|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
karlh -då måste det ha varit för länge sedan som du "höll dig undan "ett indraget kort. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Cirka 15 år sedan. Hur så? Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag tror ju inte bara att man har trafikpoliser för att 20-25 åringar inte ska köra ihjäl sig.. Dessutom så kan det vara så att även om man har en massa skadefria år så kan det bero på att medtrafikanter är tillräckligt uppmärksamma för att göra en undanmanöver när det kommer någon galning och kör på fel sida av vägen eller kör om på ett idiotiskt sätt.. Nu vill jag ju inte påstå att du kör som en dåre utan mer att skadefria år inte visar att man kör bra.. Sen är jag själv en 20-25 åring som har fått böter sedan dom höjde kostnaden och jag klandrar bara mig själv och ingen annan.. |
|
|
Hej på er! Kan inte riktigt förstå en del av argumenten här. "Känns som att köra 50 när man kör 73km/timmen". Om jag förstår situationen rätt så har du kört utan farthållare och du har inte märkt att bilen har ökat i hastighet? Om jag kör 73 km/h med min BMW så hörs det när jag ligger på 3:an. Nu kör jag lugnt, gärna på låga varv och således lägger jag i 4:an i 70km/h. Argumenten att det känns som att "bli våldtagen av staten" var något av det mer fruktansvärda jag har hört! De stackars människor som blir/har blivit våldtagna skulle nog tycka att en helt befogad bot (med enl. mig ett helt befogat belopp) var en dans på rosor i jämförelse med psykiskt lidande resten av livet! Nä, släpp av på hastigheten i fortsättningen så slipper du att få en bot! Mvh/Peter |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Karl. Numera är det inte polisen som drar ditt körkort utan det är Länsstyrelsen som drar in det, eller snarare de gör en ny lämplighetsbedömning i att inneha ett körkort så även om man nekar idag så åker lappen. Det som hamnar i tingsrätten handlar om det rättsliga dvs är du skyldig om så skall du betala böterna. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
tror nog inte att andemeningen är att man skall slippa undan när man får böter utan mera om det är så värst förnuftigt resursmässigt sett att ha trafikpoliser som gömmer sig för att få fast ett visst antal fortkörare med förklaringen att det är för trafiksäkerheten. Även jag håller med om att med våran lilla poliskår vi har får vi faktiskt prioritera lite bättre eller åtminstone ha en bättre agenda vad som är viktigt i samhället och inte. Känns extra löjligt när man kör igenom tullen på lernacken att se hur de väger en volvo V70 som har några plättar öl för mycket med sig istället för att ta de pengarna och läga på att utreda brott med värre konsekvenser för drabbade och oskyldiga. I onsdags förra veckan stod det 4 piketer och 6 personbilar och två motorcyklar - en dryg bunt med ca 30 poliser fick jag till det. För vad? Att "upprätthålla" trafiksäkerheten - paahh. Jag har då inte hittat i statistiken att Volvo V70 med några extraplättar har varit en särskild stor post i olycksstatistiken. Hur det en är så är laglydigheten normalfördelad oavsett om vi har poliser eller inte. Hur många av Er som har nått 40+ gasar idag? Så i en ideal värld så håller jag med om att vi skall ha poliser som övervakar och bötfäller fortkörare men som det ser ut idag tycker jag det bara är trams att de är ute och jagar. Om det nu är trafiksäkerhet som gäller varför då inte sätta upp skyltar att om 2 km kommer en hastighetskontroll - då får man ju faktiskt ned hastigheten. Nä! Då RPS har ställt krav på våra polisdistrikt att öka kvalitet är det betydligt lättare att ta fast fortkörare och fyllisar sett ur den synvinkeln. Det har ju gått så långt för at uppfylla målen som RPS ställer upp har de fyllekontroller när det är minst sannolikt at man hittar några - allt för at kunna komma upp i 1 miljon blås per år. Vissa poliser är såpass duktiga att de t.o.m håller apparaten utanför när det kör för att få några extra "blås" så sett ur det upprepar jag ordet - trams är vad de håller på med. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Verdi |
Jag tycker det där reflexmässiga förlöjligandet av trafikpolisen är lite trist. För det första så måste polisen upprätthålla alla lagar. Annars blir det i praktiken laglöst. För det andra så är trafikövervakningen otroligt viktig om man ser till vilka konsekvenser det har för samhället. Här kommer ett försök att sätta saker och ting i perspektiv. Varje år dör runt 500 personer i trafiken. 2009 var ett rekordår med endast 355 döda. Antalet som blir utsatta för dödligt våld (mord, dråp, misshandel osv) är runt 100 varje år. Trafiken dödar alltså långt fler. Dessutom så skadades nästan 100 000 människor så svårt i trafiken mellan 1998 och 2006 att de tvingades uppsöka sjukhus. Länk Från wikipedia. "I Sverige inträffar genomsnittligt ungefär 100 fall av dödligt våld per år (mord, dråp och misshandel med dödlig utgång). Antalet fall har varit ungefär konstant åtminstone sedan 1975. Under perioden 2002–2006 rubricerades 64 procent av dessa som mord. " Länk Det är alltså inte för att jävlas med folk som man har kontroller av hastighet och, inte minst, nykterhet i trafiken. Trafiken dödar alltså ca 500 personer per år i snitt och skadar över 10 tusen varje år. Rattonykterhet och vårdslös körning är inte direkt obetydliga faktorer bakom detta... |
