|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Nip nip nip: Det är inte samma polis som jagar våldtäktsmän som fartsyndare. Fartsyndare tas på bar gärning när polisen är där den dagen. Hade polisen varit där den dagen någon blivit våldtagen hade den personen åkt fast. Hur många och hur ofta kör inte folk för fort varje dag utan att någon åker dit? Är det då lagligt att köra för fort? Om folk blev våldtagna lika ofta som folk kör för fort är det då ok att våldta? Jag är inte någon som kan kallas paragrafryttare utan tänker bara fritt. Free your mind... |
|
| Nip:Du må vara gammal till kropp men sinnet är motsatsen | |
|
Känner en bilskollärare som blev av med kortet pga fortkörn...de tyckte jag var lite roligt faktiskt...det kanske visar att ingen är felfri.Har jobbat på polisen som vaktmästare för många år sen,när jag åkte med en av poliserna i en civil bil då gick det undan mellan 130 -140 på 110-väg...ingen är felfri ha ha.Fast det är väl ingen tröst för den som fått böta..När jag hade min m5 blev jag konstant förföljd av polisen som bara väntade på att jag skulle köra typ 1km för fort...vilket jag aldrig gjorde...inte med dom bakom iaf,men sen gick det undan...hehe Lelle |
|
|
Heltsonika: Nu raserar du min världsbild fullständigt - är det inte Kling & Klang som gör både och? Det förändrar verkligen allt - eller inget snarare. Det du kommenterar är inte min poäng alls. Jag har inte sagt att något är lagligt bara för att man inte åker fast varje gång man kör för fort. Min poäng är att poliskåren lägger resurser på det som är enkelt - dvs ta fartsyndare. Ingen utredning krävs egentligen. Det som kräver totalt engagemang som att utreda andra typer av personbrott som inbrott, rån och stöld låter man bara växa i papperhögar tills man skriver det som - nedlagt i brist på uppslag. Man kan välja hur många som skall patrullera per fots, hur många per bil, hur många som utreder personbrott. Utbildning krävs ju förståss och vissa polisjobb är ingångsjobb för aspiranter. De jag sett vid fartkontroller är från 35 år och uppåt, knappast aspirantjobb verkar det. Poliser som trubbats av helt och vill ha något enkelt så man får sin lön i alla fall. Det var ju det man konstaterade i en undersökning hur snabbt motivationen hos nyutexaminerade poliser sjunker. Bara efter några år i tjänst har de inga ambitioner längre. |
|
|
lappen525: Du har verkligen inget att tillföra sakfrågan så då ägnar du dig bara åt personangrepp. Lycka till med det... |
|
Gee |
Jo men lappen hur många är dem inte där, du får ju räkna procentuellt på folkmängden i landet. |
|
Har ingen betydelse vad jag säger eller någon annan för den delen för du kommer aldrig ändra din ståndpunkt. Jag har två barndomskamrater inom poliskåren och dom påståenden du kommer om polisers motivation är din åsikt men inte fakta...kom ihåg det. När jag säger att ditt sinne är ungt så tar du det som personangrepp så visar det bara vad du tycker om unga människor. Ni kan babbla om detta i evigheter men faktum är...kör man för fort så betala. |
|
Gee |
Edit: Sen syfta jag på länder inom EU som har en levnadsstandard liknande vår egen. Många av dem har kanske dock också väldigt stränga trafiklagar. |
| Har du barn/Har du empatisk förmåga? Skulle du vilja att jag drog förbi utanför dig på 50-väg i 75km och sedan beklaga mig i detta forum? Sånt jävla trams att gnälla här, ta ditt straff och förhoppningsvis tänker du efter nästa gång. | |
|
Nu vet varken du eller jag hur många som kör bil i Kina men procentuellt sett är det färre än i Sverige. Så skulle vi räkna ut och jämföra så har Sverige FÄRRE olycker per invånare än Kina. Förra året var det ca 245 dödsolyckor på ett år och uppskattningen var 1000 per DAG i Kina. Så man behöver inte vara nått matematiskt geni för att se att det är fler dödsolyckor per invånare i Kina. |
|
|
