AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.257

Reklamera fel på bilen, kan det gå?

Ur
184
Urma
118d -08
Då har jag fått mitt första fel på bilen. Den bakre vindrutetorkaren har givit upp. Typiskt nog så har nybilsgarantin gått ut för en månad sen. Men eftersom man kam reklamera en vara i 3år så tänkte jag prova det. Men kan det gå? Som jag uppfattar det så måste jag bevisa att felet är ursprungligt. Hur gör man det för verkstaden? Tycker reklamationsrätten låter mer som att verkstaden kan gå efter eget sinne när dom ska besluta om man får ersättning eller ej. Är det så?
Varan skall klara normalt slitage under 3 år, kör på att du brukat bilen normalt och gå inte in i några diskussioner.

Det där med bevisning att felet är ursprungligt skall du inte ta så allvarligt på som bilkonsument, däremot måste du själv bevisa att varan de facto inte fungerar vilket i vissa fall kan vara knepigt. Dock inte detta ser det ut som.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag tror nog att BMW tar det på goodwill då det var så nyligen som garantin gick ut.

Jag fick en motorvarning på min 120d för några veckor sedan och garantin gick ut i november. Det visade sig vara ett stag till turbon och BMW betalade allt utom felsökningskostnaden på 1600 spänn. Annars hade det blivit mer än dubbelt så dyrt. Sedan fick jag fri lånebil under tiden som bilen stod på verkstan.
Om goodwill kostar pengar låter en reklamation som ett mer attraktivt förstahandsval.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.