|
|
|
|---|---|
|
Är sugen på att lägga in en liten bas i bilen. Vill ju gärna ha kvar orginal stereon! går det att koppla in på något annat sätt.. för det finns ingen lågsignals uttag eller? I stort sätt ingen erfarenhet av det här med ljud så därför frågar jag er =) något sådant här tänkte jag mig.. Länk Tacksam för hjälp! | |
|
Den enklaste och bästa lösningen är att byta ut den värdelösa originalstereon! Då får du mycket bättre ljud samtidigt som du kan spela Mp3 filer, t ex. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jag köpte nyligen en 325Ci-01 med Harman Cardon stereo, den har en baslåda som sitter i skisacken i ryggstödet bak. Men det är en cab, och den har ju ingen hatthylla, så det väl är därför. Annars har jag köpt en omvandlare från högnivå till lågnivå, och kopplat in på högtalarna bak till slutsteget. Ström finns ju i bagaget. Vill man vara lite lat kan man ansluta on-kabeln för slutsteget till bakljuset. BMW CS #5206 |
|
|
Din synpunkt. Orginal ska det vara! det ser bara mera ut som att man äter två kebab om dagen i den istället för en;) Tack för det tipset! Ska kika på en sådan omkopplare, men vad menar du med on sladden? ska den annars sitta i stereon? |
|
|
"On sladden", eller "remote sladden" som det också kallas är den som ser till att slutsteget startar, normalt kopplas denna till en utgång till stereon så slutsteget slås av på i samtidigt med stereon. Remote kabeln kan ju även kopplas till annan strömkälla för att kontrollera slutstegets av/på funktion, tex baklyset som någon tidigare nämnde... |
|
|
Jag har köpt mina omvandlare på biltema, kostar inte mycket, och har fungerat i många år. BMW CS #5206 |
|
|
Okej, remote säger mig mera än on sladd. Tack för svaren! :) kanske blir en bild när allt är klart! |
|
| Jag rekommenderar dig att ta remote från antennförstärkaren och inte bakljuset. Tar du från bakljuset kan du inte sitta och lyssna utan att du vridit på ljuset eller tändningen. Däremot får antennförstärkaren ström direkt när du slår på stereon. | |
| Jag har Harman Kardon stereo med orgina bas låda i hatthyllan. Jag förstår inte varför folk tycker att orginal stereon låter dåligt. Jag tycker den låter bara med Harman Kardon högtalarn och orginal baslådan. Visst ska man ragga på stan och spela för alla andra. Så räcker den nog inte till. | |
|
Eablyfot, H/K systemet är bara något man kan skratta åt, H/K ska vara något "ordentligt", testa spela lite rock på någorlunda hög volym, mina högtalare skollrar... Äckligt dåligt är min synpunkt! Men visst, 40+ o inte vill lyssna på annat än p4 o nyheterna så funkar det helt perfekt! Men för oss som vill o gillar lyssna på högvolym utan att känna att ljudkvaliten försämras så är det lättaste o snyggast o stoppa i en mindre subb.. Vill o tänkte själv stoppa i min sub, men jag vet bara inte hur jag ska göra i en BMW, därför jag tänkte boosta denna tråden så jag också kan få svar på mina frågor ang. just detta ämne. Till Topic... Var hittar man antennförstärkarkabeln? Jag har beslutat mig för att köra med högnivå->lågnivåconverter, hade min i en Civic -06 o funkade helt utmärkt. Mitt enda problem just i detta fallet är att min hund i fortsättningen åker i skuffen, så vill ha tips på lättast o snyggast sätt att dölja kablar o dyl. Någon som har dokumenterat kabeldragning o dyl med bilder? Funderar på utnyttja utrymmet där reservdäcket ligger, OM det går så vill jag ha ner både elementet o steget, men i värsta fall bara Elementet. Steget är ju inget som hunden kommer ta sönder i första taget... Kommer köra på mitt gamla system: DLS Nobelium 10" DLS A6 monosteg Någon som har erfarenheter av dessa i en 320 Touring -02 (E46) ? |
|
|
Så man är en kebabsnaskare bara för att man är ute efter bättre ljud? Fine, det är din synpunkt. Men eftersom du uppenbarligen är ute efter bättre ljud så får du inte den genom den patetiska originalstereon. Det handlar inte bara om att få "starkare" ljud, du får även mycket bättre, renare och krispigare ljud ur en Alpine, Pioneer eller Clarion. Plus att dessa klarar av att spela upp mp3 filer. Med lite möda kan man få installationen att se riktigt bra ut. För övrigt så tycker jag med om att en BMW ska vara 100% original, men audio systemet kunde ha varit MYCKET bättre. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
hahaha, inget illa menat! jag har själv sett riktigt schyssta installationer. Det jag syftar på är klåpigt installerat och massa blinkade lampor i stereon. Om jag nu ska installera en ny stereo så kommer jag leta efter en matt svart (som inredningen) och matchande bakgrundsfärg. Håller med där att ljud kvaliteten kunde varit bättre. Men Harman kardon är okej. Något som inte håller måttet är "baslådan" skollrar och klarar inte av allt för mycket tryck. Nya diskanter, högtalare i dörrar och en liten baslåda bak med ett steg blir nog perfekt tror jag. Självklart en ny stereo då jag nu insett att det blir betydligt bättre kvalité. Detta kommer såklart kosta en del så först måste jag bestämma mig för att behålla kvar bilen några år. Då det även kommer installeras ESS kompressor system. Åter igen inget illa menat. Lite kunskap om detta med stereo, motorer är man mera hemma på :) Med vänliga hälsningar // A73X |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.