AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.533

"Engine failsafe prog" och "Trans. failsafe prog" men går normalt, vad göra?

Ka
6
Karl.E
528i Touring -96
750iA -96
Hej! Är ny på forumet och behöver några goda råd,
Jag har ett problem på min BMW 750 -95 det är nämligen så att ”ENGINE FAILSAFE PROG” visar sig så fort jag startar bilen, och när man sedan lägger foten på bromsen för att välja växel så uppkommer ”TRANS. FAILSAFE PROG” detta trots att bilen går fullt normalt utan att visa några tecken alls av ovanstående problem. Har försökt att söka på engelskspråkiga forum och här på autopower utan att finna någonting som kan ge svar på detta. (tänkte testa tyska forum också men minns inte vad de heter) ABS/DSC lampan lyser inte i samband med felkoderna. Detta händer varje gång bilen startas.

Oavsätt så jag mätt upp de volt mitt (88ampere) batteri har, då jag förstått att låg ström kan ge upphov till dessa felmeddelanden?

Bilen av: 12,38V
Bilen på: 14,15V

Dessa siffror är enligt uppgifter fullt normala, så frågan är hur man går vidare med detta? Finns det några förslag? Det kanske räcker med att återställa felkoder eller liknande? Har inte testat själv då jag ej har tillgång till diagnosverktyg men risken är kanske att felkoderna uppkommer igen vid nästa start ändå.

Med vänliga hälsningar / Karl Eriksson
Ka
6
Karl.E
528i Touring -96
750iA -96
Edit* Bilen är en -96 och inte en -95 om det skulle göra någon skillnad.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Oljenivån ? När byttes olja och sil senast?

Annars kan du kolla om det går att växla utan att trampa ner pedalen, vet att vissa haft fel med shift lock magneten.
Ka
6
Karl.E
528i Touring -96
750iA -96
När olja och sil byttes senast vet jag faktiskt inte, men borde inte gammal olja eller låg oljenivå orsaka ryckiga och onormalt växlingsförfarande? Dock skall olja bytas innan sommaren.

Shift lock magneten var ett hett tips, har läst som snabbast här på forumet och symtomen verkar onekligen överrenstämma med mina (iaf trans failsafe meddelandet) Skall kolla om det går att växla utan att bromsa. Dock förklarar det inte felkoden från motorn?
ta av minus polen ett tag och prova igaen som första alternativ
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
På min 328iA 96-à fick jag kuggen tänd ganska snart efter start och i synnerhet då man gasade över 2krpm. Det var vevaxelgivaren som var trasig... Gav okänd felkod i obd. Bara ett förslag...

MVH
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Edit, det var spjällägesgivaren, den som sitter överst i motorn innan LMM(?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.