AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.020

Snart dags för service. Men vad ingår när man servar bilen?

hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Som rubriken lyder har jag servic snart och undrar vad det egentligen är som blir servad när jag lämnar in min e36a?

Tack på förhand för svar!
Ni
966
Nip
320i-04
Servicehandboken har väl lista på vad de olika servisarna skall omfatta.

I priset på oljeservice ingår olja.
I priset på inspektion II ingår tändstift och något kolfilter eller hur det var.

Obligatoriska byten vid viss service skall ingå i priset man får.

Annat man hittar vid kontroll tillkommer säkert kostnader för som bromsbelägg etc.
Vet inte vart du bor, men många rekomenderar Jarls utanför Helsingborg och deras priser om du inte gör servicen själv.

Har för mig det står på deras hemsida vad de olika servicarna innehåller.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Jag bor i skövde. Jag tänkte utföra servicen själv det var därför jag var liet intresserad av vad som ingick, tack för svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Det finns mycket "godis" på denna hemsida...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Stort tack Johan!
Men är det verkligen "måste" att serva sin gamla bil på verkstad? tex Kontroll av diagnossystemets felminne... det är verkligen en lång lista. Min bil har gått lite över 22, och jag tänkte byta olja & filter, kanske stift, servo olja, bromsvätskeolja, kolla över bromsar. typ det jag tänkte göra. Är det något mer som bör ses över? eller ska man verkligen lämna in den ändå?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måste och måste... om bilen går som den skall är risken ganska liten att du har några elektroniska problem som felminnesavläsning indikerar.

Byte av vätskor är aldrig fel och vet man inte när byte skedde senast är det en bra början på att få kontroll på bilen!
Dvs. motorolja med filter, bromsvätska (brukar ofta vara gammal och dålig, även om det finns "stämplar i boken"!), kylarvätska och olja i växellåda och bakaxel. Byte av servoolja är inte med i serviceboken, men är bra att göra - kostar inte så många kronor då det är liten volym.
OBS! Blanda inte Pentosin-olja med ATF i servosystemet! Det leder nästan alltid till läckage i styrväxeln!!!

Stift och luftfilter (och ev. kupéfilter) återstår, sedan är det väl mest kontrollpunkter och lite uppsmörjning av gångjärn mm, om jag minns rätt i huvudet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Än en gång stort tack för svar Johan!!:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.