|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk, nu är de så att jag har en E36 325 coupe sedan ett par månader tillbaka. Elhiss funktionen som gör att rutan går ner när man öppnar och upp när man stänger är lite knasig. Den går upp och ner i stort sett som den ska MEN när jag åker över ojämnheter får den spratt och flyger upp och ner hejvilt. Ett väldigt störande problem! Någon som har haft liknande problem / vet lösning? Tack i förväg! Mvh Hardrox | |
|
Hittat en möjlig lösning som någon på forumet skrev förut. G. inlägg : "Fönsterhiss" Tjena Bruno ! Nej du är ej ensam om detta, det tog mig ett bra tag att komma fram till vart felet låg, hade precis samma problem på min 325:a E36. Det är varken fel på motorn,knappen eller elektroniken. Gör så här: Skruva bort den svarta kåpan till växelhuset till elhissen, sitter med 6 st 3-4 mm torex skruvar. Nu ser du kretskortet i boxen, bredvid styr elektroniken ser du en öppning ca 2x3cm där motor axeln går igenom. På denna axel ska det sitta en rund magnet som ger pulser till elektroniken om rutans possition. Denna magnet har med största sannolikhet glidit ner på axeln villket medför att elektroniken ej får pulser från magneten. Tag en smal mejsel och peta upp magneten så att den sitter mitt i öppningen, försök att rengöra axeln med lite sprit, tag sen lite Locktite lim på en mejselspetts och droppa på axeln o magneten, det brukar håll ordentligt. Orkar du inte limma så vik in en pappersbit som gör att magneten inte kan glida ner på axeln igen. Lycka till !!!!!!!!!!!!! Får prova det någon dag. Fyll gärna på om ni vet något annat. |
|
| Om jag vore du så skulle jag kolla upp dörrkontakten, se till att den fungerar som den ska och inte glappar, det är nämligen den som styr att rutan skall gå ner! | |
|
tippar åxo på dörrkontakten (Delen som sitter i bilen, B-stolpen) den var det på min när rutan gjorde sådana saker. Vänligen- Stefan |
|
|
Vart exakt sitter den? Någon som orkar visa på realoem.com ? Mvh Hardrox |
|
|
Om det är strömbrytaren du letar efter så sitter den i del nr 6, den sitter i dörrstolpen (bakskärmen), och om du petar lite försiktigt med en skruvmejsel ner i mellan på den inåt kupen så sitter en brytare där som sköter signalen till ljus och rutan. Kolla om den runda låspinnen som låset hakar fast i är lös och går att snurra på, vrid den runt till ett läge där den är rund och fin inåt kupen och dra åt skruven, annars lossa skruven och vrid den likadant, bilarna e ju inte nya så dessa delar slits och behöver lite omvårdnad lite då och då. Obs lossa inte mer än en skruv åt gången om du är osäker, för om du gör det så ändrar du på justeringen till dörrlåsen och det kan vara svårt att få rätt igen om man inte kan det. Så här ser det ut och funkar på min bil åtminstone. Länk Hoppas att det var till någon hjälp, om du hittar lösningen hoppas jag att du lägger upp den här! Lycka till! Vänligen- Stefan |
|
|
Tack för ditt svar. Såg nu att där dörren hakar fast i karossen. Sitter det en liten "knapp" Tycker du in den går rutan upp och släpper du går den ner. Den "knappen" är sliten på min bil så min lösning blir att ta min lödkolv och försöka smälta på lite plats på den. Funkar det inte köper jag ny. Tack för alla svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.