|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så fick jag häromdagen en bot på 3200:- med min BMW, körde i 73km/h på en 50 väg och satt i helt andra tankar. Alltså jag märkte ingenting, när dom vinkade in mig så trodde jag att det var en rutinkontroll och så bara SMACK så får jag en laser uppfläkt i nyllet. Senast jag fick en bot var 2004 då det var lite billigare. Alltså mitt problem och anledningen till att jag skapade denna tråd är att jag tycker att det är sinnessjukt och nästan kriminellt att man kan bli bötad på så mycket pengar för en sån sak. Nu blir alla paragrafryttare som läser detta säkert helt galna och tänker VA FAN SÄGER HAN!? Men saken är den att jag är nästan helt säker på att deras kontroller och böter inte hjälper dessa 20-25 åringar från att köra ihjäl sig så varför måste det kosta såna dryga pengar för oss som har t.ex 10 skadefria år i trafiken? Tycker nästan man borde göra en individuell bedömning på en person och böta därefter, fan helt sinnessjukt. Vi är inga robotar sa jag till snuten, i en BMW är det fan så lätt att sväva iväg i andra tankar när man kör, speciellt när vägen går från 70 till 50 efter 20minuter, ingen kommentar sa han men det kändes som han fattade min poäng. 70 känns ju som 50 i en BMW, lätt!! om man inte tittar på hastighetsmätaren dvs vilket lätt kan bli en vana efter 10år i trafiken, nästan så att man automatiskt börjar köra efter vad man själv tycker känns säkert. Jag kände mig nästan illamående efter att snuten hade skrivit ut dom böterna, fick avsmak för allt som hade med trafik att göra och nu funderar jag på att registrera mig på TAGEN.se endast för att om samma sak skulle hända igen så vill jag i alla fall inte behöva punga ut såna pengar. Man känner sig helt våldtagen av staten, inte nog med att man skattar 9000:- i månaden och betalar massa skatt på bensinen och fordonskatt och andra inbakade vägskatter men så ska man behöva betala såna dryga böter för att man kör lite för fort på en väg man själv är med och betalar på. Visserligen så gäller detta bara 70 / 90 / 120 vägar och max 30 för fort och inga andra förseelser men det minimerar ju ändå risken för att kanske få punga ut med en 2000-3000:- från ingenstans. Alltså ok om man kört som en jävla biltjuv. Kollade lite på laserstörare men det är för kostsamt och riskabelt så det känns inte riktigt som en bra idé. Vad tycker ni forumister här på Autopower? Kom nu ihåg innan ni svarar att alla människor åker på böter poliser, läkare, lärare, mm. Akta er nu när Våren är här för nu kommer MC snutarna och alla kontroller samtidigt som det blir roligare att köra bil. *suck* Kontroller och regler är bra men det är böterna som är helt obalanserade. | |
| Jag vet att trafikboken säger att man blir farligare i trafiken ju mer rutin man får men jag köper inte det i alla fall inte för oss som älskar att köra bil. | |
|
Haha...att du ens försöker bortförklara att du brutit mot lagar och förordningar. Det är okej att andra för böta men händer det en själv är man oskyldig...det är så du resonerar. |
|
|
Anledningen till att man får så höga böter är en bra inkomstkälla till staten som om det inte var nog med andra skatter och avgifter som dem suger ur befolkningen. Ngn måste betala EU avgiften på många miljardär varje år så vi kan rädda PIGS länderna när dem konkar..... BMW M-POWER |
|
|
Polisen placerar sig strategiskt för att kontrollera att bilisterna är vakna. Hade du varit vaken så hade du uppmärksammat att där var en polis- kontroll. |
|
|
