|
|
|
|---|---|
|
Hej. Felet på bilen är att styrservon tjuter/morrar när man står still på tomgång/åker långsamt. Låter lite mer när man svänger, men låter så högt att det hörs väl även utan rattutslag. Kan närmast beskriva ljudet som det som uppstår när man styr ratten mot ändläget vid stillastående. Dock verkar ljudet försvinna om man kör över 10-15km/h, men det kanske bara dämpas av vägljudet? Tycker även att servon känns lite trög i låga farter. Servoremmen är Ok, oljenivån likaså. Tidigare ägare har bytt olja och oljehus några gånger under de senaste åren (På BMW-verkstad) så ljudet kan ha funnits länge. Har inte sett något läckage, men har inte kollat så noga än. Vad tror ni är fel, pumpen som håller på att ge sig, eller styrväxeln? Tacksam för svar! | |
|
Kan va vad som hellst. Men börja med och byt olja för o se om det hjälper. Bör va CHF 11 olja till din bil men de står annars på burken. Beemer 4 Life! |
|
| Det verkar annars på beskrivningen som om du har luft i systemet. Har du säker på att det är tillräckligt med olja i? | |
|
Skall kolla nivån igen, men den skall vara ok. Får prova ett oljebyte först, så får man se om det hjälper. Tack för svaren sålänge. Återkommer när detta är gjort. Mvh Carl. |
|
| Nivån är ok, har dubbelkollat nu. Bilen är importerad, har den inte ATF-olja då? Kan jag byta till CHF utan problem isf? | |
| Har samma problem med min e39a. Ser att det var längesen någon skrev något i denna tråd men skulle gärna vilja veta vad felet var och hur det åtgärdades. Har luftat systemet enligt Haynes handbok men missljudet kvarstår. Missljudet uppkom efter en lång bilresa (250 mil) om det kan ha att göra med det?! Vet att förra ägaren hade liknande problem efter en lång bilfärd för ca 2 år sedan. Bilen lämnades in på verkstad och har inte krånglat fram tills nu... | |
| Hej! Jag hittade aldrig vad missljudet berodde på. Men körde bilen utan att det förvärrades i ett par år. Troligen var pumpen lite sliten, men den gick aldrig sönder. | |
|
Jag har fått byta servopumpen på min 523:a E39 pga liknande missljud...efter bytet så blev det betydligt mindre ljud...dock ej helt borta. Funktionen är dock klanderfri i övrigt.. Mvh Janne. |
|
|
Hej och tack för svaret. Hittade kvitto från verkstad för 2 år sedan där bl.a servopumpen byttes ut. Jag tror att de bytte mot annan begagnad pump och att den också börjar bli sliten isåfall. Har kontaktat verkstaden och de ska kolla på bilen och se om det går på garantin. MVH Emrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.