AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.295

Motorljud mm.

Ro
5
Rolf Persson
Z3 Roadster 2,8 -98
" Hej "
Köpte i höstas en Z3 2,8 Roadster som rullat nästan 10 000 mil.
Kulören är lila vilket jag tror är en ovanlig kulör. Har i alla fall inte sett
någon annan. Kanske finns det fler?
En otroligt rolig bil som ger en enorm körupplevelse.

Packade upp bilen i dag och åkte till bilprovningen.
Naturligtvis blankt papper.

Tycker mej höra ett missljud i motorn på höger sida i eller strax under toppen.
Eftersom det är min första BMW så vet jag inte om det skall höras ett lite malande ljud därifrån. Förhoppningsvis inget allvarligt. Bilen är helt nyservad.

Hörde att någon ordnade en rundtur i Skåne förra året med Z3 bilar.
Alldeles för tidigt att prata om sådant nu men det skulle vara jättekul att träffa likasinnade. Kommer kanske något inlägg om detta lite längre fram.

Ha det gott i vårvärmen/Roffe

Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Här är bilderna från förra sommarens Z träff på österlen. Det fanns faktiskt en lila Z3 där.
Länk
Jag kommer lätt om det blir en ny träff, var hur bra som helst.

Riwa
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Rolf Persson
Hejsan, jag har ett litet tips till dig ang. missljudet i motorn, jag hade nära nog likadant ljud i min motor och då köptes bilen vid endast 4500 mil, och ljudet tilltog mer och mer och ändå hade jag den hos BMW för byte av termostat och ingen kommentar om missljudet.

Jag bytte olja till högre viskositet och trodde det kunde vara missljud från vanos som ligger i motorns övre främre del men inget hjälpte. Hos BMW igen, när motorn gick på tomgång provades genom viskokopplingen på fläkten att fånga upp den och rycka litet i den och då kom oljudet verkligen fram, alltså vattenpumpen som måste bytas och motorn blev tyst och bara ett underbart motorljud.

Jag plockade sönder den gamla pumpen och någon packbox slöt inte tätt utan glykolblandningen hade gått in i lagren och detta hade säkert pågått sedan bilen var ny, för nog ska väl en vattenpump hålla längre, men kolla upp detta på din bil så kanske du också får bort missljudet, för det är väldigt irriterande
mvh Uffe/bildock
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Ännu en dålig vattenpump. Verkar mycket vanligt.
Nån som vet vilka motorstorlekar det gäller (alla?) och vilka tillverkningsår?

Meeting på Österlen? Jag är praktiskt taget redan där!
Ro
5
Rolf Persson
Z3 Roadster 2,8 -98
Tackar för svaret.
Ny vattenpump inköpt i dag,återstår att se om jag lyckas pela dit den på något sätt.
Vet inte om kylaren behöver plockas bort.

Ser fram mot Österlenrunda.

MVH
Rolf

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.