säger sig självt, det är väl ingen domstol som tar upp tid med en sketen fortkörare. Gå inte på det.
Så var det för mig när lappen rök 94...snutarna tjatade om rättegång etc.. sen visade sig att det aldrig är rättegångar i enkla trafikmål. Och då hade jag ändå gasat på en 50-60 för fort..
..skall tilläggas att jag idag kör lagligt och håller med "Kitt"...
KI
28
KITT
Tack Hans! Skönt att höra att det faktiskt finns kvar vettigt folk på den här planeten =).

Mvh Richard

Here I am! Rocking like a hurricane! =)
///M ax
Det roliga är att en del tror att man får ett hårdare straff om man nekar till fortkörningen och sen hamnar i rätten... Du kan ALDRIG få strängare straff än vad polismannen på plats kan ge dig!!
NEKA ALLTID till fortkörningar!!
En annan sak... Jag anser inte att en massa böter hjälper att sänka hastigheterna... Däremot så sänks hastigheterna mer om polisen visar sig i trafiken!!
KI
28
KITT
Jodå visst är det så, men om du får 200 spänn i böter eller 2000 spänn så givetvis så är ju det senare mer avskräckande än det första. Sen att man kan bli av med kortet om man kör över 30 km/h för fort det svider ju rejält vilket jag tycker är bra.

/Richard

ch
212
chris
330 coupé -02
Så mycket pengar som staten får in på diverse bil relaterade skatter och vad får man tillbaka, jo dom sänker hastigheterna på fler och fler vägar.
Jag håller delvis med "KITT" men måste tillägga att senaste fortkörningen på E4:an utanför Mjölby(var annars) 06:30 gör mig inte klokare snarare mer förbannad. Tillråga på allt stod aset på andra sidan och sköt mig i "ryggen".

Med en snabb jämnförelse med Tyskland, där jag är bosatt dör det inte fler än i Sverige.
Ingen doktorsavhandling precis men
Sverige.8 milj Tyskland 82Milj invånare.
Sverige ca600 döda Tyskland ca8000.(fri fart).
I åtanke har jag även trafiktätheten.

På en svensk motorväg skulle inte fler dö om man höjde hastigheten till t.ex. 130.

Någon som tycker något???
Hej!

Till Kitt och Hans. Jag antar att ni ligger i 110 på autobahn oxå eller? Farten dödar ju som sagt:). Förresten Kitt du verkar ju vara en en ansvarsfull person citat från ett av dina inlägg: "Var uppe i 200 km/h på autobahn och då var den uppe i typ 4000 varv på 5:an och jag kunde trycka ner gasen bra mycket längre men vågade inte då jag hade varit vaken i ca 24 timmar och astrött" ehhh...?

Fartbegränsningarna i tätbebyggt område har jag inget emot, men 110 på våra motorvägar är rent av löjligt. Specieltt med tanke på den låga trafikintensitet vi har här hemma. Problemet är att folk blir nonchalanta och sitter och pillar med radion eller mobilen istället för att koncentrera sig på bilkörningen. Det är därför folk, oförklarligt, kör av e4:an t.ex.

Just my two cents

Robban
KI
28
KITT
Jodå Robban jag håller med dig om att det var på ett sätt fel av mig att dra upp i 200 knyck på autobahn när jag åkte hem med bilen men detta var bara en mycket kort stund och jag gjorde det bara en gång för att testa bilen och se hur mycket den klarade men ändå så avbröt jag vid 200 då jag kände att det räckte. Annars så låg jag enligt hastigheten även på autobahn och max 130 - 140 km/h där hastigheten var obegränsad. Visst kan jag ligga på mellan 110 - 120 på 110 väg men inte över 120. Att blåsa på i 130 - 140 tycker jag är fel sen får vem som hellst tycka vad dom vill. Däremot så tycker jag det finns en sak som är ännu mera fel och det är de som ligger precis i häcken på en när man kör i högre hastigheter, detta är ännu mer farligt eftersom de inte lär ha en chans i världen att stanna om jag skulle behöva panik bromsa. Folk måste lära sig att öka avståndet och detta borde man införa böter på faktiskt eftersom det skördar en hel del liv varje år. Man kanske skulle montera in ett par tändstift i avgasrören och koppla till en en strömbrytare så att man kan grilla fronten på de som promt måste ligge klistrade i baken på en.

Jäääsp! Nä nu ska jag koja!

/Richard

Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
KITT: Så rätt så rätt. Själv övningskör jag än så länge, alltid ligger det nån i häcken på en, jag väntar bara på att nån ska köra in i mig när jag bromsar för något djur eller barn eller så.

518 iS '87

MVH Niklas
ch
212
chris
330 coupé -02
Berlin --> Nice =1600 Km = 10 Timmar.
SAAB 9.3 Turbodiesel

Gasa tills det rasar.
sebbe_bmw
ääää man skall ju vistas så kort til som möjligt i den farliga trafiken!!!!!

