|
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk. Vet att det är fel tråd att ställa frågan i, men fler folk här. Undrar om någon av er har exporterat en bil till norge? Undrar hur man ska gå till väga. Har fått olika svar. Där är en norman som har köpt min bil och han ska anlita Autolink till att hämta bilen hema hos mig o frakta den till norge. Tänkte på ägarbeviset, skyltar m.m Är orolig att man ska åka på någon sorts avgift eller det blir något fel med tanke på att man aldrig har gjort det för. Tacksam för svar | |
| Se bara till att du har ALLA pengar på ditt konto innan du släpper iväg bilen + gärna att köparen mailar en kopia på sitt pass(förstasidan) Regskyltarna kan du ju plocka av om den ska gå med Autolink-Sen ber du köparen eller om han anlitar speditionsfirma att skicka kopia på tulldeklarationen.Brukar gå snabbt att få bilen avregad i Sverige om man exporterar till Norge. Skriv "EXPORT" på snedden på gula delen av regbeviset där man fyller i ny ägare.. | |
|
Jag sålde min M5:an till en norrman i höstas... Läs till att börja med här Länk Det enda du är intresserad av är ju att kunna avregistrera din bil och då behöver du skicka in tre saker: - Skyltar - Ägarbytesdelen på regbeviset där man kryssar i "Export" - Kopia på tulldokument som visar att bilen är intullad i Norge Skyltarna lär ju inte var något problem för dig att behålla eftersom den ska fraktas till Norge. Min köpare körde själv den hem men hade då med sig en sorts handlarskyltar som han skruvade på. Kopia på tulldokumentet borde ju inte vara något problem för dig att få men det är väl den del du inte riktigt kan påverka själv utan får lita på köparen eller Autolink. Min köpare scannade in detta direkt han var hemma och mailade över. Jag skickade sedan in detta tillsammans med skyltar och regbevis del 2 och två dagar senare var bilen avregistrerad. ___ //Ulf |
|
| För länge sedan sålde jag en Saab till Norge. Han hade oxå med någon slags tillfälliga skyltar. Har för mig att han fixade in reg. bevis o.s.v. Han ville dock att jag skrev ett kvitto på en betydligt lägre summa än den jag fick kontant, vilket jag oroade mig lite för. Det var väl för att tulla för en billigare bil helt enkelt. | |
| Jag tror att del 2/Gula delen måste gå med till Norge + givetvis även del 1 (Om jag minns rätt) Norska bilregistret skickar sedan omgående meddelande till Trp styrelsen att bilen är regad i Norge och den blir automatiskt avregad i Sverige. (Skyltarna behöver inte skickas in isåfall) | |
|
Murpz, det stämmer inte. Det enda köparen behöver är kvitto på bilen för att kunna tulla in den. I detta läge så måste köparen betala motsvarande vår moms på bilen och det som styr hur stort detta beloppet är köpesumman. Lägre köpesumma på kvittot ger således lägre moms att betala. Precis som i Anders fall så var det intressant med ett lägre belopp vilket vi löste med att skriva två kvitton. När bilen ska registreras så görs en värdering av bilen för att beräkna tilläggsskatten som ska betalas. Min köpare som tog in bilen på hösten och skulle vinterförvara den skulle vänta med att registrera den till våren eftersom bilen då skulle klassas som ett år äldre och han skulle spara ett bra gäng med tusenlappar. Att som säljare behöva vänta tills bilen är registrerad i Norge för att Transportstyrelsen ska avregga är då knappast så intressant. Det är dyrt att ta in en bil till Norge. Min köpare som gav mig 219' SEK räknade med att totalsumman för att bilen skulle vara körklar i Norge skulle hamna på ca. 450' NOK. Han berättade också att många M5 E39 i Norge inte är äkta utan är 520/523 i grunden som blivit ombyggda just pga deras skattesystem. Huruvida det stämmer vet jag ej... ___ //Ulf |
|
| Oki..Du kanske har rätt-Jag tänker i lite andra banor-(Moms/bilhandlartankar) Dock vete f-n om de funkar att rega utan båda delarna av regbevis..? | |
|
Jag tackar för alla svar. Nu verkar det att jag har koll på läget. Man är ju lite nojig. |
|
|
Murpz: du har rätt när det gäller den blåa delen av regbeviset (del 1), den fick han givetvis med men den gula delen (del 2) fyllde jag i Export på och skickade in som jag beskrev ovan. ___ //Ulf |
|
|
Sålde min M-Coupé till Norge ifjol. Inga problem förutom att jag fick tjata på Transportstyrelsen att den skulle bli avregistrerad. Det tog ca en vecka, vilket jag tyckte var ganska lång tid? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.