|
Visst! Det är lätt att det går lite för fort ibland. Men då får man svälja stoltheten och betala. Jag menar du har dej själv att skylla!! Klabbarparn |
|
|
Även om man ska ta och tar konsekvenserna av sitt handlande, kan man tycka att påföljden är fel. Gällande hastighetsöverträdelser blir ju straffet många gånger väl hårt jämfört med andra, i mitt tycke allvarligare "riktiga" brott. Visst ökar riskerna med ökad hastighet men kör man fort med insidan så är det oftast safe. Tycker man borde ha högre straff OM man orsakar en olycka genom fortkörning än om man bara åker dit i vanlig kontroll. Sen det vanliga som jag fortfarande förundras över; varför köra BMW om man inte gillar att köra... -och köra fort när tillfälle ges? Går inte ihop för mig iaf... |
|
|
+1 Tack Mecklarn! Äntligen någon som är inne på min linje! |
|
Verdi. Jag är inte den som är den. Vill du nu se saken ur den aspekten att polisen är till för att rädda liv tror jag att de skulle rädda betydligt fler om de patrullerade hemma hos alla äldre i SE. Saxat från folkhälsoinstitutets senaste rapport om fallolyckor bland äldre: "I Sverige dör i snitt mer än tre äldre personer till följd av fallolyckor varje dag. Det är mer än dubbelt så många som dör i trafiken. Fem gånger fler hamnar på sjukhus efter fallolyckor än efter trafikolyckor. Fallolyckor medför också stora kostnader för samhället och personliga lidanden och är därmed ett stort och ökande folkhälsoproblem." Shit! Fallolyckorna är ett folkhälsoproblem i magnituden av en kostnad på 14 miljarder per år. Jag har hittills inte sett att trafiken är i närheten av att klassas som ett folkhälsoproblem - snarare tvärtom. Skulle polisen istället hjälpa till och tejpa alla mattkanter, ta bort trösklar osv så räddas dubbelt så många. dessutom får de mer tid över (då antalet utryckningar minskar) till att bekämpa riktiga brott. Om nu polisens övervakning vore det avgörande för att hålla ned dödstalen (och inte det faktum att både bilar och vägar har blivit säkrare) är det konstigt att talen trots allt inte direkt minskar trots den massiva insatsen de har gjort/gör. Hur är det med din "farthållning"? Beror den på polisens insatser eller på att du vill följa lagen? Sedan bara för att vara tydlig - klart att polisen skall följa sitt myndighetsåtagande. Det vi pratar om här hur de styrande prioriterar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Vad har "gilla att köra" med att köra för fort? Ta inte illa upp, men ditt resonemang håller inte. | |
|
Mja.., resonemanget kanske inte håller i sak men tror väl att du förstår vad jag menar. Alla är olika men för mig är det viss skillnad att köra med lite tempo och gott flyt än att ligga bakom lastbilarna på landsvägen... Och jag tar aldrig illa upp för vad som skrivs på ett forum... Så skjut på bara...:) |
|
Verdi |
Nu skiter jag i om jag blir avstängd men du är tamefan dum i huvudet på riktigt pågen... |
|
Verdi: Du kör ett tappert lopp att övertyga andra att polisen prioriterar precis rätt. Andra tycker de prioriterar fel och skriver det. Själv tycker jag diskussionen är intressant i sig så länge man håller sig till att just diskutera sakfrågan. När argumenten tryter blir många frestade att ta till personangrepp. Jag skulle kunna använda dina egna ord mot dig själv, men avstår. |
|
Verdi |
Jag säger inte att de prioriterar precis rätt. Däremot tror jag inte på någon märklig konspiration... Att allt är en ondskefull plan för att dra in pengar till statskassan osv. Jag hävdar att trafiken orsakar väldigt mycket elände och att det förtjänas att tas på allvar. Det är väl ingen tvekan om att Kävlingepågens senaste inlägg var totalt ovidkommande och enbart menat som en förolämpning mot mig. Apropå att argumenten tryter... |
|
Jag pågen har ju inte alls koll.. Trafikpolisen är ute efter att rädda liv I TRAFIKEN och inte på äldreboendet. Det finns sjuksköterskor och hemtjänst som ska hjälpa till där. Trafikpolis = Trafiken Hemtjänsten = Hemsjukvård Dummaste kommentar jag hört.. haha |
|
|
MECKLARN: Att säga att man ska få högre straff OM man kör på någon är väl inte så smart.. Chanserna är ju mycket större ju högre hastighet man har. Och bara för att man har BMW ska man väl inte köra FORT. Man har det bra i en BMW ändå. Vill man köra fort så kan man väl köra på inhägnad bana. Självklart håller inte heller jag alltid hastigheten men det är väldigt sällan jag kör för fort när det är andra trafikanter inblandade. Om man nu har kostat på sig en M-bil så är ju huvudsaken med den att det går fort upp till hastigheten man ska hålla och inte att man kan köra 250 km/h med den för det kan man göra med väldigt många bilar som inte alls är lika snabba dit. Krama varandra i trafiken! |
