|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Försökte bara bemöta argumentet att om rädda liv är viktigt så bör man med limiterade resurser sätta in dem där de gör störst nytta därav en i viss mening klantig analogi. Att plöja ned sådana stora summor i att rädda det fåtal som faktiskt räddar är i mina ögon en felplacering. När det gäller Verdis statistik så säger den nada om hur olyckorna har uppkommit. Tror att andelen som beror på att polisen i för låg utsräckning har missat med hastighetskontrollerna är marginell. Eller om man vänder på det - hur stor effekt har polisens smygjakt med laser på olycksstatistiken? Återigen så handlar om det enklaste sättet att uppvisa bra resultat och där ligger hastighetskontroller och fyllekontroller bra till. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Verdi, vad har fyllekörning med fortkörning och olovlig körning att göra? Allt jag försöker säga är att väldigt få, eller ingen som blivit av med körkortet första gången lär sig av misstaget och kör helt annorlunda. Om du kört bil och haft körkort i 10-20 års tid, så kör du knappast sämre bil med indraget körkort än med körkort i hand (om du förstår vad jag menar?), så vad är det för värde i straffet att förlora sitt körkort? Ingenting är svaret och förmodligen färdas man i en bil där någon annan kör för fort, eller lite för fort och det är det jag menar ALLA kör för fort, men olika mycket. Men det är bara de som åker dit som räknas som brottslingar och ska nervärderas. De som kör för sakta och orsakar farliga omkörningar och abdra trafikolyckor talas det lite om. Allt jag menar är att någon som kört bil i så länge som 10-20år problemfritt och förlorar sitt kort en vacker dag pga 10km/h för fort, kan med gott samvete köra vidare utan kortet, för det gör inte personen till en farligare förare. PS. Jag har dessutom läst att de som klagar på fortkörare notoriskt är ofta dem som vill köra fort de också men inte törs (eller har råd :-), det är ju det egentligen bara det att köra fort är ett privilegium som ska kosta lite extra:-) Fyllekörning tänker jag inte ens ta upp, tyvärr Verdi. |
|
Verdi |
Nip, Oj, vad mycket du skrev. Om man vet var kamerorna sitter så blir man väl ögontjänare om något. Det måste finnas en viss risk att åka fast. Det ger en effekt överallt. Inte bara där man vet att kameran sitter... Straff ska ju per definition vara kännbara och syftet är ju att avskräcka. I övrigt har du väl en del bra idéer. Kävlingepågen, Dina gissningar om varför olyckor uppkommer och hur många som räddas av kontrollerna är just gissningar. Svårt att veta. Men om vi inte hade någon risk att åka fast för fortkörning så lovar jag att det skulle bli kaos på vägarna. FRIFART, Du får ju blåsa när du blir stoppad i en hastighetskontroll också, eller hur? Där borde man ju träffa på en del påverkade då omdömet ofta brister för dessa personer. Tycker du tänker jävligt skevt om det där med körkort och olovlig körning. Det är ett brott och man kan inte ta lagen i egna händer om man vill leva i ett civiliserat rättssamhälle. Varför vill du inte ta upp fyllekörning? Låt mig gissa, du tycker att det är ok så länge man inte orsakar en olycka? |
|
Verdi, okej vi kan säga det så blir du glad, fyllekörning tycker jag ska mordklassas om man kör på någon, i annat fall leda till fängelse och dryga böter. Det är bra att folk får blåsa, det är exakt det som förhindrar många olyckstillbud. Men att att sätta dit fortkörare räddar knappast ingen, de jag känner till som kört för fort och förlorat kortet kör ännu värre då de fått tillbaka kortet pga att de måste ta igen. Jag har full respekt för fortkörare sålänge det handlar om en kontrollerad företeelse på bra väg och förhållanden. Betänk att du ser ett gäng "ungar" misshandla en handikappad person, klart att man hjälper till (och dvs förhindrar misshandeln), men att förövarna fortsätter och inget hindrar dem och du misstänker att du inte hinner ringa efter hjälp för då är personen