|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå Nybliven BMW ägare sedan i måndags. Bilen jag köpte har dock ingen multifunktionsratt. Det går ju att få tag i sådana för en slant från demontering. Men är det möjligt att montera den själv med allt som krävs och hur gör man? Jag pratade med BMW där jag bor och de sade att det inte finns något kablage fördraget till ratten och att man måste dra det manuellt och även programmera om några enheter. Det skulle kosta multum 25-30 000 kr. Jag har själv jobbat med biltillverkning och är bekant med en bils elektriska system och databussar osv men ur ett utvecklingsperspektiv. Jag har ingen praktiskt erfarenhet med det. Då undrar jag om det går att göra detta själv på något sätt. I alla fall de delar som går. Om det är någon mer avancerad mjukvaru uppdatering/förändring kanske man blir tvungen att lämna det till de för de. Vad säger ni kunniga? Ps finns även ett ämne i BMW club Schweden om detta. Dock utan svar än. Länk | |
| har samma fundering.. skulle även kunna tänka mig att byta till sportratten även utan knappar.. vilken ratt har du?? grattis till bilen föresten :D | |
|
Tackar Jerry Grym bil faktiskt :) min första BMW. Sportchassiet är nice. Jag har standarn läderratten med silverpanel. Den är liten så är snygg ändå. Vi får se om det finns någon guru här som kan ge nåt tips. |
|
Martin E |
Det finns väl inget vettigt svar eftersom ingen gör det. Oftast slutar såna här frågor med att det är bättre att byta bil eller gilla läget. Allt går med det kostar sannolikt mer än det smakar annars hade sett fler som gjort det... |
|
Tack för hjälpen martin. Men jag ville se om någon teknisk kunnig vet vad det är som behöver göras. Därefter kan jag besluta vad jag ska göra. För just nu verkar ingen av oss veta definitivt. Sen är det möjligt att det inte finns någon som kan sakerna på den nivån här. Vet de det kanske de inte orkar berätta det av någon anledning för tydligen går det ju då jag har fått pris av det från BMW. |
|
| är det svårt att byta ratt från vanlig till m-ratt till exempel?? behöver inga knappar utan tänkte mest för utseendet och känslans skull.. hur blir det med airbagen? | |
|
Det går säkert att google upp någonstans. Borde inte vara så svårt. Jag gjorde det på min Saab 9-3 bytte ratt för den gamla var sliten. Var bara några skruvar. Airbagen får man lyfta över. Det är lite känsligt ör ESD så man får vara försiktig. |
|
| Jag har uppgraderat till multiratt på en E91. Det bör vara samma procedur på en 1-serie. Fullt genomförbart: Länk | |
|
Janne Grymt bra instruktion! Hur kom du fram till allt detta? På BMW fick de det att låta nästintill ogenmförbart med "allt jobb". Dessutom skulle det kosta 25-30 000 och vara ogenomförbart med specialutrustning man behöver (De kanske menar mjukvaruuppdateringen.) Mycket intressant och det verkar sannerligen vara genomförbart. Jag har lite fullt upp med att fixa lacken pga många stenskott på motorhuv och stolparna. Men efter det blir nästa projekt att uppgradera ratten. Har några frågor men vi kan ta de sen. Tack en väldigt bra instruktion! Mvh |
|
|
Funderar på ett rattbyte (multi till performance multi) i min framöver, så får passa på att tacka för ett mycket användbart och genomarbetat mektips! Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| hman:ska du sälja din gamla ratt då?? har du bild på den isåfall? | |
|
Tack för berömmet! Angående konverteringen var det en ren chansning. Jag tillbringade flera nätter på gds-forum men hittade noll och intet om uppgradering till multiratt, varken på tyska eller engelskspråkiga forum. Rattbyten fanns beskrivet vilket var till viss hjälp. På RealOEM fanns det angivet vilka komponenter som behövdes, återstod att hitta rätt delar på skroten. Turligen fanns exakt rätt delar på Anstaskroten här utanför Västerås, och släpringen satt kvar i spakcentralen. När jag monterat allt tog det några veckor innan BMW hade tid att kalibrera styrvinkelgivaren så att DSC, farthållare mm skulle börja fungera. Ingen kunde svara på ifall det skulle funka att koda in begagnade komponenter, så det var rätt skönt när allt fungerade som det skulle. Bara att hojta om ni har frågor. |
