AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
847

cupe värmen lever sitt eget liv

Visa användare
15
chevy.lelle
Chevrolet astro 96a
Jag har en bmw 525a 95a,Värme i cupen,går inte att stänga av varvid jag bytte svärdet å reglagen inne i bilen.(kollada från en likadan bil i Stockholm och där fungerade dom utmärkt. Vad finns det mer att göra. Sitter det något motståd till högrt om pedalerna.Det pratas om microfilter hur kommer jag åt det inne i bilen??? eller ute??.
Så nästa problem är vindrutetorkarna går ej på alla lägen, och hur fixar man det isåfall.
Tacksam för svar Mvh Lelle

Ge aldrig upp det finns dom som har det värre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. värmen: Kolla att ventilen öppnar och stänger som den skall.
wire till vattenventil pos.1: Länk
vattenventilen pos. 15: Länk
Microfiltret sitter inne i kupén på E34. Tror det nås från passagerarsidan vid värmepaketet. Sök efter gamla trådar på det.
Visa användare
15
chevy.lelle
Chevrolet astro 96a
Tackar så mycket för hjälpen..
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Du kan enkelt testa värmeventilernas funktion genom att först köra bilen varm. Ställ värmereglagen på mittersta läget. Låt tändningen vara på, kör fläkten på läge 2 eller 3. Gå ut och känn på värmereglagen. Om dessa är i funktion så skall det klicka till, på de bägge runda ventilerna med några sekunders mellanrum. Dvs nu öppnar och stänger ventilerna som de skall. Ventilerna är helt stänga då tempvredet står på det kallaste och helt öppna (finns bara två lägen öppen/stängd) då vredet står på full värme. Genom att välja "mellantemperatur" så öppnar och stänger sig ventilerna varvid kylarvätska leds vidare till värmeväxlaren.

Jag fick byta mina värmeventiler, ganska enkelt att byta och lätt att felsöka. En av ventilerna hade hängt sig och då blåste fläkten fullt med värme på passagerarsidan.

Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, det är elventiler på E34. Såg ut som det var wire på realoem. Då fungerar de precis som Galaxy säger. Ett elavbrott till ventilerna ger full värme.
Visa användare
15
chevy.lelle
Chevrolet astro 96a
Jag får tacka så mycket för hjälpen ska kolla det här under helgen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.