allvarligt skadad eller död. Hm vad göra tänker du...många skulle nog ge förövarna vad de tål oavsett vad lagen säger och märk...nu skulle ingen klandra dem för ingreppet!! Samma sak med fortkörning, det är bara en paragraf i en lagbok men i verkligheten är det en anpassningsfråga, ibland har man inte noterat riktigt hur bra och säker en väg är och efter en tid står det 120km/h istället för tidigare 100km/h där och då plötsligt vågar man gasa. Nej, med sunt förnuft kommer man långt, inte genom att lusläsa lagboken för den har ofta fel. I ett civiliserat samhälle kör man med flyt, dvs man förhindrar inte trafiken och ger tecken när man svänger, kunde alla göra detta skulle de flesta vara glada. Gnällspikar lever ofta ett tråkigt liv och man behöver inte riskera liv bara för att en skylt säger 90 men din mätare i bilen visar 105km/h |
|
| Är det ingen som funderar kring varför vi har hastighetsbegränsningar? På motorvägarna bryr jag mig, där kan folk få köra fortare. Men på 30 och 50 vägar är det en helt annan sak. | |
Verdi |
FRIFART, Vi har lagar eftersom alla inte har "sunt förnuft". Alla TROR att de har sunt förnuft men det är inte samma sak. Vissa tycker att det är ok att köra 120, en annan tycker 150 känns lagom och en tredje har inga problem med 180... Vem avgör vad som är "kontrollerad företeelse på bra väg och förhållanden."? Föraren själv? Då får vi problem med subjektivitet igen... Märkliga kompisar du har förresten. ;) |
| Polyphony :) | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Verdi. Tror du jag skulle ge mig i kast med saker och ting om jag inte har torrt på fötterna? Jag kan spalta upp metervis med länkar om du vill så du behöver inte oroa dig med funderingar om jag "gissar" eller ej. Etttips är att börja hos transportstyrelsen för att sedan gå via SCB och motormännen så skall du se. Sedan håller jag inte med om att de skulle bli kaos på vägarna om vi tog bort kontrollerna. Det är ju bara att se till en själv - hur många ggr har du sett eller hamnat i en kontroll? Jag är är en stark anhängare av att jag tror att människor i ett modernt västligt samhälle har en inbyggd rättspatos dvs en vilja att följa reglerna. bara för att ta saker till sin spets så kan man ju ställa sig frågande till om det verkligen är trafiksäkerheten som är ledstjärnan. Varför kickade fd VV den professor de hade anställt som expert i trafiksäkerhetsfrågor. Kan det bero på att denne persons första rapport fastslog att om man vill uppnå nollvisonen så måste man förbjuda alla former av transporter - enkelt. en svårare väg (för vv) men inte han var att vi kan komma nära nollvisionen om vi a) separerar alla vägbanor, b) fyller igen alla diken med sand och c) tar bort alla hinder vid sidan om vägen. Om nu ambitionen med fartkontroller verkligen vore trafiksäkerhet varför då inte dra in körkortet vid 1 km över. Varför ha bötesbelop. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Verdi |
Nej, man hamnar inte i en kontroll så ofta, men risken finns. Därför håller man sig någorlunda i skinnet. Det vore en väsentlig skillnad om inte risken fanns alls. |
|
Vi har hastighetsbegränsningar i trafiken för att man måste dra en generell slutsats när det kommer till människor, alla har inte samma hjärnmotorik det är därför man kan tycka det är obehagligt att åka med vissa människor för dom gör sena inbromsningar har svårt att ligga jämnt och fint på ratten vid kurvtagning typ sånt som gör det obehagligt för en passagerare som har körkort själv. När jag åker med min tjej som jag oftast brukar anmärka på lite för hon har dålig uppsikt vid t ex rondeller (sena inbromsningar, gör mig nervös) kan ibland korsa en väg utan att riktigt kolla båda hållen sånt som gör att det känns som rena lotteriet. Hon kan inte planera sin körning långt fram, trots att hon har haft körkort i flera år, hon är begränsad i sin körning helt enkelt. Hon kommer nog aldrig få en bot i hela sitt liv men jag kan tänka mig att hon gjort en och annan medtrafikant