|
|
|
|---|---|
|
har problem med avgasvärdena på min 730 har bytt lamda fick då bra värde på de . bytt olja filter och fick ner co halten men får inte ner hc trosts 10 liter och en och en halv flaska ksprit i tanken har nu bara en vecka kvar sen körförbud vet inte hur ja ska gå till väga synd att skrota en fungerande och mycket fin bil men vill ju inte kosta på den en förmögen het maddog | |
|
Kspriten gör bara co värdet bra! Allt annat är myt! Ska du ha ner HC värdet läre du tanka etanol. Vilket är en risk. Jag hade hgt hc (360) på en Golf vr6 förr, då tanka jag 20 liter bensin och 6 liter etanol. Fick 63 i hc värde. Innan det hade jag bytt allt, lambda, kattar osv..utan resultat. MVH / Andreas |
|
|
Lista upp möjliga problemområden kan man väl i brist på annat att göra.. Slitna ventiltätningar,slitna ventilstyrningar,defekt katalysator,motorn drar tjuvluft någonstans,defekt bränsletrycksregulator,felaktigt ventilspel,servicebehov rent generellt med stift,luftfilter,bränslefilter,justering av ventilerna,kontrollera tändkablarna...etc. Du kan väl skriva hur dina avgasvärden var före o efter, beror lite på hur pass stor avvikelse från "normalt" det var/är vad som kan fela.. Finns annars mycket tips om du läser i "sök inlägg" här på forumet. Mvh Janne. |
|
|
böt lamdasond och fick värdena CO 0,4 (0,5) HC571 (100) co 2500 0,6 (0,3) lamda 1,00 (0,97-1.03) hadde då e85 ca 10 liter plus 15 liter 95 oktan bytte sedan olja filter och luftfilter 10 liter 95 + 1,5 flaska k-sprit CO 0,1 (0,5) HC 230 (100) CO2500 0,1 (0,3) lamda 1,00 (0,97-1,03) så nu vet ja inte vad jag ska göra börjar ge upp vill ju inte kosta på den en förmögenhet som ja inte har ......... har en 735 89a automat att ta delar ifrån men inte lätt nar man inte vet vad som ska göras för att få till det . maddog |
|
|
Länk Där har du lite att läsa iaf, du kanske får något till uppslag därifrån.. Mvh Janne. |
|
|
Om du lyssnar bak i avgassystemet så hör du om den missar tändningar då och då, gör den det skickar den ut oförbrännt i avgassystemet=HC. Isåfall får man gå vidare och hitta orsaken till tändmissarna /Mats J |
|
|
Nu när Mats J ändå tar upp möjliga tändproblem så kan du när du nu ska serva bilen? kontrollera/byta fördelarlocket + rotorn också.. Fördelarlocket på dessa M30 motorer verkar ingen vilja byta förrän det är "försent" eller rättare sagt blir problem med olika former av driftstörningar... KAN bero på priset på fördelarlocket vilket brukar kunna vara kring tusenlappen, vilket många tycker är lite dyrt för att bara "slentrianmässigt" bytas varje år eller något liknande.. Går sällan sönder, det klarar många tusen mil, men på varje Inspection 2 bör man åtminstone kontrollera detta.., enligt egen erfarenhet så höll mitt lock i min fd M535:a ganska precis 12000mil utan problem (originallock).. Men när dessa ca 12000mil var "avverkade" så började motorn småmissa o gå dj*vulskt illa efter bara ett fåtal mil.. Vet du inte om när det senast byttes(lock + rotor) så tycker jag det kan vara stor idé att kontrollera/byta dessa.. Mvh Janne. |
|
|
Maddog, har du gett upp, eller är detta inte din? lät så likt när jag läste annonsen! Länk |
|
|
jo det är min i annonsen på blocket börja ge upp hoppet om den tyvärr gillar bilen men har väl inte kunskapen om dessa bilar. har bara skruvat gamla jänk med en 4port och stötstänger tidigare så vi får väl se hur det går ................. maddog |
|
|
nu är nog felet hittat tog ner kattarna i går och gissa om dom va slut lät som en marakas när ja ruskade dom så nu hoppas jag det här är slutet på denna historia tack för alla råd ..... maddog |
|
| hjälpte det?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.