AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.069

Växellåds problem? eller kanske inte? 5hp30

Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Tjenare.

Har ett problem, har en BMW 540ia-94a.

Syndromet på bilen är att växellådan fungerar felfritt förutom att när den lägger i 4an så vet inte hur jag ska förklara med det känns som om den tappar växeln precis innan 4an går i så varvräknaren stiger ca 200rpm innan 4an går i. alla andra växlar smyger i hur fint som helst.

Plastkulor + Tryckkventil + olja och filter är bytt för ca 1 vecka sedan.
Detta syntom fans innan detta oxå fast värre, blev mycket bättre men inte bra.
Alla andra "vanliga" plastkule syndrom försvann iaf och lådan går hur bra som helst förutom just detta växlebekymmer.

Om man kör riktigt överförsiktigt typ absolut ingen gas alls så märks inget, även om man ger på den ordentligt så funkar det bra, så det kommer vid normalkörning.

Nån som har en fundering på vad det kan va?

MVH Fredrik.

Min bil. Länk
kan det inte bara va att du har fyllt på lite för lite olja, du har väl fyllt på så som det står enligt 5hp30 SPC manualen?
annars kan det väl i värsta fall va att kopplingspaketet för "drive" tatt skada om du nu kört med plastkule problemet?

men det har du väl klart skött rätt så vet faktiskt inte.. molle får nog rätta till det jag skrivit.
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Troligtvis är det rätt nivå på oljan. ska göra en nivåkoll till helgen.

MVH Fredde.

Min bil. Länk
Mu
616
Mustang

540iat -94
Lådan får ju en del information från motorstyrningen, så har du ett fel i den eller något som lurar motorstyrningen så kan du få felfunktioner i växellådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.