AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.630

Fortkörningsböter med min BMW

Sida 7 av 8
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
haknil: Du kör en BMW 330 som har överdrivet med hästkrafter i alla fall om man utgår ifrån dom hastigheter som finns på våra vägar idag. Tror knappast på dig om du säger att det endast är för acceleration (vårdslöshet i trafik) eller dom få gånger du besöker autobahn som du utnyttjar dina HK.

En BMW är byggd som många andra tyska bilar att gå tyst och bekvämt i höga hastigheter till skillnad från asiatiska riskokare så att du säger att bilmärke är helt ointressant när det kommer till förtkörning kan jag inte hålla med om. Att köra en stor tung BMW i 50km/h och en liten Ford Fiesta i 50km/h är 2 helt olika upplevelser och jag tror fan att jag hade vart bra mycket lagligare i en Fiesta, jag blir nog för otålig vid långsammare sträckor i en BMW.

Men det ursäktar inte mina 73 på 50väg där ska jag absolut skärpa mig det lovar jag alla mina medtrafikanter och det har inte med 3200:- att göra för jag kan ju åka dit precis lika hårt på våra svenska motorvägar. Det är nog mest att jag åkte dit efter så många år som har fått mig att vakna, åker man inte fast på många många år så blir man oförsiktig vilket hände mig så jag fick nog en liten chock bara (wake up call).
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Poly: Vad är det för hemskt du har gjort? Kört ihjäl ngn? Varit nära att köra på ett barn på vägen? Nej, så vitt jag vet har du "bara" råkat köra 23 km/h över rådande hastighetsgräns. Ingen här vet väl egentligen så mkt mer och det "brottet" gör ju större delen av trafiken på vissa vägar, vissa tider på dygnet året om, och de som inte gör det betecknar jag och flera med mig som sniglar, vägglöss och allmänna bromsklossar. Alla behöver en tankeställare ibland men om du inte åkt fast så mkt tidigare eller varit nära att krocka, är det bara att fortsätta i gammal god stil. Förbudsivrare och "Richard-rättrådig-typer" finns det alltid därute. Så keep up the good work och njut av körningen, så kan de andra hetsa upp sig och spy galla över detta fruktansvärda beteende så mkt de vill.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Du har minst en poäng Mecklarn.

Byta upp sig? Till vad då?
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
BMW - när du gillar att gasa..:)
Skulle snarare säga: 330 - när du gillar att gasa :)
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Det säger jag inget emot..., hehe..,
Tur att vissa (jag tex) kan glädjas åt det lilla dock...
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
320 duger gott och väl på Svenska vägar tydligen. ;)
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Hehe, underbar tråd. Bidrar med några "misstag" från eget register.
- Tagen 3ggr och bötfälld för 2 av dem för fortkörning på samma vecka (15-29 över). (längesedan så det var överkommligt)
- Tagen utan bälte 75 meter hemifrån på 1:an vxl (Polisens årliga trevliga bälteskontroll :o) (1500kr)
- Motorhuv in i rutan = Spindelnät (ser rätt bra ändå) Flyttar bilen en rätt lång bit (20 mil) och blir tagen på skrotens parkeringsplats när jag ska köpa "ny" ruta -bra karl reder sig själv syndromet. (4500 i böter å 4mån indraget- då ryker all bonus med om man byter bolag, vilket jag precis skulle göra för att få entusiastförsäkring - så näää inget byte alltså)

Kört över 200.000 mil å aldrig krockat är kanske en klen ursäkt för att bete sig dumt ibland, men den fungerar för mig som ursäkt att ibland fortsätta att göra "dumma" saker när jag VILL. (Köra fort är kul - 280km/h är kul men oansvarigt eller hur, men för det mesta är det jag som blir omkörd numera :o)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
280? Med vad då?

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
280 km/h med 840:n mätt med något störig GPS
- hastighetsmätarn visa ung 294 (lätt utför vid toppnoteringen) så den gör nog 275 på platt skulle jag tro.
Skrämmande lite vibrationer i bilen men skulle aldrig drömma köra så fort om det inte var .. typ rak väg, det är 2 ton i sidled som skrämmer med denna bil.. (efter en tester på Kinnekulle Ring med gräset som bästa vän :o)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja någon gång i livet vill man maxa oberoende bilmärke.
Tidiga morgnar i Tyskland eller Frankrike brukar sitta fint.
Även Svedala nån gång................

