|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
På tal om kompression. Har någon tips om var jag kan köpa en billig kompressionsmätare ? Vore intressant att kolla själv för att se om det verkligen är så illa som de sa på verkstan. BMW 4 Life |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Var det länge sedan du bytte olja? Vilken olja hade du i senast? Mvh Patrik |
|
Jag byter olja på min vinterbil 1-2 gånger om året. Byte senast i höstas. Tror det var oktober eller november. Använde Shell Helix eller vad den heter från Maxi eftersom jag fick för mig att det inte är den sämsta oljan som finns på marknaden men priset var löjligt lågt. 299 kr för en 4 liters dunk...naturligtvis byte jag oljefilter (orginal) eftersom det bara kostar några 20 lappar. BMW 4 Life |
|
|
De senaste två gångerna jag körde med bilen för någon vecka sedan fungerade den helt perfekt. Tror jag provar sälja istället då jag inte är meckaniker och ärligt talat skulle jag hellre ha BMW som vinterbil i vilket fall som helst :-) Ska bli intressant att se om det finns något intresse för GDS bilar... Länk BMW 4 Life |
|
|
Ser fräsch ut, blir säkert inte svårsål för det priset... MVH Christofer |
|
|
Vi får hoppas på det...att den krånglar om man kör längre än några kilometer (oftast) drar ju ner helhetsintrycket :-( BMW 4 Life |
|
|
Det var inte lätt att sälja en GDS bil idag...har nu dumpat priset till 3500 kr för att bli av med den. Telefonen var helt död för 4000 kr. Vi får se om någon vaknar nu. Får jag inte 3500 blir jag nog tvungen att långstidslagra den nånstans. *suck* Bara delarna som är byta senaste 2-3 åren (bränslepumpen, massor med bromsdelar med mera allt nytt orginal) överstiger ju med råge priset nu och bilen verkar fungera utan problem just nu dock ingen resegaranti som på SJ... Är GDS/reservdelsbilsmarknaden verkligen död för gamla Audisar? Det här objektet är nog bland de bästa på blocket med tanke på att den går helt utan missljud och bra värden på senaste besiktningen och har ingen rost undertill. BMW 4 Life |
|
|
Har varit med och lyft en topp på den 5 cyl motorn. ganska enkelt att göra det själv. Tar bara några timmar att riva. I det fallet hade packningen i väggen mellan cyl 3-4 gått. Bytte packningen och satte ihop. Vi bytte inte ens bultarna. Så riv och se. Är det bara packningen så kostar det hundringar och lite tid. Inte svårare än så. du kan du byta kamremmen också. Allt finns på biltema. |
|
|
Jo, jag får nog göra så om jag inte lyckas sälja den eller skrotningspremiän på 4000 kommer tillbaka... Tycker bilen är för bra för att skänka bort helt enkelt och alla vitala delar är byta eller fräsha. Det sjuka är att motorn går helt perfekt just nu utan några som helst missljud. Jag har alltid haft viljan att lära mig mecka med lite mer avancerade grejer än att byta olja. Det största problemet är att jag har ingen meck plats. Eftersom jag är nybörjare tar det säkert dagar för mig att plocka ner motorn om jag dessutom ska dokumentära var allt jag plockar av satt. Jobbar på vardagarna hela sommaren så det blir högst tid till kanske 2 timmars skruvande per dag. Just nu ägnar jag all uppmärksamhet åt min nya skönhet E28:an. Hon ska få en personlig inspektion 2 + kamremsbyte. Min nya Haynes GDS bok om E28 kommer med posten snart så sen tänkte jag kanske ge mig på att byta gummi och plastdetaljer i växlingslänkaget för att minska det 10 cm stora glappet i spaken. BMW 4 Life |
|
|
Finns det någon anledning att ta ner toppen? Min gissning är antingen på löst i katalysator som lägger sig på tvären ibland eller ett elektriskt fel/glappkontakt till insprutningen. Kanske fukt i tänd eller motorstyrdon? De sitter längst ner vardera på A-stolpe i kupén.. |
|
|
Tack för tipset om "motorstyrdonen" :-) Får undersöka det. Får också testa att ta loss katen när felet kommer tillbaka och se om det blir någon skillnad. Det skramlar dock inte alls så det är väl tveksamt om det är stop där. Sist jag körde när felet uppstod gick bilen helt perfekt och utan missljud eller förvarning slutade den att funka bra över 1500 rpm. Inga missljud, misstände ej utan bara rykte kraftlöst i hela bilen så jag fick släppa av och växla upp för att kunna förflytta mig på vägen. Känns spontant som det är stor risk att det är nåt glapp i insprutningssytemet eller nåt elfel som du skriver men hur jag ska börja för att ens hitta ett sånt fel har jag ingen anning om. Vad gäller packningar så förbrukar den inte någon olja alls och oljan är fin utan fukt som när jag byte den några månader sedan. Hade den inne som jag skrev tidigare i tråden hos en liten verkstad och mecken som jobbar där sa att han mäte att kompressionen var 6 på andra cylindern alla andra var normala tydligen. Jag upplevede dock inte trovärdigheten i påståendet 100%igt den går ju tex bra just nu. Om kompressionen skulle vara dålig borde den inte vara dålig hela tiden eller bli gradvis sämre när motorn blir varm ? Just nu har jag inte testat hur långt jag kan köra innan den slutar gå bra eller stannar (orkar inte bogsera hem igen) men gissar på några kilometer som det varit i flera veckor innan avställningen. BMW 4 Life |
|
|
Fast helst av allt skulle jag vilja sälja Audin för 3500 kr och överlåta reparation eller en guldgruva till bra Audi delar till någon annan. Har betydligt större motivation och intresse att använda all min "kvalitets biltid" till min BMWsar. Har ju tre stycken nu och E28:an behöver lite omvårdnad för att bli i toppskick. BMW 4 Life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.