|
|
|
|---|---|
| Har en BMW 318 -92 och ska byta båda spindeleden fram och undrar om dessa måste pressas ut (speciallverktyg) eller räcker det att bara lossa på bulten ovanifrån? Kom precis från besiktning och har inte hunnit kolla än. | |
| Har för mig att den skall pressas ur. Om du söker skall det finnas beskrivet i någon gammal tråd. | |
| Okej, har bytt tidigare men dock inte på en bmw så jag är osäker. Har sökt men hitta inte riktigt svar på detta :( | |
|
Här finns lite att läsa: Länk Det gäller om det är den inre leden som eg. borde kallas länkarmsled eller något. Den yttre är ju 19 här Länk och den finns listad som lös del hos BMW. Även den inre finns tydligen att få tag på som lös. men då verkar det vara värmning eller press för att få ur den. |
|
| Yes, det är nr 19 som ska bytas, heter så fint som hjulupphängningsled :) (spindeled) | |
| Oj, jag länkade samma sak 2 ggr. i förra inlägget. Här finns lite läsning om yttre leden. Verkar vara pressning där med: Länk | |
| Suck, jag som trode jag slapp hålla på med press o.s.v. Man tycker det borde finns ett pressverktyg som gör jobbet åt en. | |
|
Om det är stål i länkarmen så kan du ju grädda den i ugn 200°C ett par timmar och lägga leden i frysboxen. Då behöver du troligen bara släppa den nya på plats. Men den gamla måste ju pressas ur. |
|
|
Köp hela länkarmen ny. Det är inte så dyrt och det spar dig en massa arbete. Då behöver du bara en sån där grov stämgaffel (vet ej vad det heter) och en vanlig kulledsavdragare (billig på biltema). Hör att byta bara spindelleden så behövs ett speciellt verktyg: Länk Knappast lönt då en ny länkarm kostar 500 spänn: Länk Ps. Byt bussningar samtidigt. |
|
| Blir nog lite 5.56, domkraft och lätt våld.. Har jag tur så löser det sig. | |
|
Om jag nu fattade dig rätt så kommer du byta hela länkarmen ett lite tips på vägen. Som man ser lite svagt på bilden så är bultarna på spindel-lederna konade det är inte säkert att det går att bryta lös dom .Man brukar få ta en hammare och slå hårt som fasen på infästningen vars bulten går in i balken. GLHF |
|
|
Varför krångla till saker i onödan?? Att byta spindelleder eller hela länkarmen är en rätt smidig operation Muttrarna till spindellederna (kallar både yttre och inre så..) lossas (den inre lossas smidigt med hylsa, lång förlängare och mutterdragare) Bakre bussningens fäste lossas också. Med en gaffel slår man lätt loss lederna från bilen, vips är hela länkarmen lös. Kasta upp den i en press och lika enkelt pressar man i och ur spindellederna, bakre bussningen byts givetvis samtidigt Jag har alltid en omgång renoverade länkarmar liggande, snabbfix att byta dessa då Det finns pressverktyg så man slipper ta bort länkarmen, men det får väl gå under kategorin specialverktyg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.