sur som in i helvete och ger mig alltid högt blodtryck när hon ger sig ut själv på vägarna med vårat barn. Hon hade dödat mig om hon visste att jag skrev detta. :) Hos vissa människor lägger hjärnan bara av i en panik situation dom bara släpper ratten och låter bilen göra sitt. Allt sånt här och många andra faktorer är inräknade när det kommer till dom hastigheterna vi har på våra vägar. Det ska vara hastigheter som ALLA människor ska klara av och hantera med bra marginal till reaktionsförmåga och bromssträcka i olika olyckssituationer och bla bla bla. Hade man kunnat dra en generell slutsats att alla människor kör som t ex Michael Schumacher då hade man nog kunnat slopa dagens hastighetsbegränsningar och höja något. :) |
|
|
Drar man det ett strå längre är det glasklart att man minskar sina egna marginaler mot förare som Polyphony beskriver. När farten ökas ökar även reaktionssträckan. Sen har inte alla människor lika bra förmåga att bedöma hastighet på upphinnande fordon genom backspeglarna. Anledningarna till att de delas ut fortkörningsböter är många och genom att överskrida gällande hastighet accepterar man konsekvenserna; i detta fall böter. |
|
|
Att polisen gör vad som är lättast för att uppfylla sin kvot eller visa att de gjort si & så många kontroller etc, är väl ställt utom allt tvivel. Därför står de ju oftast på samma ställen, som dels fungerar bra att ta in bilister på och som också är hyfsat trafikerade för att få bra stats. Behöver man ju varken känna ngn inom polisyrket eller vara Einstein för att förstå. Sen angående det kanske mer känsliga (OT?), nämligen SKENHELIGHETEN eller vad man ska kalla det, så tycker jag bara att man måste leva som man lär. Propagerar man mot fortkörning när det gäller ens egna gata eller kvarter men brassar på utomsocknes så är man ju inget annat än en hycklare. Detsamma egentligen om man tycker det är ok med 10-20 eller kanske 30km/h för fort men förkastar allt som överstiger den "egna" gränsen. Fokusera på HUR folk kör istället, alltså om det görs säkert. Om någon blir livrädd när man susar om i vänstern är det bara att beklaga men också ett tecken på att personen ifråga kanske behöver lite mer körvana. Kramas i trafiken kan man göra fastän det går fort..:) Förståelse för övrig trafik är som alltid grunden till en trevlig åktur. |
|
|
Verdi, inte speciallt konstiga faktiskt, kanske du skulle gå ut själv och se ut hur verkligheten ser ut. Som du själv skrev, allting är relativt..mina "kompisar" kör för fort andra kompisar går ut och rånar, misshandlar och mördar folk!! |
|
| FRIFART: det finns fler kategorier av kompisar än de alternativ du listar... :-) | |
| Nip: Väl talat. Du har framför en väldigt bra poäng i slutet av ditt inlägg. | |
|
Absout! Grymt inlägg Nip du beskriver "i detta sammanhanget" våran dystra verklighet väl. Sånt som gör mig förbannad, inte att det finns lagar och regler överlag ingen som försöker skylla ifrån sig eller begära ansvarsfrihet. |
|
|
Det här var verkligen det löjligaste gnäll jag hört! Kör man 73 km/h på 50 väg är man inte lämplig som bilförare oavsett bilmärke. Var glad att du inte blev av med lappen. HN |
|
Å då var vi tebax på ruta 1 igen. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Kävlingepågen, varför det? | |
|
haknil: Vad tråkigt livet hade vart om alla hade resonerat så! Det tycker jag faktiskt! Följa lagen till punkt & pricka!? Det tror jag YTTERST få människor gör, så sluta vara så skenheliga för guds skull. Jag refererar till mina tidigare inlägg för att du ska bilda dig en djupare uppfattning i ämnet men jag tror inte du är intresserad av en bredare syn och kanske t om i slutändan förstå min poäng. Jag är ganska nöjd med allas åsikter och dom diskussioner som denna tråd medförde. Erkänner att 73km/h på en 50väg inte är så populärt men det är ju inte det som är poängen med tråden och kan man inte förstå det så måste man ha det svårt i här livet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.