"Anledningen till att man får så höga böter är en bra inkomstkälla till staten som om det inte var nog med andra skatter och avgifter som dem suger ur befolkningen. Ngn måste betala EU avgiften på många miljardär varje år så vi kan rädda PIGS länderna när dem konkar....." Det är skönt att vara okunnig va? Man får tycka vad man vill om beloppen på böterna men dom finns där av anledning. Att avskräcka mot att bryta dom. "Tycker nästan man borde göra en individuell bedömning på en person och böta därefter, fan helt sinnessjukt." Polisen har inte resurser att lösa bilstölder,inbrott men dom ska utreda om du är en schysst kille som ska komma undan böterna? Åk till ett land där dom inte har samma trafikregler som vi har så får ni se vilket kaos det är. |
|
|
Så höga böter är helt obefogat. Men 73 på 50 är lite väl saftigt dock. :) Jag har lekt med tanken; att sätta en färdskrivare i några myndighetspersoners egna bilar, och varje månad skickar dessa automatiskt in böter för varje överträdelse de gör. Dessutom tycker jag _alla_ miljöskatter och avgifter på drivmedel och fordon oavkortat ska gå till forskning och utveckling till mer miljövänligare motorer/fordon. Det är _därför_ de finns där tycker jag. så fick jag det sagt... :P |
|
|
Böterna i Sverige är låga om man jämför med t.ex. Finland...där går boten efter hur mycket du tjänar, kanske mera rättvist? Kan i extremfallen bli flera hundra tusen om du har en lön på några miljoner/år.. Man kanske i Sverige också skulle göra så ;) Betala och se glad ut är väl det man kan säga om böterna du fått, utan kontroller blir det garanterat kaos som en tidigare skribent skrivit.. Jag lägger ingen moral i mitt svar, men har man gjort fel så har man..gäller allting man gör, konsekvensen för t.ex. en hastighetsöverträdelse och man "fastnar" i en kontroll kan bli ett uppvaknande..eller? Man ska inte köra bil och tänka på annat är ett enkelt svar möjligen, men så är det.. Mvh Janne. |
|
| Bötesbeloppen höjs så att de skall avskräcka. Du får trösta dig med att det kunde vara värre, samma resa i Finland hade kostat betydligt mer beroende på inkomst. Jag hade turen att vara student när jag åkte dit för 102 på 80-väg i skogen i Finland en påskafton så det blev bara några tusenlappar. Men först fick jag en avi på några tusen Euro i handen... polisen hörde fel när jag uppgav månadslönen och trodde jag tjänade 60' i månaden. | |
| Jag kan tillägga att de höga bötesbeloppen i Finland får mig att följa hastighetsbegränsningarna på ett helt annat sätt än hemma i Sverige. Att ligga på plus moms är helt uteslutet för min del. Jag blir svettig när jag tänker att kanske det är 60 när jag tror det är 80 skyltat... då ryker ju halva kostnaden för att köpa ny bil om en polis står i busken. | |
|
Alla kan vi ju göra fel, köra för fort av "misstag" menar jag....men tyvärr så är det bara att bita i det sura äpplet. Det är farten som krossar, fördärvar och dödar....att det sen känns som långsammare än vad det är i en BMW är väl bra men även BMW har hastighetsmätare som man kan titta på då och då :) Gilla läget bara och håll mer koll åt sidorna på misstänkta poliser om du tänker köra för fort fler gånger....hoppas bara du inte rammar någon oskyldig när du sitter i andra tankar. Frasse |
|
| Att köra 73kmh på 50-väg tycker jag är direkt oansvarigt, var glad åt att du inte istället skadade eller rent av körde ihjäl någon. | |
Roffa1 |
Polyphono: Skrev polisen ut en vanlig böteslapp eller primärrapport?(eller båda) |
|
Jag blev tagen för 137 km/t på 70 väg.. det kostade 4000SEK.. Helt rimligt för hastigheten tycket jag och betalade utan att knussla. Sen blev jag iofs av med kortet i 5 månader också, men det var ju rätt givet med tanke på hur fort det gick. :) Vill minnas att polisen har en "standard" på 200kr/km för fort efter de första 5 km/t 10 km/t = 1000 (5km/t x 200kr) 23 km/t = 3600 (18 km/t x 200kr) Eller? Jag kanske minns fel.. Snutan som stoppade mig menade iallafall att han kunde inte ge mer än 4000SEK i böter, sen får länsstyrelsen besluta om ytterligare belopp om de finner det nödvändigt, liksom att utfärda spärrtid om de vill i efterhand. Standard för min överträdelse var 6 mån utan kort och en varning, men jag fick 5 månader utan varning eftersom det var min första överträdelse och att polismannen gjorde notering om att jag kört ansvarfullt med undantag för hastigheten (jag var trevlig och förstående mot honom och hans kollegor var inte där). //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| Slår jag ut 4000:- på de år eller mil jag har haft körkort blir inte boten så dyr... Betala och gå vidare i livet. Nästa gång är du kanske mer vaken i trafiken. | |
