|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sedan två veckor tillbaka har jag haft problem med min vinterbil. Audi 100 2.0 (5 cyl) -90. Problemet är att den ofta efter att man startat inte går att varva mer än till ca 1500-2000 rpm. Sedan händer liknande symptom som om man skulle slå i varvstoppet. Från tomgång upp till 1500 segdrar den dock riktigt friskt. Igår när jag körde hände det dock nåt nytt. Bilen bara började hosta och dog. Efter ett tag lyckades jag starta normalt och köra bort från vägen. Bogserade bilen till verkstan. Fick dödsbudet idag kompression 6 på andra cylindern (12 på de andra 4) Dvs defekt kolvring. Tycker ni symptomen stämmer eller kan det vara något annat ? Det jag tycker är konstigt är att det går att starta utan problem med stabil och bra tomgång ibland och då går det även att köra och varva för fullt i några minuter...kan det vara så även om kompressionen är för låg på en cylinder ? BMW 4 Life | |
|
Kan tillägga att mekanikern sa att om man öppnar oljepåfyllningslocket så dör motorn. BMW 4 Life |
|
| Låter som du ska köra skit-audin till skroten och ta ut din 525a ist ;). Ne, skämt åsido... Kan vara kolvring men troligast så har du skjutit topp-packningen. Försvinner det kylarvatten? Är oljan missfärgad? Kylarslangarna stenhårda när bilen är igång? Ryker den vitt? Om det är något av alternativen så är det sannolikt topp-packningen. Sen att bilen dör när du skruvar av oljelocket brukar tyvärr vara ett gott tecken på att motorn är slut... :( | |
|
Jag var rädd för det. Känns bara konstigt att den skulle ge upp så där utan förvarning... har "bara" gått ca 25000 mil och jag kör mest i stan sedan 5 år tillbaka inte ens hårt. Tempen har heller aldrig varit för hög. Det läcker lite kylarvätska men inte så mycket, kanske 1 liter på 6 månader. Har inte kollat oljan än. Kylarslangarna är mjuka som spaghetti när bilen är igång. Ryker inte alls från avgasröret. 525:an är ute nu om du kollat bloggen ;-) Älskar varje meter, har kört 4 mil med den i år. Vilken grym bil (har inte kört BMW på många måndader) Problemet är bara att det tar längre tid att komma fram och det går åt mer bränsle eftersom jag alltid tar en omväg när jag ska köra nånstans bara för att få köra lite extra, barnsligt, kanske...men jag är beroende.... :-D BMW 4 Life |
|
|
CTech: Du måste haft en osannolik otur, är du säker på att inte mätaren är tillbakaskruvad ett par hundratusen mil? =) Det är oerhört ovanligt att Audis femma ger upp utan förvarning efter bara 25000 mil. Hade själv en 2,0E C3 -91 som vinterbil för att par år sedan, min bror köpte senare bilen. De såldes i somras vid 42000 mil, då gick den hur fint som helst och drog ingen olja. MVH Christofer |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan ju kanske vara en av ventilerna som läcker. Mvh Patrik |
|
Nu är inte jag någon motorexpert, men ventillyftarna brukar ju ofta ticka på äldre Audi-femmor. Det kan inte vara så ett en helt enkelt har packat ihop? MVH Christofer |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Är väl hydrauliska lyftare i denna motor, hört att lyftaren kan slå läck i vissa fall. Mvh Patrik |
|
Ska jag vara ärlig vet jag är vad som är felet. Verkstan som jag lämnat på (ej Audi eller autoriserad) säger att motorn är slut. Är själv tveksam eftersom den går helt perfekt men bara ibland och bara mycket korta stunder. Den drar inte en droppe olja och avgaserna syns inte/färg och luktlösa. Drar ingen kylarvätska heller. Läcker lite här och där men motorn drar inga vätskor alls bortsätt från bensin :-) Tycker också det är konstigt att den skulle vara slut så där bara men har ingen lust att lämna in den på en annan verkstad. Detta besök kostade mig tusen kronor... Den tickade faktiskt knappt... lite grann på tomgång men den gick mycket fint till dagen innan den dog. Mätaren står på ca 23700 mil, jag har ägt bilen de senaste 5 åren. I verkligheten har bilen gått nånstans mellan 25000-30 000 mil. När det är kallt så svajar hastgihetsmätaren (dålig konding kanske) och när den svajar ökar inte mätarställningen... Eftersom jag har servicebok och gammla besiktningsprotkoll osv har jag kommit fram till att felet uppståd nånstans mellan 18000-19000 mil 2-3 år innan jag köpte bilen. Den har mest rullat i stan i regionen så jag tror inte den gått några extrema sträckor som 40000 mil. Slitaget på inredning och kaross med mera tyder inte på det i alla fall. BMW 4 Life |
|
|
