|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder: Hur går man tillväga för å byta Coupéfläkten i en M5 e34:a på enklaste å smidigast sätt? Har bytt på en 518 e34:a å bara där var det trångt å jävligt.:-( Å btw,det kanske finns nån här som har en passande å väl fungerande Coupéfläkt till ett vettigt pris liggande,maila mig gärna isf på m5power@spray.se Bra å veta är att jag bor på Gotland med tanke på frakt å så!!! Tacksam för all hjälp då min Coupéfläkt funkar när den känner för det just nu å jag börjar bli sugen på å ut å lufta kärran.:-) Mvh:Daniel | |
| Byts (väl?) via luckan i torpedväggen. Jag bytte så i alla fall på en 540. | |
|
Jepp de stämmer de "Kane",som jag skrev så har jag bytt på en 518:on. Jag tänkte mer hur man går lättast tillväga då det är jäkligt trångt å ont om plats på en M5:a,men det borde det ju va på en 540 oxå?! Nyfiken på vad å hur mycke som man måste plocka väck för å komma åt, måste man riva av Toppen tex?Lite sånna tips å trix jag är ute efter. |
|
| På 540:n var det enkelt vad jag kommer ihåg. Jag gick ut och tittade på M5'an nu och det är ett plastskydd att ta bort och sedan vika bort kabelstammen. Sedan bör luckan vara åtkomlig. | |
|
Jepp "Kane",jag har koll på det där med luckan å så då jag som jag skrev har bytt fläktpaket i en 518´n e-34 förrut. Men det jag snarare var ute efter var hur mycke grejer man behöver "Strippa" runt omkring för att få ur fläktpaketet,behöver man riva av Toppen tex? Det är ju trångt som tusan mellan Toppen på motorn å Torpedväggen?! Tyckte det var nog trångt å jävligt å byta på 518´n,där motorn ju bara är hälften så stor,har för mig att den precis gick fri mellan motorn å torpeden! Sen hör det till saken att jag inte har nått garage å va i utan är hänvisad till å stå ute under bar himmel å mecka,å då är det inte så kul om man behöver riva halva motorn å riskera att inte bli klar innan det börjar regna eller att det hinner bli mörkt. Med tanke på svaren jag fått så verkar det som om inga fler än du å jag "Kane" har drabbats av fläkthaveri å måste byta? Verkar va bra kvallité på fläktarna med andra ord;-) Tack för din support "Kane" Vad fick du betala för fläkten till din bil "Kane"? |
|
|
Har gjort det ingrepet på min M5 91a. Tog bort luckan på torpedväggen bara. Ja trångt är det men det går faktiskt om man tricksar lite, så får man loss luckan på fläkthuset. Jag har som sagt lyckats, så då borde du oxå göra det. Precis som kane skrev, så gjorde jag. Lycka till o ha tålamod bara:-) M-killen |
|
|
Tack för dom orden "M-killen". Dom räcker för att jag ska spotta i nävarna å gå ut å skruva lite i morgon när jag ändå är ledig. Nu ska fläkten ur å bytas så jag kan börja köra pärlan igen utan imma å kall Coupé.:-) Har en 520 e-34 som står som reservdelsbil å som nog får släppa till sin fläktmotor om den passar. Vet att det finns minst 5st olika modeller på Coupé- fläktmotorer till e-34:an. Om några andra har några tips eller nån shysst fläkt- motor som ligger å skräpar så är det bara å skriva. Mvh:Daniel |
|
|
Ja du kommer lyckas med fläktbytet Daniel, det är jag 100 på. Det är kolen som tar slut o då lägger de av. Kompisen smörjde min gamla fläkt som jag fick att funka ett tag med 5-56 o de var en tabbe. Fick köra med öppna rutor för att inte tuppa av ,av 5-56 lukten som blev hahaha. Man lär sig av misstagen. M-killen |
|
|
Tala gärna om hur det gick Daniel. Alltid lika kul att höra att det gått bra:-) Mvh Freddan M-killen |
|
|
Hehe ja nu är fläkten ur med både motor å skovlar. Fast det var trångt som tusan,fick rensa bort en del saker runt omkring.Fick tom lossa insuget för å få ur Fläktpaketet utan å paja skovlarna,dom hade ju givetvis bitit sig fast efter åren som gott. Tog ca:2tim å få ur den+div svordomar. Då givetvis batteriet var slut å stod på laddning så kunde jag inte provköra den på plats när jag väl fått bort luckan men kopplade upp den på en liten batteriladdare å provade den. Den snurrade bara typ med halvfart å kolen eller snarare kolmatarna såg väll så där ut,hahaha Inväntar nu en begagnad Coupéfläkt som kommer ner med båten till Gotland i kväll,hoppas den smiter på plats utan fadäser i morgon å snurrar utav bara tusan.Men nu har jag lite brådis,får skriva mer senare. |
|
|
Haha ja det är trångt som tusan de e de. Men ta bort insuget behöver man ju inte, men de är ju klart, vill man göra det lätt för sig så hihi. Skovlarna är inte så känsliga om man vill tvinga in den i huset, de tål mer än man tror. Själv så lossade jag bara luckan o tryckte ner kabelstammen så mycket det gick utan att göra sönder den. Hade ur den 3 gånger innan jag bytte till en annan som funka perfekt. Hoppas den fortfarande funkar nu när jag ska ta ut den i april. Mvh Freddan M-killen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.