Hela poängen med mitt inlägg var att starta en diskussion i ämnet för att se hur folk resonerar, jag är ingen ignorant person, jag läser det ni skriver och tar det bästa av era åsikter och bildar mig en egen uppfattning. Tycker det är lite tråkigt att hur tydlig man än försöker vara så dissikerar folk det man skriver i alla fall. Jag skrev att det är bra med regler men att böterna är obalanserade med tanke på att alla inte har samma inkomst men hur lappen525 fick det till 100% anarki är för mig ett frågetecken. Jag kommer ha ungefär 10.000:- i fickpengar efter att dom böterna och resterande räkningar är betalda så jag gråter inte, blev inte ens fuktig i ögonen faktiskt mest illamående. :) Jag älskar att köra bil och om jag ska köra bil 100% lagligt så hade jag suttit i en Aygo / Micra / Swift, nu. Hela nöjet med bilar hade vart obefintligt för mig om jag hade följt svenska trafiklagar till punkt och pricka så jag får väl helt enkelt vara beredd på dryga böter med min inställning. Jag tycker det är sjukt att en MC av modell R1 ens är laglig i Sverige, finns det någon i Sverige med en R1'a som kör 50km/h på en 50 väg? Att jämföra Svensk trafik med trafik i ett U-land är lite väl överdrivet. Det roliga är att nu när det är fint väder så kommer dom fram med sina lasrar men jag har inte sett röken av dom på hela vintern nu när det har vart livsfarligt att köra med all snö/is på vägarna???? Nu vet jag att någon forumist säkert kommer att säga: MEN VADDÅ FOLK ANPASSAR SIN KÖRNING VID VINTERVÄGLAG!! Ok så det behövs inga laserkontroller på vinterhalvåret eftersom man antar att folk inte är så pantade att dom kör som galningar på vinterväglag så då har vi bilister fullt förtroende av staten. Snutarna pallar inte stå ute när det är kallt!? Det är väl lika viktigt med fartkontroller på vinterhalvåret som på sommaren!? Eller säger statistiken annorlunda? Här i Göteborg har jag inte sett en enda laserkontroll nu i vinter men så fort det blir fint väder och poliserna tycker det är skönt o varmt att stå ute då är det ok? Det ska vara lika mycket kontroller året om i så fall annars så är ju hela jävla syftet med fartkontroller ett skämt. Såg även att någon skrev att statistiken för olyckor i trafiken var väldigt låg 2009, tror du det endast är för att böterna blivit högre? Det kan möjligen inte vara för att bilarna kanske har blivit lite bättre dom senaste 70åren? Hur som helst så tycker jag det är väldigt roligt att det blev såna här diskussioner precis vad jag hade hoppats på och visst så var jag beredd på kritik med tanke på att jag är en kontroversiell människa. Lite roligt att en person skrev att han skämdes över att vara BMW ägare pga mig hahhahahahaahhahahahahahahahaha. |
|
|
Sluta gnäll nu Polyphony. /Erik |
|
|
Jag tycker att en moderator kan bedöma om jag gnäller eller om jag tillför lite intressanta diskussioner till forumet, inte du. /Tony |
|
|
Visst, alla får bedöma. Självklart. /Erik |
|
| Detta måste vara den dummaste tankegången jag har läst, jag är själv 24 år och kör ibland för fort... Undrar om du resonerat likadant om du hade hållit hastigheten då någon eller något dyker upp på vägen och du precis hinner bromsa. För fort kan du väl köra men då ska du ju VERKLIGEN veta att du gör det och inte sitta och drömma bara för du kör dina fina BMW... Och helt ärligt, 3200:- är det så farligt så borde du verkligen hålla hastigheten. | |
|
