AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.002

E36 323i Compact, Ovanlig?

Sida 1 av 2
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Någon som sett någon i sverige? Att den motorn fanns i compacten visste jag inte. Blev förvånad när jag satt o kolla i modellguiden.
Jag hittar 3 st. på Blocket.
Länk

Länk

Länk

En sökning på Garaget.org ger också en del träffar. Men nej, särskilt vanlig är den nog inte.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vanlig är den inte, men kul vagn helt klart..

Teknikens Värld lyckades klocka en manuell 323Ti Compact i ett test 0-100km/h på 7,8 sekunder, det är likadana siffror som denna tidning lyckades klocka en manuell M535:a när det begav sig på åttiotalet :)

Oj, vad jag saknar min gamla M535:a :/

Mvh Janne.
Ganska vanlig är den allt. Fanns rätt många som köpte den när den kom.
en riktig körmaskin bara att satsa på :P
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
I Sverige såldes den i tre år från 98 till 00
Do
38
Dollypart
323ti cpt-00
120d xdrive-13
Äger en röd 323ti compact. Uttagen i oktober -00 så det är en av de sista e36-bilarna tror jag. Mycket trevlig bil att köra. För de pengar det kostar att köpa och sedan äga en 323ti compact får man enormt mycket kvalitet, körglädje och även en dos "02-känsla".Den känslan är inte helt fel vet de som har ägt en 2002:a. Compacten kan du även köra snålt.
Enda ovanliga med den är väl att den är ovanligt ful för att vara en BMW =)

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Do
38
Dollypart
323ti cpt-00
120d xdrive-13
Rauta - Då är din bil också en ovanligt ful bmw till stora delar. (Jag skämtar)
Den provkörning Teknikens Värld gör på modellen får den mycket ros men även ris för priset. Tidningen tycker det är en bil för James Bond om han vill vara lite mer diskret och kallar bilen "klätterkungen" för den är provkörd på krokiga alpvägar.
Tycker bara inte om modellen ser ut som man kapat en Coupe och försökt göra en bil av det.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Fördelen med Compacten är att den ser en generation modernare ut än alla andra E36:or. Coupen är i säklass snyggaste E36:an, men sedan så föredrar jag definitivt Compacten före Sedan och Touring. Men smaken är individuell och kanske lite off topic i denna tråd.

För c:a ett år sedan fanns det en underbart välskött lågmilad M-sport 323ti till salu länge i småland. Dessutom för rimliga pengar i förhållande till angivet skick och miltal. Jag hade då god lust att köpa den, men kände att det inte var läge för ytterligare en E36:a.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
För att ge trådskaparen lite svar så får vi väl ändå enas om att 323 compacten får anses vara en ganska ovanlig bmw på våra svenska vägar? Kan inte komma ihåg när jag såg en senast. Man ser nog M5 och M3or oftare.

Kan tänka mig att den är riktigt kul att köra. Synd bara att förarmiljön är så himla tråkig och mer ett arv från e30, jämfört med övriga e36. Jag får nog också hålla med Rauta om att compacten är ful.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag skulle inte kalls den ovanlig även om man inte ser dem varje dag.

Finns en silver metallic till salu som ser riktigt fin på rejsa.nu.
Lite OT - men var väl någon galen tysk tuningfirma som tryckte i en vässad v12 i comapcten oxå!? Svårkörd, hävdades det :-D Ang 323, blir den inte lite framtung m sexa i jämförelse med fyran? 316 tycker jag känns riktigt välbalanserad i alla fall :-)

Jesper Hammarstrand
Måste slå ett slag för 323ti då det är en högst underskattad kärra. Utseendet får man tycka vad man vill om, det tog mig själv tid att bli förälskad men nu är jag fast! Rolig,snabb och högst överkomlig att äga.

Mer info hittar ni i min dåligt uppdaterade tråf här på AP:Länk

Alternativt lite bättre uppdaterad här: Länk

Jag har iallafall väldigt svårt och se min kärra som ful.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Hur är det nu, har E36 compacten den gamla bakaxeln från E30, dvs inte den vanliga multilänkaxeln som de andra E36orna har?

OT: @Rauta: du bör kanske editera din avslutningsfras i dina inlägg...M3 E30 som av många anses vara en av de främsta ikonerna från BMW är faktiskt fyrcylindrig :-)
Compacten ser modernare ut än vad E36 sedanen gör.
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Kristoffer_L

Japp cpt har E30 bakvagnen den finns ju även i Z3
Kristoffer_L : Jag har varken åkt eller kört en E30 M3 så kan faktiskt inte uttala mig om den men jag tycker fortfarande inte dom låter vasst även om dom må gå bra.
Fast tex 318 is E30 och E36 samt 320 si E90 har jag kört och kan inte påstå att jag tycker det var varken körglädje eller vidare skönt ljud i någon av dom kanske därför jag dragit samtliga BMW 4cyl över samma kant men som sagt inte fått tillfälle att varken köra eller åka med i en M3 E30 och fram tills dess kan jag dessvärre varken säga bu eller bä om den modellen fast kan tänka mig det är en glädjemaskin bortsett från ljudet.

Mer OT, men körglädje är ju väldigt individuellt, tycker t ex min 316 är körglädje på hög nivå, välbalanserad, lite, nätt, med en trevlig "mekanisk" känsla i allt. VIsst, inte snabb, eller med nåt kul morotsljud, men körglad. För mig är inte prestanda det viktigaste, visst min Lancia Delta Integrale var GRYMT rolig och snabb, men o andra sidan tycker jag att min 45hk Fiat Panda var roligare än min MB E500 W124, visserligen lät den fint och var snabb, men kul - knappast. För mig är körglädje det där lilla extra, som är svårt att definiera - men som vissa bilar har (T ex BMW o de flesta italienska har det med tycker jag)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
@ Johan Sjöström: Din compact var kanske den snyggaste jag sett! Riktigt fin. Men min är jätteful :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.