AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.839

E39 540iA - Laddningslampan lyser konstant

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Hejsan.

I min 540iA började idag laddningslampan (batteriet) lysa konstant. Eftersom jag får 4 år sen bytte generator så ville jag helst inte tro att det var samma problem igen.

Testade med ett annat batteri men det verkar inte påverka saken. Har precis kört bilen 10 mil med aktiverat spänningsmätaren i instrumentbrädan. Så fort varvtalet ligger över ~800rpm så visar den 13.7V, oberoende av helljus, halvljus och dimljus. Står bilen på tomgång utan AC så kan spänningen gå ner till 12.4V.

Mätte med en universalmätare och den visar 14.2V vid laddning samt 12.9V vid tomgång utan AC.

När man startar bilen fungerar det enligt:
1. Slår på tändningen - batterilampan tänds.
2. Startar bilen. Laddningslampan slocknar, sen blinkar den en gång och tänds igen. Efter detta lyser den som sagt konstant.

Hittade en kommentar av Hasso där det nämns att problem med en trasig oljenivågivare kan ge detta problem?!

Mvh,
Jan

//air
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Efter ett besök hos lokala bilelektrikern så konstaterades att laddningen fungerar men signalen ut som styr laddningslampan är död. Blir att plocka lös generatorn i veckan för att se om den kan lagas eller bör bytas.

//air
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Problemena eskalerar. Engine failsafe text kom upp på instrumentbrädan och bilen går endast på tomgång, som varierar mellan 500-1500rpm (varvräknarn står stilla på 1000rpm). Laddningen fungerar fortfarande och spänningen i ackun ligger på 14.2V vid den ojämna tomgången...

Tips tages gärna emot, men jag antar det snart blir att forsla den till bmw / bosch service...

//air
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej låter som generatorn köpte min med trasig gen och det gjorde så vissa att den inte ladda mitt tips byt den eller renovera
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Tack för tipset. För tillfället låter det dock som om jag har ett större problem än laddningen, så första målet är att få bort engine failsafe mode.

Efter lite googlande verkar det finnas en del olika saker som leder till sånt här.

1. MAF fel (ska testas imorron genom att koppla ur den och se om tomgången stabiliseras eller ej).
2. TPM (Throttle Position Meter) - Osannolikt, eftersom båda borde ha dött samtidigt för att det ska låsa bilen i ett läge där den inte alls varvar över tomgång.
3. Gaspedalsgivaren..
4. Termostaten kan ha lett vatten via sina ledningar till DME styrboxen... detta verkar inte helt ovanligt och kan säkert orsaka hur mycket elände som helst. DME kontakter ska kontrolleras imorgon...

//Jan

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Felet var att termostaten pressat in vatten hela vägen till styrboxens kontakt. Kontakten är samma som innehåller signaler angående laddning. Se mera info i min andra tråd:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.