Det är inte farten som dödar det är den kraftiga smällen efteråt!!!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Intressant.
Själv anser jag följande beteende som mycket mer farliga än en "normal" fortkörning.

* För litet avstånd till framförvarande.
* För litet avstånd i sidled vid omkörning.
* Omkörning vid möte.
* Omkörning över mittlinje vid möte.
* Passivitet bakom ratten.
* Ej signalera ordentligt/i god tid.
* Prata/SMSa i mobiltelefon.
* Pilla på bilstereon.

Det finns fler exempel, men dessa är representerar det vanligaste felen som begås i trafiken.
Jag tror också att, som andra skribenter redan nämnt, att för låg fart skapar en passivitet bakom ratten som kan vara nog så farlig. Jag menar att man sitter inte längre och spanar av vägen och dess omgivning i den mån man borde. Istället sysslar man med andra grejer som inte hör ihop med bilkörning. I värsta fall kanske man somnar bakom ratten.
Hög fart skapar naturligt en högre koncentrationsnivå vilket bara främjar trafiksäkerheten. Visst ger högre fart en kraftigare smäll, men samtidigt är 90km/h en j-kligt hög fart att frontal/träd/bergvägg-krocka i. Därför tror jag mer på högre fartgränser och säkrare trafikmiljöer.
I sammanhanget är det också intressant att notera om rapporter som som kan säga saker som att "om man ökar farten med 2% så ökar olycksrisken med 10%". Hur f-siken räknar man ut sådant och hur stor är sanningshalten. Varför tar man inte fram underlag som som talar om hur olycksrisken ökar med trasiga glödlampor och vindrutetorkare?
Problemt är som jag ser att man skyller allt på farten, inte på dåliga beteende och undermåliga fordon/vägar, vilka är det verkligt farliga faktorerna i trafiken.
BeeMWe playboy
Angående Magnus Hallmans inlägg för en sida sedan. Hade d bevis då? D kan inte fälla dig utan bevis :)

(Teknikens värld 1974)
"Polisen blev ifrån åkt i 170 km/h på E4an. Föraren trodde de ville tävla. Polisbilen var civil."
Visst kan jag hålla med dig i ditt resonemang Davve, men hur som helst är det alltid farten som dödar. Givetvis är det inte bra med farliga omkörningar, mobiltelefonprat under färd med mera men i slutändan är det alltid hastigheten som krossar, bryter och dödar. Om alla körde långsamt på vägarna så skulle inte det där ouppmärksamma ögonblicket behöva kosta liv. I hundrafyrtio knutar är ett misstag ödesdigert...
Givetvis klarar de flesta här på forumet att köra i mycket höga hastigheter (eftersom yngre män kör betydligt bättre än genomsnittet enligt sig själva) men hur vågar Ni lita på att alla andra klantarslen i trafiken, som jag till exempel, är med på noterna?
Jag fick böter igår. 134 på 110-väg. 1400 kr. De klockade mig bakifrån under en sträcka. Jag har bara haft körkort i ett år och min fråga är om det är större risk att bli av med körkortet om jag får fler böter? Hur lång tid tar det tills böterna preskriberas?
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Körde ca 160+ mil i svergie förra veckan och mestadels motorväg under dag och kvällstid (bl.a. Sträcka malmö-Gbg-Västerås och tillbaka)
Under dessa mil såg jag totalt 8 polisbilar varav 5 st i Västeråstrakten på Söndagen (Power Meet avslutades då).
Och hur många idiotiska omkörningar och näraliggande bilar: oräkenligt.
T.ex. passerades jag strax efter Alingsås av en MC i runt 170, han slalomkörde fram och körde om mig på högersidan, strax efter att jag kört om en volvo och funderade på om jag skulle byta över till höger fil igen, han ska vara glad att jag hade ett öga i backspegeln.
Gbg -> Malmö på Måndagsmorgonen var riktigt lugn och skönt, utom en tant i en Nissan tror jag det var, som körde i kapp mig när jag körde om och lade sig runt 2-3 meter bakom, naturligtvis trampar man ned gasen lite extra och lägger sig i högerfilen rätt snabbt då, varpå hon svängde över till högerfilen bakom mig med. Jag tröttnade och lät de små pollarna jobba lite för att bli av med tanten, vilket fungerade i drygt 1 mil sen var hon ikapp igen, och lade sig återligen ett par meter bakom. Jag orkade inte köra snabbare utan gick över till höger fil och släpte på gasen, hon efter och ligger kvar bakom min bil tills dess att hastighetsmätaren är nere runt 90, då äntligen kör hon förbi och jag slapp se tanten igen.

Den lugnaste och mest flytande trafiken under alla mil var dock i västerås trakten med relativt många poliser ute. Tror att fler poliser på vägarna skulle "lätta" upp trafiken väldigt mycket.
Visst är det kul att köra snabbt men förutsatt att alla skulle köra ordenligt och hålla avstånd etc. så skulle det nog inte ta mycket längre tid att ta sig från punkt A till punkt B i laglighastighet än i för hög hastiget.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.