|
|
Alla kan vi nog vara överens om att det är trafikpolisen som skall kontrollera våra och bilens beteende i trafiken. Att de sedan har suspekta sätt att göra detta på tror jag nog också att vi kan vara överens om. Att det sedan har kommit fram - viket de flesta redan visste - att de prioriterar statistiken av kontroller framför de grövre trafikbrotten kan vi nog också vara överens om. Stå med 8-10 poliser för att mäta hastigheten 50 meter efter att 90 blivit 70 på en raksträcka är en av dessa suspekta kontroller. Lätt att få upp antalet "pinnar", ja de benämns så också, att månadens kvot är räddad. Om nu polisen måste gradera med pinnar o dyl så borde grova hastighetsöverträdelser ge ett större antal, fylla ett större antal, köra mot rött ett större antal osv. Viket kanske kunde göra att de prioriterar resurserna vid dylika ställen istället för att bötfälla de som håller 120 på 110 väg. Det är kanske bekant att en del av E6 har 120 km. Från Varberg och söderut till strax norr om Hallandsåsen. Cirka 100 meter efter det blivit 110 igen - där är även ett svagt nedförslut, stax innan Hallandsåsen och avfart Båstad - så står det ofta en poliskontroll på en liten vägficka. Och de haffar många kan jag lova. Varför man står där är ju inte så svårt att räkna ut. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Verdi: Du kommer hela tiden ned på personen du diskuterar med(eller snarare talar om för) och ju mer mothugg du får desto tacksammare blir du. Polisledningen har valet att sätta sina polisresurser på att göra det som är: a) lätt b) svårt Om det som är lätt dessutom ger 100% uppklarat brott är det rätt mänskligt att det blir rätt mycket trafikkontroller. Så pappershögen med alla anmälningar om övriga brott skriver man av med standardfras "avskrivet i brist på utredningsuppslag". När sedan personer som själva varit med om polisens passiva hållning när de varit utsatta för brott blir upprörda när man slår ned på saker som inte alls är vårdslöshet i trafik eller i närheten av det och sätter dit dom för detta, då kan åtminstone jag känna viss empati. Inom stater där islam härskar hugger man av händerna på någon som stjäl och blir dömd. Tror vi att det saknas tjuvar där i dessa samhällena? Att hålla på och sätta orimliga påföljder är något som islamister kan hålla på med, det hör inte hemma i sverige. Det löser inte problemet. Det finns en gräns för vilken avskräckande effekt straff har. Narkotikapolitiken är ännu ett exempel. Det finns alltid fanatiker som däremot tror att ju hårdare straff ju färre brott. Såg en kort intervju med en snubbe från polisen eller vägverket eller vad det var om att vi verkligen skulle bygga ut kameraövervakningen med features som identifierade varje fordon vid första kameran och sedan vid andra kameran och räknar ut medelhastigheten och skulle kolla att de inte kört för fort mellan kamerorna. Detta kontrollfreak kan en dag få något att säga till om vad gäller lagar och regler och man blir förskräckt. Ganska sympatisk stil man har idag att sätta skyltar att det är kameror där, eller kan vara aktiv kamera, för det visar att det är främst lägre hastighet man vill åstadkomma, inte sätta dit folk. Polisbemannade kontroller syftar ju till att sätta dit folk. Myndigheter amvänder i stort sett samma taktik som du, de dumförklarar alla bilister och alla blir ögontjänare. Om man istället bedrev kampanj enligt en väldigt lyckad sådan - var på anslagstavlan på tv om hur vägarbetare upplevde när bilar i hög hastighet passerade. Det fick mig att verkligen börja respektera alla dessa varningar för vägarbete på ett helt annat sätt. Har aldrig kört dåre där, men kanske inte riktigt haft insikt att man utsätter dessa människor för fara. Nu har en kärring tillträtt på transportstyrelsen eller vad det heter numera, och har pressen att: - Nu måste vi göra något! Och vips är man ute och sänker 90 till 80 nästan överallt. Och så har man gjort 'något'. De vägarna jag sett här är utomordentlig bra och bred väg med väggren, men jodå, man sänker här(väg 13 från Sjöbo). Har de stor acceptans för detta beslut hos mig, och kommer jag att respektera dessa 80-skyltar. Gissa svaret.... Jag skulle vilja jämföra principen med att vara arbetsledare. Det finns två sätt att leda människor: a) Övervaka och låt piskan vina och alla gör som du säger - när du är där. De blir ögontjänare. b) Gör folk delaktiga genom både utbildning och att utdela ansvar. Du får folk som vill arbeta hårt för att teamet skall nå sina mål och de hänger inte kvar i fikarummet halva dagen osv. Olika sätt att göra saker på. Var tror du polisens arbetsmetoder hör hemma? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.