Hur som helst, ska hämta bilen snart så jag kanske får utskrivna papper på kompressionen åtminstonde eftersom meckanikern säger att han mätt upp den. Andra cylindern har 50% lägre kompression än de övriga sa han på telefon så jag antar att om det stämmer så är hans slutsats korrekt och motorn slut. Trist, får trösta mig om att det var ganska billiga år. Har totalt lagt ca 23000 kr under 5 års tid på bilen inköpspriset inräknat med oljor, reservdelar en stor service osv. Nu ska det njutas av BMW i minst 6 månader. Sen får vi se vad som händer, Audin får väl stå som prydnat på parkeringen eftersom ingen skrot vill ge mig mer än några 100 för den trots nästan ny bränslepump med mera... BMW 4 Life |
|
|
Audi femmorna går inte om man tar bort oljelocket, så det är inget fel att den stannar om man tar bort det. Har varit med om en sådan bil som hade tät katalysator, den gick inte över ett visst varvtal men bra under. |
|
|
Jo, får väl prova att skruva av avgasen före katen nån dag i sommar när jag har för mycket ledig tid och prova...som det är nu går bilen knappt alls. Orkar inte längre hålla ordentlig tomgång ens men om man låter den vila ett tag går den igång helt normalt på tomgång...för att dö några sekunder upp till några minuter senare. Men den är inte längre körbar på låga varv som den var i 2 veckors tid. Finns inte längre tillräckligt med kraft för att "segköra". BMW 4 Life |
|
|
En sak som jag tänkte på nu. Om det nu är så att kompen är dålig på en cylinder. Kommer avlagringarna på tändstiftet att se annorlunda ut eller kommer det se ut precis som vanligt om jag skruvar av det ? Och om en tättring är dålig kommer inte motorn att bränna olja och blåryka ? För det har den aldrig gjort heller. BMW 4 Life |
|
Med dåliga kolvringar så lär bilen ryka svagt blått, och oljan lär lukta bensin. Dåligt komp behöver verkligen inte tyda på dåliga ringar, utan även läckage i flödet på topp. En igensatt katalysator ger verkligen inte dåligt komp på en cylinder. Mvh Patrik |
|
Jag skulle också kollat efter läckande ventil (bränd?) först vad gäller kompressionen. Tycker dock det är märkligt att den inte skulle varva mer än 2500 för att kompressionen är dålig på en cyl. Igensatt kat eller klen bränsletillförsel pga täppt bränslefilter brukar ge dina symtom. |
|
|
För att ta reda på om det är kolvringarna eller en ventil som ä otät så häller man lite olja i cylindern och tar ett kompprov igen, blir det bättre komp då så är kolvringarna slut. mvh stefan |
|
|
Jag hade en likadan för några år sedan, körde den till 39000 mil då vattenpumpen skar och gjorde att kamremmen hoppade över. Min bil gick sunkigt ett tag, men jag bytte fördelarlock, tändkablar, mm sen gick den bra. Är du säker på att allt med tändningen är OK? /Anders C |
|
|
Tack för alla tips. Följande grejer har jag byt på bilen de senaste åren. Bränslefilter och splitterny orginal bensinpump. Fördelarlock med rottor, när jag köpte bilen för 5 år sedan, bytes kamrem, tändstift alla filter. Har bara rullat sparsamt mest stadskörning under vintrarna. Avställd sommartid. Hämtade bilen på verkstan som förkunnat domen...startade normalt och körde hem. Hela färden på ca 1,5 km gick helt problemfritt både vid normal körning och full gas upp till rödmarkeringen...gick inte provocera fram nåt fel alls, jag fortsatte dock inte köra utan ställde bilen på en ledig ruta och gick hem för att inte bli strandsatt nånstans på vägen. Om det skulle vara ett komp problem skulle det verkligen gå att köra normalt nästan en km och sen pressa motorn så j**** hårt i 600 meter till och inget problem just dom minuterna som jag körde... BMW 4 Life |
|
|
CTech: Fullgas till rödmarkeringen när motorn är kall klarar inte ens en Audi-femma i längden. Kör du så regelbundet? MVH Christofer |
|
|
crille82: Haha jag kände på mig att ett sånt svar skulle komma. Det är faktiskt andra gången på 5 år som jag drog den till över 5000 rpm. Jag brukar mest köra som en gubbe. Växlar runt 2500 rpm. Accar sällan upp till 3000 rpm. Jag känner inte att jag behöver försvara att jag tokvarvat min gammla skrotvinterbil igår om jag ska vara helt ärlig. Blev förvånad att den går så bra helt plötsligt och ville prova om "felet" är kvar och går att framkalla så jag tog en fullgasacceleration bara, tror inte motorn blir mer skadad av det än den redan är OM den är. :-) BMW 4 Life |
|
|
Jag har läst spaltmeter om diskussioner om att varva hårt kontra motor/olje/kyllarvätsketemp och jag skulle aldrig göra nåt liknande med min BMW men tycker vi lämnar det där. Var mest intresserad av synpunkter från folk som har erfarenhet om en bil kan gå så bra (felfritt) om kompressionen skulle vara kass på en cylinder. BMW 4 Life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.