AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
50.625

Fortkörningsböter med min BMW

Sida 2 av 8
la
376
lappen525
520D Touring -10
Så som Nip skriver var jag övertygad att han var 18år och nyss fått körkort.
Men döm om min förvåning att han är 55år och troligtvis kört bil i 37år men inte har bättre förstånd.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Verdi, det blir dyrare för NiKeMaN att sluta kör taxi i 3månader och ha anställt folk som kör bilen!! Känner en kille som åkt dit för olovlig körning fler gånger och det kostar ca 6000kr i böter direkt, vilket är betydligt mindre än 70-80tusen, så jag förstår inte hur du tänker Verdi?

Krävs riktigt mycket för att skaka galler för trafikbrott, typ köra på och ihäl någon och smita, eller grov vårdslöshet i trafik i 200+km/h med snuten efter brukar kunna resultera i 2-6mån med elektronisk fotboja). Trafikbrott ingår i kategorin nonsensbrott, dvs inga riktiga brott så länge ingen blir skadad pga din framfart. Hellre möta fortkörare än sölkorvar utan kontroll!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Verdi, det blir dyrare för NiKeMaN att sluta kör taxi i 3månader och ha anställt folk som kör bilen än att åka dit för olovlig körning!!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Om han som taxiförare åker dit igen fast för olovlig körning när får han då tillbaka sitt kort och leva ett skuldfritt liv?

Tydligen gäller lagen bara för andra men inte en själv.
Verdi
FRIFART,
Varför vet du allt det där? Är det ok att köra på fyllan också då? Så länge som det inte händer nåt alltså...

Såna som dig gör att man skäms för att ha en BMW. Som tur är har jag ingen "riktig" BMW iaf. :-)

Själv möter jag hellre sölkorvar med kontroll än fortkörare utan kontroll som inte ens vet vilken hastighetsgräns som gäller...
Nip:
Som taxichaufför får du garanterat visa upp ditt körkort för polis mer än vart 10:e år. Hans beställningscentral hade säkert fått uppgift om att hans körkort var indraget.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag kan tycka att det har blivit svårare att uppmärksamma alla hastighetsskyltar nu med den nyare skyltningen då det byter hastighet extremt ofta på vissa sträckor. Man kan inte heller längre härleda vilken hastighet som råder genom att kolla på länden av mittlinjerna kombinerat med sunt förnuft. Därmed menar jag att det är lättare gjort att råka köra med fel hastighet. Och det gäller både uppåt och nedåt i fart.

Men någon stans tror jag på individens ansvar och att frihet har ett pris. Kanske skulle dödstalen i trafiken gå upp något om fartkontroller ej fanns, men knappast till alarmerande siffror. Och faktiskt är det så att större ansvar generellt leder till större ansvarstagande. För jag tycker mig inte omges av vårdslösa trafikanter på våra svenska vägar. Tvärt om. Folk kör bil generellt väldigt bra. Och om 9 av 10 fortkörningsböter går till medel-svensson som råkar köra 85 på 70-väg, gör man inte då en höna av en fjäder?

Ni
966
Nip
320i-04
Verdi:

Nej, jag undrar bara att man låter det få sådana otroliga konsekvenser.

Hade domen varit pga trafikolycka också hade det varit en annan sak att få kortet indraget trots att det är grund för ens försörjning.

Storebror säger med sina regler en massa olika saker. Ibland relevanta saker som verkligen har med trafiksäkerhet att göra, andra gånger är det bara för att jävlas med bilister för att få bort dom.

En erfaren förare kör i fint väder lite väl fort och storebror råkar vara där, så får man oproportionerligt hårda straff där en kanske familjeförsörjare förlorar sin inkomst.

Det har ju varit exempel i media med en kille som var dömd för rattfylla och olovlig körning för 19e gången. Minns inte riktigt om han orsakat olyckor också eller inte(tror det var han som körde ihjäl en person till slut), men där straffet uppenbarligen borde ha varit något annat än 1 månad fängelse, som han bara kan fortsätta upprepa så länge han vill.

Dom personerna som verkligen borde stoppas får struntstraff tills det verkligen händer olycka som dödsfall.

Rekorderliga medborgare för övrigt får övermaga straff som hotar deras försörjning.

Böter räcker bra för en vanlig svenson för att man skärper till sig.

Om polis i buskarna, sa jag inte att de stoppat mig varje gång jag sett dom.

Är man trafikant får man ha ögonen med sig vad som rör sig i buskarna, ena gången en polis en annan gång ett barn som rusar efter en boll.

Åker rätt mycket på småvägarna här i skåne då jag gillar landskapet och jag åkte igenom olika byar 4 ggr förra sommaren bara, där lasermannen satt. Men jag håller hastigheterna(förträffligt med farthållare) och glider igenom det fina landskapet. Åker man BMW vill man njuta av färden.

lappen525: Jag är inte lika duktig som du och betydligt mer rebell. ;)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Fortsätt att va rebell men stå för det. Att gråta ut är ju bara pinsamt.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
lappen525:

Tänk om alla i Sverige var lika laglydiga, ärliga men framför allt KUNNIGA som du....