|
Löjligt att du gnäller över att du har åkt dit på 73 på 50 väg. Och ännu värre att du försöker få sympati för en fortkörning på 50 väg. |
|
|
Dyrt? näe.... I somras på en spikrak 3km lång raksträcka kl 23.10 en varm sommarkväll så blev jag lasrad av en polisman i 134 km/h på 80väg. Högt kan tyckas - men omständigheterna gjorde att det kändes som 90km/h typ :) Alltså det var en sån där Riktigt fin sommarkväll. Hur som helst så nekade jag, letade protokoll, fixade med advokater osv osv överklagade tre gånger till olika instanser - för att till slut ändå åka på att betala 4000:- för min fortkörning plus indraget körkort i 3 månader. Till detta hör att jag är egen företagare inom taxibranschen. Jag kör alltså taxi. Detta innebar då helt plötsligt att jag blev HELT utan lön i 3 månader - plus att jag fick betala av mitt kapital för att ha anställt folk på bilen istället. Resultatet blev att den fortkörningen den kvällen kostade mig i runda slängar 70-80 000:- DET ÄR DYRT. Så betala du dina 3200:-, skratta lite åt min historia och hur jävla dum i huvudet jag var som lyckades åka dit i dom hastigheterna och lev vidare. "Är man med i leken får man leken tåla" brukar man säga. Det gällde mig (även om jag svor myyyyyycket åt mig själv efter detta) och det gäller även alla andra. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Tycker att dom lägger sig i buskarna med lasern på ställen som är tvivelaktigt skyltade många gånger. Ofta står det klockslag typ 7-17 när man satt ned till 30 utanför en skola eller liknande. Men man orkar inte sätta ut datumgränser för när det är termin och det gäller. Om samhället visar såpass respekt för bilisten så visar bilisten den respekten tillbaks. Det är alldeles för mycket av att "vi vill inte ha bilister här så vi sätter en rekordlåg hastighet så ingen åker här" typ. Eller så är vägbulor in absurdum. Är rätt mycket på Åhus-kusten sommarhalvåret och lägger mig i en sandbunker om dagarna. På ett av ställena ned mot parkeringen innan stranden så är det raksträcka någon kilometer, med bara natur vid sidan om vägen. Inga hus eller någon bebyggelse alls. Men man klämmer in vägbulor var 100:e meter typ. Helt sinnesjukt. Så det valde jag förståss bort och hittade annan strand längre bort. Men hela attityden mot bilisten är ett ständigt 'hackande' kan man tycka. |
|
|
Nikeman: Hur kommer det sig att man slutar köra för att man tagit körkortet? Det är väl var 10:e år eller så man fått visa körkort för polis, eller? Det är väl större 'risk' att vinna på Lotto under några månader än att fastna i kontroll. Blir det oftare för yrkestrafikanter kanske? |
|
Verdi |
Nip, Så du rekommenderar en taxichaufför att köra olovligt i 3 månader? Jag håller själv till utanför Yngsjö på somrarna. Visst är det vägbulor, men det är ju inget stort problem direkt... Om du stöter på polisen vart tionde år så har du ju uppenbarligen inget problem med att de lurar i buskarna alltför ofta. Hur ska du ha det egentligen? |
Verdi |
och du polyphony, har du inte råd att betala böterna så rekommenderar jag att du håller dig skärpt när du kör bil. Att du missade en hastighetsskylt är inte en förmildrande omständighet. Snarare tvärtom, det visar att du inte är en uppmärksam förare. Vilka andra skyltar brukar du missa? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.