AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.942

Oljetrågspackning

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Skulle vilja veta hur man gör när man ska byta oljetrågspackning på 750i E32? Är det svårt och hur mycket kostar ungefär en oljetrågspackning?

//Schnitzer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Har inte bytt någon packning själv, men jag har hört att det skall vara en hel del jobb, bland annat riva växellåda och likande. En lyft är ett måste.

Vill man lämna in bilen så kostar nog packningen inte så mycket,men arbetet blir dyrt.
Besiktningsmannen komenterade att min läckte från oljetråget och när jag kännde på bultarna gick det att dra dessa en heldel, har ej testat bilen efter detta ingrepp för att se om det hjälpte men jag har stora förhoppningar. Jobbar för närvarande med att byta packningar till värmepacketet, en nätt lite uppgift!

Petter
Paap Reeder
Hej!
På E 32 M 70 finns två s k oljetreågspackningar. En övre och en undre. Den undre är den som i regel läcker eftersom oljenivån ligger över själva packningen. Packningen kostar ca 200:- och tar ca 30 min att byta efter att Du fått ur oljan. Har Du en skruvdragare går det på en kvart. Packningen läcker p g a att korket i den "förkolnat" av varm olja.
Den övre pkn är värre att byta men jag har svårt att tro att den skulle börja läcka. På den hjälper nog en efterdragning eftersom själva tråget är av al och skruvarna bättre kan pressa fast pkn. Det undre tråget är av plåt.
En annan vanlig läckagepunkt är oljereturslangen på vä sida av det undre tråget.
MVH /// Paap Reeder
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
ett litet tips för plåt tråg är att knacka lite vid skruv hålen så att ytan blir plan igen! dom har ju en benägenhet att bli lite böjda och trycker lätt sönder den nya packningen

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok! Bra, då vet jag lite mer. Kan kanske hjälpa att dra åt skruvarna litegrann.

Petter.wikstrom: Läckte det mycket på din?

//Schnitzer
Det var först på besiktningen som jag uppmärksammade att hela motorn och växellådan var rikligt oljiga, besiktningsmannen började söka källan och kom fram till att all olja måste komma från nedre delen av oljetråget. Jag har nu dragit åt alla bultar minst ett halv varv bara genom att hålla längst in på spärrskaftet (ingen hävarm alls). tyvärr har jag inget resultat att presentera ännu pga bilen är i smådelar.

Petter
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Tyvärr hjälper det sällan att dra bultarna.
Bytade på min 750 både övre o undre packningen.
Undre inget problem övre mycket problem.
Vanligt att dess bilar läcker i den övre packningen tyvärr.
Bästa sättet för att slippa o ta växellådan är att ta ett hål i skyddskåpan mot växellådan så att man kommer åt det 4 bakersta bultarna sen går det att trixa dit den stora packningen,packningen kostade 243 kr på BMW.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Instämmer med Anders T. Undre packningen är inga bekymmer att byta och min uppfattning är att det oftare är den övre packningen som brukar läcka. Jag har bytt min övre packning på det sättet som Anders T beskriver. Man gör hål i sprängkåpan på växellådan för att komma åt de två skruvar som sitter i bakkant på oljetråget. Sedan är det ytterligare bekymmer att få dit packningen när man väl har fått loss alla skruvar. Det finns väldigt knappt med utrymme mellan motor och vagga. Mycket tålamod krävs. Man skulle kunna sänka ner hela vaggan för att få mer plats, men det känns som om det är väldigt mycket jobb.

Felix
bm
70
bmw_e32
750iAL -92
kan ju tilllägga att jag lämnade in min bil för den övre trågpackningen o det gick på 7000 ... visst kan man göra det själv men som sagt gäller o ha tålamod o ork o det hade inte jag... ;)
Det här med packningarna är ett vanligt problem på dessa motorer. Tror jag skrivit om detta förr. En av anledningarna att de börjar läcka är att dessa motorer har en dålig konstruktion vad gäller tryckutjämnarmembranet för vevhusventilationen som täpps igen slutar funka efter en tid. Detta byts nu mot en annan konstruktion.

Detta medför att vid fullgas och högvarv byggs det upp ett avsevärt tryck i vevhuset pga av läckage runt kolvarna som inte kan ta vägen någonstans. Detta trycker till slut hål någonstans på packningarna eller i värsta fall packboxen för bakre vevlagret och du får dropp i garaget och oljedimma vid högvarv som följd.

Därför innan ni byter packningarna fundera på orsaken varför det läcker, så att inte problemet återkommer.

Mvh Sune
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Sune_K
Mycket sunt resonemang.

Felix
Paap Reeder
Hej!
Har läst resonemangen om varför oljetrågspkn läcker. Är osäker på vilket membran Ni menar då det gäller M 70. Är det de två "avluftningarna" som sitter längst fram på resp ventilkåpa som avses? Den undre pakn som jag bytte läckte p g a att korkpackningen helt hade förkolnat. Den var helt svart och kunde brytas isär som tunt glas. Jag tror att den övre pkn inte är tillverkad av kork.
MVH /// Paap Reeder
fritte 750
jag var och köpte undre tråg pakning i dag kostade 198 kr. inte så farligt.övre tråget är av kork.hej svejs

FRITTE 750 FOREVER
Paap
Mitt resonemnag utgår från M60 motorn. Hur M70 ser ut vet jag inte, men jag vet att felet finns där också. På M60 sitter tryckutjämnarmembranburken direkt under expansionskärlet för kylvätskan vid vindrutan mot torpedväggen. Jag får ta en titt i min Bentley VH hur det ser ut på M70

Mvh Sune
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.