|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en bmw e34 524 td års 89. Stoppar jag in nyckeln o ska försöka låsa på förar dörren så går det ej att vrida åt något håll. Vänster sida saknar lås i "hålet" så kan ej försöka där. Bagageluckan händer det inget heller när man vrider. Inne i bilen kan jag trycka ner "låspinnarna" och låsa höger dörrarna inifrån men vänster sida är det helt stumt på pinnarna. Går ej att trycka ner dem något överhuvudtaget. Men har för mig att det går när bilen är igång ?! Säkringar under baksätet är hela, likaså i motorrummet. Har sökt men ingen med samma strul har hittats. Någon som vet vart man ska börja felsöka? Mvh | |
|
Tjenare Pistvakten. Har haft liknande problem å strul med ett ex antal e-34:or. Oftas så har det vart nedslag på besiktningen på dom e-34:or jag köpt pga det inte gått å öppna höger bakdörr(Alltså den som är ut mot diket när man kör) å det beror allt som oftast på att det drar in å kommer in en massa fukt i just höger bakdörr för att den är närmast dikesgrenen å det sug som gör att den dörren blir mest utsatt för fukt.Å denna extra fukt som då tränger in i dörren gör att centrallåsmotorn rostar å ärglar invändigt i mekanismen som då slutar å fungera å hänger sig å som i sin tur gör att det bildas ett motstånd i centrallås- systemet som då orsakar att en säkerhetsfunktion gör att låsen inte låses för att motorerna inte ska stå å jobba hela tiden å försöka låsa när det inte går å låsa.Om du kollar tanklockslåset så funkar det nog garanterat inte å låsa det heller.Den motorn kan oxå vara tjuven i dramat. En del av gångerna har jag lyckats rädda motorerna med 5-56 eller Lektraclean men allt som oftas har jag fått fixa nya eller begagnade motorer,det skiljer sig lite mellan årsmodellerna på e-34:orna.Om axel är stum så spreja in i motorn där det går å där du kommer åt å nyp fast axel i ett skruvstäd å ta i å försök dra loss axel å börja jucka den fram å tillbaka,sätt därefter till- baka den i systemet å försök å låsa å se om axel rör sig. Dom flesta gångerna så har höger bakdörrlås hängt sig i låst läge när dörren vart stängd å det gör läget än mer svårt då det är skitkrångligt å få loss dörrsidan när dörren är stängt utan å paja den,men efter ett ex antal gånger så lyckas jag numera få loss dörrsidan hel. Man får börja med å lossa allt på insidan av dörrsidan som går å sen veva ner eller hissa ner rutan.Ta sedan en större spår- mejsel å bänd upp den del som är överst på dörrsidan mot rutan å dra försiktigt överkanten över låspinnen(Skruva givetvis bort låspinnen först) å fortsätt bända dörrsidan inåt i bilen(Stå utanför bilen när du gör detta)med början i framkant å jobba dig nedåt å bakåt.Hjälper mycket om man tar ur baksätet oxå. Man får givetvis räkna med att köpa en del nya plastklips å så men dom är billiga å jämnför hur mycket en verstad hade tagit för detta utförande.Att tänka på är att dörrhandtaget på insidan är dittryckt med en sorts självlåsande klips som måste lyftas uppåt för att man ska få loss det helt å det blir ju lite svårt när man måste bända loss dörrsidan uppifrån. Räkna med att det är en del jobb å att det går sönder saker. Sen när man väl fått bort dörrinnersidan så lär man få skära upp eller lossa den plast som brukar sitta som en dammbarriär på dörren för å komma åt låsmekanismen.Skruva loss motorn å lossa centrallåsaxeln från dörrlåset så går dörren å öppna sen å allt blir lite mer lättjobbat. Blev lite mycke text ser jag,hahaha Men om det är nått du (eller nån annan för den delen)undrar över så bevakar jag denna förfrågan ett tag å försöker besvara dom vidare frågeställningar som uppstår.Kan ju va lite svårt å få en kristalklar uppfattning av vad jag menar med allt..Kanske :-) Ibland behöver övriga dörrlås smörjas upp för ju mer det börjar kärva å gå trögt,dessto mer risk för att säkerhetsfunktionen träder in å gör att bilen inte går å låsa eller låsa upp. Lycka till med felsökningen nu. Mvh:Daniel |
|
|
Har också lite låstrubbel, kolla min länk/tråd för fler eventuella felkällor. Länk |
|
|
Hej där "bmwlundqvist" Får börja med å be "Pistvakten" om ursäkt för att jag är inne å skriver en del i hans tråd,hoppas han har överseende med det. Å för rktighetens skull så fortsätter jag mitt svar i din tråd som du hänvisar till istället "bmwlundqvist". |
|
| Kanon. Var inte tänkt som trådkapning utan som "inspirationskälla" till pistvaktens felsökning. Var kanske inte så tydlig, men det blev ju bra ändå :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.