Haha jag vet att jag är kontroversiell Dudda men du behöver inte kalla mig dum för det. Har haft körkort i 10år Dudda och är 30år så jag har nog lite mer trafikvana än dig. Du är minst lika rökt om det springer ut en älg mitt framför dig på en 120 väg. Hade aldrig i hela mitt liv blåst förbi en skola när jag vet att det finns barn i närheten. Jag kör oftast fort kvällstid / nattetid då det är lite trafik ute på vägarna och den vägen jag åkte fast på är det för det första 2 filer åt ett håll en väldigt fin väg som jag tror hade funkat väldigt bra att ha 70km/h på men jag tror inte att någon har kollat riktigt på det. Anledningen till att snuten står lite längre ner vid den korsningen är nog bara för att det är väldigt nära polishuset och inte en olycksdrabbad väg. Det finns en väg lite längre ner där folk har blåst av och kört ner i spåren och landat med sina bilar på taket men där står dom aldrig och kontrollerar det är det jag tycker är så konstigt. Snälla skriv ner vad ni tycker och kritisera mig gärna för jag är väldigt intresserad av era åsikter men lägg ner med dumförklarandet och personangreppen det är lite tråkigt tycker jag. Jag har redan betalat mina 3200:- men jag undrar verkligen vad det gör för nytta i samhället då en 21-åring precis miste livet efter att kört race i Götatunneln och antagligen skulle stila sig för sina polare jag ser inte riktigt att dom kommer förhindra det genom böter. Oftast när det är personer som blir skadade i trafiken så är det i samband med alkohol och inte fortkörning med sportbilar det brukar oftast resultera i singelolyckor. |
|
|
Jag tycker fortfarande att det är jäklgt dumt att köra för fort om man inte ens själv vet om det. Om du kör på en älg så kan du kanske leva med det men om du mosar en människa så kommer du nog fråga dig själv varför du körde för fort... Oftast finns det två anledningar till att köra för fort, är det värt det? Uppenbarligen gör 3200:- nytta då du och säkert flera med dig tycker detta är en stor summa. Kanske kommer du köra med lite mer försiktighet i framtiden, om inte... Hoppas det går bra för dig. |
|
|
HeHE Tycker att många komentarer e roliga här men hallo ´grabbar vi har ju faktist lagar och regler här i sverige och av egen erfarenhet vet jag att det e bra. åka fort gillar nog dom flesta, så jag e inte något undantag har själv fått en hel del böter eftersom jag kör c:5000 mil år i tjänst och c: 2000 mil privat. För det första så e sverige det enda landet där dom varnar i tv och radio om/var och när det ska vara trafik kontroller. och bara det e extremt, undrar hurmånga fler hade åkt på böter om inte tack vare det! men om ni gnäller på böterna sluta köra får fort eller ta det som en lärdom och se upp i trafiken, sen allt jävla pratande i telefon när folk kör bil, gå och köp er en blåtand.... eller skit i att prata när ni kör. tillbaka till temat igen ta er en tripp ner till balkan så ska ni få se på böter visst e dom inte så höga för oss om man tänker inkomstmessigt men där sitter verkligen snuten i buskarna och väntar på en, sedan så bjuds där inte på några 10 km för ev felmarginaler på hastighetsmätaren som dom gör här i sverige.... ajja som sagt bara att betala och se glad ut!! all rätt till Polisen stoppa galningarna i trafiken !! inkl mig om jag e en av dom! ha det bra alla!! |
|
|
lappen525: Undersökningen om polisen är inget jag hittat på eller en åsikt. Det presenterades i media och var gjort om jag minns rätt av polisen själva. Undersökningen sa inte att det var 100% som blev omotiverade efter bara några år. Bra att du har bekannta som fortfarande har arbetslust. Sedan kan man i polisens försvar säga att media är ju inte nådiga så fort poliser gör något överhuvudtaget. Gärningsmännens brott försvinner snabbt och allt handlar om polisbrutalitet osv. Sedan om personangrepp så var det inte så mycket det sista du sa, som en sammanfattning av din debattteknik överlag. Väldigt lite sakinnehåll eller försök att motivera varför du tycker som du gör. Det blir ju ingen kul diskussion av det direkt, men jag tänker inte lägga något epitet på dig som ditt/datt utifrån det. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Så alla Ni "skenheliga" här - Ni har alltså aldrig kört för fort? Jag antar att Ni även gör en citizen arrest och anmäler Er själva till polisen när Ni råkar göra det. Good to know. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.