|
|
|
|---|---|
|
Hej När jag kör så svajjar all el ibland. Stereon blir "nollad" och bilen dör helt enkelt vid körning. riktigt otäckt blir det ibland. Jag tycer att broblemet måste ligga vid batteriet eller där all strömförsörjning sker. nån som har varit med om liknande broblem? mvh Joel | |
|
Kolla upp laddningsregulatorn, kolla speciellt om kolen är slut. Gör även ett konditionstest på batteriet. Antar att laddningslampan i instrumenthuset lyser när felet inträffar? |
|
| Ska köra lite i helgen så ska kolla med lampan och dyligt. Ställde precis på skönheten;) | |
| byt batteriet,det är kass | |
Roffa1 |
Det kanske räcker med att ladda upp batteriet. (med en batteriladdare) inte genom att köra bilen en halvtimma;-) |
| Det har aldrig varit problem med batteriet. aldrig! men visst ska pröva ett nytt batteri så får vi se vad det säger:) | |
|
Har batteriet stått oladdat (eller utan underhållsladdning) en längre tid, tex över vintern kan det ha blivit förstört (sulfaterat). Om bilen går att starta så skall batteriet inte spela någon större roll för det felet du beskriver, snarare ett laddningsfel som jag skrev tidigare. Detta gör att batteriet måste driva hela bilen stundvis (när felet uppstår) vilket du antagligen upplever som att spänningen "dippar" (så som du beskrev). Vid ett sådant fel bör laddningslampan lysa i instumentet. Kolla f.ö att laddningslampan i instrumetet fungerar (lampchecken när tändnigen slås till). |
|
Roffa1 |
Mät vilospänningen på batteriet ca 12,80 volt, mät sedan laddspänningen från generatorn ca 14.4volt. Då ser du vad som felar. Om bilen fungerade felfritt innan avställningen, så tyder det på att batteriet är boven dramat. (Ladda upp batteriet med en extern laddare över natten) |
| Felet var innan jag ställde av den. Ska mäta och kika lite påt så får vi si. Tackar för hjälpen iaf. | |
|
Kan vara tändningslåset. Har själv en 325 som dippar i strömmen. Alla mätare slocknar osv. Den har en startknapp ditsatt av föregående ägare. Mycke skumt tycker jag. Roffe uppviglare |
|
|
Måste ju säga att om det går bra att starta bilen efter den har lagt av så är det INTE batteriet det är fel på. Jag har kasst batteri och lägger bilen av så går det inte att starta igen.. Dör den vid gaspådrag eller i kurvor så kan det vara läge att kolla om det är glapp i någon kontakt eller jordning. Eftersom nu stereon dör och blir nollad så låter det väldigt underligt men kolla plusen till batteriet. |
|
|
Det kan kanske vara ett jordfel? Sitter det en jordfläta på E36? I så fall kan det vara den. Jag har hört om fall där flätan helt enkelt ärgat sönder. Det skulle kunna ge dessa symptom. Om inte motorn får bra jord så kommer laddningen att upphöra och motorn dö, om inte annat så på grund av att gnistan inte kan jordas ner från tändstiften. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.