AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
714

Startproblem med 330 CiA -04

Visa användare
17
swl
320 dA -07
Tjena,

Jag har ett problem att jag inte kan starta min 330 längre. Den har stått stilla ganska länge pga en parkeringsplats som varit som en nyspolad hockeyrink.

Min första åtgärd var att försöka kicka igång den med startkablar. Det gick inte.
Ett försök när den nästan gick igång men då verkade suga ur det sista ur batteriet och så lade den av med motorstopp.

Efter det har jag laddat upp batteriet med en ctek-laddare tills laddaren indikerade fullt batteri och försökt starta bilen igen. Men det enda man får är en svag reaktion och att bilen fortfarande inte startar.
Samtidigt så lyser indikatorn på instrumentpanelen för batteriet rött.
Även oljelampan lyser rött, men jag har kollat oljan och den ser bra ut. Och när man går tillbaka från tändningsläge till läget där strömmen är igång i bilen men inte tändningen så slocknar den lampan.

Någon som har nåt tips på vad jag kan kolla? Tänkte mäta strömstyrka i batteriet ikväll.
Finns det nåt sätt där man kan bläddra fram felkoder i bilen utan att hooka upp den mot en servicedator?

Fråga gärna om ni vill att jag ska utveckla något ytterligare.
Batteriet är bara ett år gammalt om någon undrar ålder på det.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Min misstanke är att när bilen stått larmad i kombination med kyla så har en av batteriets celler fått sig en knäck i o m att batteriet blev djuputladdat. Det behövs en ctek av modellen 25000 eller likvärdig för att väcka batteriet. På batteriet finns en statusinikator, kolla på den, svart=byte, grön=ok, gult=ladda. Alternativt reklamera batteriet där du köpte det. Sitter det ett tillräckligt stort batteri i bilen? Dr Per kan hjälpa dig att mäta batteriet, han är guru på BMW i Stockholm. 087110687. Lustigt att den inte startade med en annan bil och startkablar. Det tyder på att batteriet inte är ok. Tillika är BMW känsliga för batterispänningen.
Lycka till!
Asken
Visa användare
17
swl
320 dA -07
Hej,

Tack för svaret! Jag skall ta å kika på statusindikatorn få se om jag ser nåt. Är inte jag som köpt batteriet för jag köpte bilen i höstas, men tidigare ägaren (en polare) skulle komma över å kika lite ikväll.

Jag är något novis på bilar för det här är min första, så jag försöker lära mig hela tiden :)

Tusen tack igen för svar iallafall! Om någon annan har något att tillägga får ni gärna posta ni också. :)

Visa användare
17
swl
320 dA -07
Hms.

Var inte batteriet som var problem.
Ska kika på den lite mer ikväll, men har bokat service så får man bli lite fattig också.

Nackdelen med att inte vara så händig med bilar. ;-]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.