Det finns många sätt att avskräcka folk på.....men man behöver inte bli
r_v k____ad av farbror blå för att man råkar ha kört lite för fort.....

BMW M-POWER
Verdi
Rebell? Jo, jag tackar... Live fast, die young. :)

Lagen måste vara lika för alla, annars får man ett jävligt skevt samhälle.
Verdi
GINO,
Vad tycker du man ska göra då med folk som "råkar köra lite för fort"? Vad tror du händer om folk visste att de inte riskerade böter och indraget körkort?

Visste ni t ex att endast 355 personer dog i trafiken under 2009? Det är den lägsta siffran sen 1935 när den officiella statistiken startade.

Här är lite siffror från det glada 60-talet och framåt.

Länk
Ni
966
Nip
320i-04
heltsonika: Du ska tänka dig att du vänder mitt 'twinkle eye' sidledes liksom så blir det ingen tår som rinner ;)

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nip: Nej jag menade inget personligt till dig utan det var bara en ren allmän kommentar. Vissa är tuffa medans det går vägen men så snart de åker fast ska det gråtas ut på diverse forum i hopp om att någon ska hålla dom handen och nicka medkänsligt. Alla har sett eget ansvar. Jag är mycket väl medveten om att jag riskerar böter om jag kör för fort men skulle aldrig någonsin tycka att "snuten" gjort fel. Jag har gjort fel och om jag vill göra om det och vara rebell är helt upp till mig.

Jag har också en viss rebellisk ådra om jag säger så... ;)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Verdi:

Så länge det finns rullande fordon på vägarna så kommer människor att omkomma på ett eller annat sätt!

Nollvision enligt mig är lika mkt bullshit som klimat bluffen.....

BMW M-POWER
Verdi
Nollvisionen är ju just en vision. Man måste väl sträva efter att inga dör, sen att man inte kan uppnå det är en annan sak.

Men men, det är väl viktigare att omogna pojkar i olika åldrar ska få köra fort i sina BMWs...
la
376
lappen525
520D Touring -10
Nip: Jag är rebellisk jag med men inom lagens råmärken :)

GINO: Jag vet det är en förbannelse att vara så kunnig som mig men jag försöker att leve med det.

Ni som gnäller över fortkörningsböter undrar om ni ändrar åsikt den gång era barn eller nära släkt blir överkörda av en fartdåre som inte observerar 50 skylten och mejar ner dom.
Gee
Om det nu är så mycket mer kaos i trafiken i länder som inte har lika stränga trafikföretelser som vi har varför är då Sverige ett av få länder där antalet trafikoffer faktiskt ökat de senaste åren i EU då vill säga. Hur det ligger till det senaste året vet jag inte men innan dess. Jag tror föga på det här med att trafiken i andra länder skulle vara så himla mycket mer kaos artad. Det känns liksom inte riktigt rätt att man lägger oerhörda resurser på att plocka folk som råkar köra i 60-70km på en 50 väg samtidigt som man i Sverige kanske klarar upp 7 av 45 mord på ett år medans man i t.ex Danmark löser 39 av 45. För atti nte tala om inbrott etc etc.

Men det är ju bara min åsikt.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Gee: Åk till Thailand,Indien eller Indonesien bara som exempel så får vi se om du har samma åsikt.

Ta bara Kina där det dör ca1000 pers per dag!!!
Ni
966
Nip
320i-04
heltsonika: Fortkörare är ju de enda brott polisen klarar upp nuförtiden, och ett och annat politiker eller polismord, då finns det hur mycket resurser som helst.

När jag som vanlig svenson går till polisen när jag blivit brottsoffer då garvar dom bara - hehe det var 20 andra bilinbrott i det området i helgen hehe.

När jag hade en klar misstänkt snubbe som jag anmält för en tid sedan för att köra moppe genom rabatterna och förstöra blommorna på sjukhusområdet så sa polisen:

- Är inte det långsökt?

Lite senare när jag träffade på mopedisten försa han sig och det var klart att det var han.

Sådär är det när svensson drabbas själv av brott.

Polisen lägger inte två fingrar i kors för att hjälpa till. Samma med bostadsinbrott, personrån. Dom lägger ned utredningar bara för de är totalt omotiverade.

Det var ju uppe på plus-programmet också om en tjej som råkat riktigt illa ut när någon hade fått tag i hennes kreditkortsnummer och beställde saker till höger och vänster och tjejjen fick alla räkningarna.

Polisen hade spårat adressen(tungt utredningsjobb) som alla beställda sakerna gick till men lade ändå ned utredningen i brist på utredningsuppslag. Minns inte om Sverker fick fart på dom eller inte. Tror dom skulle ta upp fallet igen.

Polisen verkar istället tycka det är roligare att sätta dit svensson som kör några kilometer för fort. 100 uppklarande brott av 100 anmälda det är fin statistik på 100%.

Ni får tycka jag är gnällspik men jag förstår irritationen hos den som åker dit på lasermannen när man ser helheten. Några här verkar se det som en isolerad företeelse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.