|
| janne: är det svårt att byta ratt bara?.. har snikversionen nu men skulle vilja ha sportratten eller m-ratten och multifunktion kan jag vara utan. är det samma airbag i alla ?? | |
|
Nej, det är inte svårt att byta ratten. Det är bara att följa mekartipset tills ratten är av och sedan scrolla ner tills den skall på igen. Det är inte samma airbag i standradratten som i sportrattarna. Du måste ha tag i en komplett eller köpa airbagen separat för att uppgradera till sportratt. Att få tag i tomma rattar i Sverige är inga problem, det är värre med airbags. Rattar finns på Blocket, PowerBörsen och Bildelsbasen. Finns visst en del lösa airbags på engelska eBay, har dock inte behövt någon sådan själv ännu så jag vet inga priser. |
|
|
Jerry bra att du tog upp den frågan. Det behöver man redan ut innan man köper en ny ratt. För att också svara på din så visst vill jag sälja ratten om jag köper en ny. Vilka är sportrattarna? Den ratt jag har är enligt länken nedan: Länk Skulle vilja uppgradera till denna med "krom". Länk Jerker: *Vilka rattar är min airbag kompatibel med Janne? Vad kallas den ratt jag har? Sen undrar jag på vilka punkter spakcentralen måste vara likadan som ens egna spak. Du hade förklarat utförligt men jag förstod inte riktigt. Självklart ska ratten ha minimum de funktioner man själv har i bilen. Men jag har inte farthållare. *Kan jag uppgradera och få farthållare att fungera i min bil? *Eller måste jag hitta en spakcentral utan farthållare? *Ifall jag hittar en med farthållare är ju dumt om den finns där men inte fungerar, frågan är då om det blir något problem? Imponerande jobb Janne och jag tycker att det var grymt bra jobbat att komma fram till allt detta och modigt framför allt :D Tack på förhand |
|
| hman: om du ska sälja hur mycket vill du ha för den ?? | |
|
Det är samma ratt på båda bilderna, bortsett från att den ena har multifunktion och den andra inte. För att få multifunktion behöver nr.3 bytas och nr.2 införskaffas ( Länk ). |
|
|
bmw_jerry, Jag har ingen aning faktiskt. Mitt första prioritet är att lacka om bilen lite. Så detta får vänta lite. Men det är intressant att veta allt då det ska göras. Chris87 Jo precis, och 5 också antar jag (knappsatsen). I så fall behöever jag bara skaffa insatser och ny kåpa och ny spakcentral. Det är intressant att släpringen behöver bytas. Är det där BMW har sparat pengarna genom att inte överföra signalerna til knapparna? |
|
| Kollade lite noggrannare och såg att 2 iknluderar förmodligen kabelhärva och knappsats. Position 5 var visst bara en skruv. | |
|
Hman: Angående spakcentral kan jag inte svara på om du kan köpa en med farthållarspak. Det skulle jag tippa på, men ingen kan nog svara spiksäkert som inte har testat. Det är dessutom olika spakcentraler beroende på om du inte har farthållare, om du har vanlig farthållare, farthållare med bromsfunktion och aktiv farthållare. Det är som sagt mycket möjligt att det fungerar ändå men vill du inte chansa bör du köpa en spakcentral utan farthållarspak. Bra idé att uppgradera till farthållare samtidigt, då får du kolla vilka komponenter som behövs. Finns ingen sådan uppgraderingsbild på RealOEM? Jag sitter på jobbet och har begränsat med tid att kolla. Fördelen är att den kan kodas in samtidigt som knapparna, sparar ju en del pengar och tid antar jag. Sedan måste spakcentralen ha funktion för bakrutetorkare, för det har du väl på din bil? Har du regnsensor måste spakcentralen vara för en sådan bil. Och givetvis multiratt. "Det är intressant att släpringen behöver bytas. Är det där BMW har sparat pengarna genom att inte överföra signalerna til knapparna?" Svar ja. |
|
|
Janne Tack för svaret. Jo den delen med bakrutetorkare och regnsensor hade du förklarat i mektipset också. Då återstår att kolla farthållare. Sitter själv på jobbet också. Ska kolla upp det senare. Finns lite att kolla upp där. Har du inte kollat vidare med iPod iPhone dockning nu när du har multifunktinsratten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.