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
2:35 tim
Helsingborg - Södertälje.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
händer ofta att man kommer lätt över 100km/h på 50 väg på ett visst ställe där jag ofta kör. å de är bara för jag/MÅNGA ANDRA är så oerhört van den vägsträckan. tur de flesta bilister kokat ihop sig och varnar när polisen har kontroller där...

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ska tillägga att området inte alls är i "större risk" för barn eller annat oväntat på vägen.

BMW ownz
100 km/h på en 50 väg låter inget vidare smart. Du får skaffa en sak som varnar när du kör för fort. =)
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
airborn: För mig låter du som en helt normal människa med riklig otur som har fastnat i ett oändligt regelverk som har gjort livet lite jobbigare för dig.

Alla dom böterna du har åkt på till följd av dina s.k. "trafikbrott" hjälper absolut inte till att göra Sverige till ett säkrare och tryggare land tyvärr.

Det är ju för fan uppenbart att dom tjänar pengar på oss och inte med huvudsyfte att göra trafiken säkrare. Fan vad arg man blir när man tänker på det.

Har någon märkt hur standarden på våra vägar sjunker här i Göteborg samtidigt som skatterna blir högre? Den matematiken går inte ihop för mig.

Stora jävla hål i vägen och är du inte uppmärksam så slår du sönder hela fälgen och inte ett skit kommer du få för det från staten.

Är det bara jag som blir sur eller betalar alla bara och är glada?

Vad händer med alla pengar som staten får in från t ex alla dessa dryga böter? Det satsas inte på bättre och säkrare vägar den saken är säker så hela systemet är ju ett jävla skämt det är därför jag har svårt att lyssna på folk som kallar mig dum i huvudet som trycker lite på gasen då och då jag är fan inte mer kriminell än våra svenska politiker.

Klart du är kriminell, du åkte ju fast inte sant?
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Polyphony: Skatterna har väl snarare gått ner senaste åren.......
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Hmm jo en del utgifter har det blivit som kännts onödigt dyra eller bara onödiga pga regelpeteri, men när man väl skrammlat ihop medel för att "göra rätt för sig" så har det ändå kännts som att "de böterna hade jag nog samlat ihop till".

Ibland får det positiva följder som att jag oftast numera kommer ihåg att få på bältet innan 3:ans vxl som var regel när man körde paket i Gbg.
Om man bortser från ett 50-tal parkeringsböter å tänker böter för trafik-förseelser så har jag nog fått ihop runt 9-10 st. på +200.000 mil så det ger 1st/20.000 mil... är detta över eller under genomsnittet för gemene man kan man ju undra?? :o)

Håller delvis med dig POLY om vägarna i Göteborg men jag tror det beror på att så jäkla många nya trafikplatser har byggt de senaste 10 åren .. känner knappt igen mig längre.. får använda gps:en ibland för att komma rätt när jag gästar storstan igen trots att jag är uppvuxen där. Tror att detta gäller för många storstadsregioner i Sverige .. eller ?

Fast jag tycker vägarna är OK i Sverige trots en del hål här å där. Hellre lägre skatt än vägar av "rullband" om jag var tvungen att välja... (funderar på att sälja bilarna å huset å ta miljonen till att skaffa ett litet hus med tillhörande bucklig bil i södra Frankrike å jobba när jag känner för det - slippa 100% rundgång på pengarna) .. sorry för lite tung filosofi
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
@ janih: inkomstskatterna ja!

@ airborn: hahaha ja du har allt en speciell tankegång, du hade nog vart rolig att sitta å diskutera med :)

BTW: En arbetskompis till mig åkte dit i söndags, 123km/h på 110väg tror han sa att det kostade han 2 lökar. Har dom inget bättre för sig var hans kommentar. Nej var min.

Bilister i Göteborg rekommenderas att vara försiktiga (ögontjänare).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.